Page 646 - Mushaf Madani
P. 646

PENGENALAN TAJWID






                            Tajwid dari segi bahasa bermaksud memperelokkan dan memperhalusi. Manakala dari segi
                            istlahnya pula, ulama' dalam bidang ini membahagikannya kepada dua bahagian iaitu:


                              ▪  Mengenal kaedah dan disiplin yang ditetapkan oleh ulama' tajwid. Bahagian ini dikenali
                                juga sebagai Tajwid Ilmiy atau Nazariy. Hukum mempelajarinya ialah sunat, manakala
                                bagi ahli ilmu adalah fardu kifayah.
                              ▪   Mengeluarkan setap huruf daripada makhrajnya tanpa penyelewangan dan pengubahan.
                                Bahagian ini dikenali juga sebagai Tajwid Amali atau Tatbiqiy.


                              Ini jelas menunjukkan bahawa ilmu tajwid adalah antara semulia-mulia ilmu kerana berkait
                            rapat  dengan  al-Qur’an.  Beramal  dengan  ilmu  tajwid  ini  adalah  fardu  ‘ain  bagi  setap  qari
                            mukallaf yang membaca keseluruhan al-Qur’an atau sebahagian daripadanya.


                              Ilmu tajwid memfokuskan kepada kalimat al-Qur'an daripada segi memberikan setap huruf
                            akan haknya iaitu sifat aslinya dan mustahaknya  iaitu sifatnya yang mendatang. Oleh itu, ilmu
                            tajwid dianggap ilmu yang sangat pentng kerana ia berkait rapat dengan Kitab Allah s.w.t
                            bahkan ia merupakan sebaik-baik dan semulia-mulia ilmu.


                              Penyusunnya daripada sudut amali ialah Rasulullah s.a.w sendiri. Sebagaimana yang kita
                            ketahui bahawa al-Qur'an diturunkan daripada Lauh Mahfuz kepada Jibril a.s dan seterusnya
                            dibacakan kepada Rasulullah s.a.w berdasar satu cara yang khusus termasuk daripada segi
                            tajwidnya.  Rasulullah  s.a.w  mengajarkannya  kepada  para  sahabat,  kemudian  mereka  pula
                            mengajarkannya kepada tabi'in dan berterusan daripada satu generasi kepada generasi yang
                            lain sehingga sampai kepada kita. Itu berlaku secara mutawatr yang meyakinkan dan bersifat
                            qat'i.  Maka  hal  tersebut  menunjukkan  bahawa  ilmu  tajwid  ini  adalah  tauqif  (berdasarkan
                            wahyu)  dan  tdak  seorang  pun  yang  boleh  mengubahnya  atau  mengabaikannya.  Secara
                            kesimpulannya, ilmu tajwid ini bertujuan memelihara lidah daripada pelbagai kesalahan ketka
                            membaca kalam Allah s.w.t.


                                       Kesalahan-kesalahan dalam bacaan al-Qur'an


                            Ulama' membahagikan kesalahan-kesalahan dalam bacaan al-Qur'an kepada dua bahagian,


                                1. Kesalahan yang nyata

                              Kesalahan ini berlaku pada sebutan huruf, sama ada membawa kepada perubahan makna
                              atau  tdak,  sepert  menukarkan  sebutan  huruf  To     kepada  Dal       atau  Ta'
                              mengabaikan sifat ist'la yang ada pada huruf To     dan sebagainya.









                                                                        32







       SISIPAN B (PART 2).indd   32                                                                                              01/10/2020   2:33 PM
   641   642   643   644   645   646   647   648   649   650   651