Page 4 - Mushaf Madani
P. 4
2. SURAH AL-BAQARAH - Lembu Betina 3
GOLONGAN KAFIR
engkau 6. Sesungguhnya orang kafir (yang tidak akan beriman) sama sahaja bagi
peringatkan ti- atau apakah engkau kepada mereka sama sahaja (mereka) orang yang Sesung- mereka, sama ada engkau beri amaran kepada mereka atau engkau tidak beri
mereka dak peringatkan mereka telah kafir guhnya
amaran, mereka tidak juga akan beriman.
7. (Dengan sebab keingkaran mereka itu), Allah mematerikan (mengunci
mati) hati dan pendengaran mereka, serta pada penglihatan mereka ada
penutup (sehingga mereka tidak beroleh manfaat daripada kebenaran yang
mereka
Telah
oleh
serta atas pendengaran dan atas hati mereka atas Allah mengunci beriman tidak- sampai kepada mereka), dan bagi mereka pula disediakan azab yang amat
lah
mereka
berat.
GOLONGAN MUNAFIK
8. Dalam kalangan manusia ada yang berkata, “Kami telah beriman kepada
Allah dan kepada hari akhirat,” padahal mereka sebenarnya bukan orang yang
ada
Dan
manusia daripada yang amat besar azab/ seksaan dan untuk penutup penglihatan beriman.
mereka
mereka
9. Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang yang beriman (dengan
berpura-pura beriman dan menyembunyikan kekufuran), padahal mereka
hanya memperdaya diri mereka sendiri, tetapi mereka tidak menyedarinya.
10. Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak
orang me- dan dan kepada kami telah siapa dan hasad dengki), lalu Allah menambahkan lagi penyakit mereka (dengan
yang beriman reka tidaklah akhirat kepada hari Allah beriman berkata yang
menurunkan al-Qur’an yang mereka ingkari itu) dan mereka pula akan beroleh
azab yang pedih (lagi menyakitkan) disebabkan mereka berdusta (mendustakan
kebenaran).
11. Dan apabila dikatakan kepada mereka, “Janganlah kamu membuat
diri mereka kecuali mereka menipu dan (mereka) dan orang Mereka hendak kerosakan di muka bumi.” Mereka menjawab, “Sesungguhnya kami hanya
sendiri tidak beriman yang Allah menipu orang yang membuat kebaikan.”
12. Ketahuilah! Sesungguhnya mereka itulah orang yang membuat kerosakan,
tetapi mereka tidak menyedarinya.
13. Dan apabila dikatakan kepada mereka, “Berimanlah kamu sebagaimana
mereka
ada
oleh
dan
penyakit Allah lalu ditambahkan penyakit hati mereka Dalam menyedari tidaklah orang lain telah beriman.” Mereka menjawab, “Patutkah kami ini beriman
kepada mereka
sebagaimana berimannya orang bodoh itu?” Ketahuilah! Sesungguhnya
merekalah orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (akan hal itu).
14. Dan apabila mereka bertemu dengan orang yang beriman, mereka
berkata, “Kami telah beriman”, dan tatkala mereka kembali kepada syaitan-
kepada dika- Dan mereka dengan yang dan bagi syaitan mereka (pemimpin-pemimpin mereka yang munafik dan kafir), mereka
mereka takan apabila (mereka) berdusta pernah apa pedih azab mereka berkata pula, “Sesungguhnya kami tetap bersama kamu. Kami sebenarnya
hanya memperolok-olok (akan orang yang beriman dengan berpura-pura
beriman).”
15. Allah (membalas) mempersendakan mereka itu dan membiarkan mereka
orang yang sesunguh- mereka kamu membuat ja- bingung dalam kesesatan.
memperbaiki kami nya hanyalah berkata (muka) bumi di kerosakan ngan 16. Mereka itulah orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan
petunjuk. Maka, tidaklah beruntung perniagaan mereka dan tidaklah pula
mereka mendapat hidayah (petunjuk).
sesung-
dika- orang yang membuat me- guhnya Keta- MAKNA KALIMAT
takan Dan apabila mereka sedar tidak tetapi kerosakan rekalah mereka huilah
▪ SURAH AL-BAQARAH: 7
telah
kepada
telah
orang bodoh itu beriman sebagai- apakah kami mereka manusia beriman sebagai- berimanlah mereka
kamu
mana
berkata
ini beriman
mana
Berasal daripada perkataan yang bermaksud mengecap atau
memberi kesan ke atas sesuatu atau diterjemahkan juga sebagai menutup,
mematikan dan menamatkan. Justeru dalam ayat ini, menjelaskan tentang
mereka Dan mereka orang yang mereka- sesungguh- keta- perlakuan kaum kafir yang terbiasa dengan perbuatan yang dilarang sehingga hati
bertemu apabila mengetahui tidak tetapi bodoh lah nya mereka huilah
mereka ditutup dan hati mereka dikunci oleh Allah s.w.t. Kalimah ini juga sinonim
dengan perkataan yang bermaksud penutupan atau Mujahid mengatakan
maksudnya adalah melekat dosa di hati.
sesung- [Ibnu al-Jawzi, Abu al-Faraj Abd al-Rahman ibnu Ali, 1964, Zad al-Masir fi ‘ilm al-Tafsir.]
guhnya mereka syaitan-syaitan ke- mereka dan kami telah (mereka) (mereka) orang
kami berkata mereka pada kembali apabila beriman berkata beriman yang
3 ▪ SURAH AL-BAQARAH: 14
3
3
3 dan membiar- kepada mempersen- orang yang sesung- bersama
guhnya
3 kan mereka mereka dakan Allah mempersendakan kami hanyalah kamu Merupakan kata jamak yang berasal daripada perkataan bererti
3 jauh daripada kebenaran dan kebaikan. Adapun diertikan sebagai tali
3 panjang kerana dihubungkan dengan perbuatan yang sentiasa melakukan kejahatan.
3 Syaitan merupakan kata sifat yang dinisbahkan kepada makhluk (manusia dan jin)
3 kesesatan (mereka) orang yang Mereka itulah (mereka) terum- kederhakaan da- yang bersikap buruk seperti menderhaka, menentang dan kufur. Setiap manusia,
mereka
membeli
lam
bang-ambing
3
3 jin dan haiwan yang berkelakuan sedemikian dianggap sebagai syaitan. Perkataan
3 syaitan dalam ayat ini merujuk kepada penyeru kepada kesesatan iaitu sesiapa yang
3 menentang dakwah para nabi dan mengajak kepada kederhakaan.
3
3 orang yang adalah dan perniagaan beruntung maka dengan [Ibnu Manzur, Muhammad bin Mukarram, 1994, Lisan al-‘Arab. Lihat: Abu Hilal al-‘Askariyy, Hasan
mendapat hidayah mereka tidaklah mereka tidaklah petunjuk bin Abdullah, 2011, Mu’jam al-Furuq al-Lughawiyyah. Lihat: Zulkifli Mohd Yusoff, 2009, Kamus Al-
Quran: Rujukan Lengkap Kosa Kata dalam al-Qur’an.]
MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6
ASBAB AL-NUZUL TAFSIR AYAT
▪ SURAH AL-BAQARAH: 6-7 ▪ SURAH AL-BAQARAH: 16 membawa tiga pendapat:
Ulama' menyatakan bahawa orang kafir yang Ayat ini merupakan sindiran bagi golongan yang 1. Mereka beriman kemudian kufur.
disebut dalam ayat ini ialah orang Yahudi. mempersendakan agama. Majoriti ulama' merungkaikan 2. Golongan Yahudi yang mempercayai Nabi Muhammad s.a.w tetapi 2 • SURAH AL-BAQARAH
Kedua-dua ayat daripada surah ini diturunkan golongan ini adalah munafik. Sebuah perbandingan yang selepas kebangkitan baginda mereka menjadi orang yang menentang.
berkenaan dengan orang Yahudi Madinah. dinyatakan dalam surah ini supaya orang yang beriman
Manakala al-Dhahhak pula menjelaskan mengambil pengajaran. Ibnu Mas’ud r.a menjelaskan mereka 3. Orang kafir dan apabila sampai petunjuk yang Nabi Muhammad s.a.w
bahawa ayat ini ditujukan kepada Abu Jahal ini ialah orang yang mengambil kesesatan dan meninggalkan bawakan, mereka menentangnya dan memilih kesesatan.
dan lima orang ahli keluarganya. petunjuk, mereka ini ialah orang munafik, orang yang Secara keseluruhannya, ayat tersebut merujuk kepada golongan yang
[Al-Suyuti, Jalaluddin Muhammad bin Abu Abdul beriman kemudian kembali semula kepada kekufuran. Ibnu sanggup mensia-siakan petunjuk daripada Allah s.w.t demi kesesatan. JUZ
Rahman, 2002, Lubab al-Nuqul fi Asbab al-Nuzul.] al-Jawzi menerangkan dalam tafsirnya bahawa ayat tersebut [Ibnu al-Jawzi, Abu al-Faraj Abd al-Rahman ibnu Ali, 1964, Zad al-Masir fi 'ilm al- 1
Tafsir.]
JUZUK M1 PERKATA.indd 3 19/10/2020 12:21 PM