Page 671 - Mushaf Madani
P. 671
2. Nama-nama al-Qur’an
Selain daripada al-Qur’an, terdapat beberapa nama lain yang diberikan. Kebanyakannya
menunjukkan kelebihan al-Qur'an itu sendiri. Nama-nama al-Qur'an ini banyak sehingga
mencapai 90 nama, namun antara yang masyhur ialah:
• Al-Kitab iaitu nama yang cukup sinonim dengan nama al-Qur’an.
• Al-Furqan yang bermaksud pembeza. Ini kerana al-Qur’an adalah pembeza yang
memisahkan antara yang hak dengan yang batl atau kebenaran dengan kesesatan dan
cahaya dengan kegelapan.
• Al-Zikir yang bermaksud peringatan. Hal ini sungguh jelas sekali kerana al-Qur’an itu
merupakan peringatan kepada manusia dan jin.
3. Penggunaan Istlah ‘Mushaf’ Bagi Al-Qur’an
Terdapat satu istlah yang digunakan untuk al-Qur’an iaitu ‘Mushaf’, dengan merujuk kepada
beberapa hadis dan athar (kata-kata para sahabat). Istlah Mushaf berasal daripada kata kerja
ushifa yang bermaksud dikumpul di dalam suhuf dan suhuf ini pula merupakan kata jamak
kepada sahifah yang bermaksud lembaran-lembaran yang ditulis. Tidak kira sama ada lembaran
yang ditulis itu daripada jenis kertas, kulit dan lain-lain. Manakala di dalam kitab Manahil al-
'Irfan dinyatakan bahawa mushaf itu ialah lembaran-lembaran yang dihimpunkan padanya al-
Qur’an bersama susunan ayat dan kesemua surahnya mengikut bentuk yang disepakat umat
Islam pada zaman Khalifah 'Uthman r.a. Menurut al-Zarqaniy, “Abu Bakar r.a telah menghimpun
al-Qur’an dalam suhuf. Adapun yang dimaksudkan dengan suhuf itu ialah lembaran-lembaran
yang dihimpukan al-Qur’an pada zaman Abu Bakar r.a.”
Kemunculan Istlah 'Mushaf'
Terdapat dua pandangan mengenai masalah ini:
Pendapat Pertama
Menurut sebahagian ahli sejarah Islam, penggunaan istlah mushaf ini telah wujud selepas
kewafatan Rasulullah s.a.w, iaitu sebaik sahaja al-Qur'an selesai ditulis dan dihimpunkan pada
zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar r.a. Menurut mereka, istlah mushaf digunakan
bukanlah berdasarkan kepada wahyu atau hadis sebaliknya ia merupakan alternatf yang
diberikan oleh para sahabat Rasulullah s.a.w.
Hujah pendapat yang pertama ini adalah disandarkan kepada athar al-sahabah (kata-kata,
amalan atau tndakan para sahabat r.a) yang diriwayat oleh al-Muzfri dan Ibnu Asytah:
1. Al-Muzfri telah menukilkan di dalam kitab tarikhnya ungkapan berikut, “Tatkala Abu
Bakar r.a selesai menghimpunkan al-Qur’an, beliau berkata, ‘Kamu berilah Namanya.’
Sebahagian para sahabat berkata, ‘Kita namakannya Injil.’ Tetapi nama ini tdak disukai
Abu Bakar r.a. Sebahagian sahabat yang lain pula berkata, ‘Kita namakannya dengan
57
SISIPAN B (PART 2).indd 57 01/10/2020 2:34 PM