Page 164 - Mushaf Madani
P. 164
7. SURAH AL-A’RAF - Tempat Tinggi 163
Di Antara Syurga Dan Neraka
96. (Allah berfirman lagi), sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta
bertakwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu rezeki)
tentulah Kami
mereka
negeri-
dan
pen-
keberkatan kepada akan membuka bertakwa beriman negeri itu duduk baha- Dan yang melimpah-ruah keberkatannya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka
mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab disebabkan
mereka
wa sekiranya
apa yang mereka telah usahakan.
97. Patutkah penduduk negeri-negeri itu berasa aman (bersenang hati)
daripada kedatangan azab Kami kepada mereka pada malam hari, semasa
adalah dengan lalu Kami mereka mereka sedang tidur?
mereka apa yang timpakan mereka mendustakan dan tetapi dan bumi langit dari 98. Atau patutkah penduduk negeri-negeri itu berasa aman (bersenang
hati) daripada kedatangan azab Kami kepada mereka pada siang hari, semasa
mereka sedang leka bermain-main?
99. Patutkah mereka (bersuka ria) sehingga mereka berasa aman akan
pada waktu azab akan datang baha- negeri- pen- Apakah mereka usahakan balasan buruk daripada Allah? Kerana (sebenarnya) tidak ada yang berasa
malam Kami kepada mereka wa negeri itu duduk merasa aman aman daripada rancangan balasan buruk yang diatur oleh Allah itu melainkan
orang yang rugi.
100. Adakah masih belum beroleh petunjuk bagi orang yang mewarisi negeri
itu sesudah penduduknya (hilang lenyap kerana ditimpa bencana), bahawa
kalau Kami kehendaki tentulah Kami akan menimpakan mereka pula dengan
akan datang
pen-
azab Kami kepada mereka baha- negeri-negeri duduk Atau patutkah orang yang sedangkan azab disebabkan dosa-dosa mereka, dan Kami mematerikan hati mereka
itu
wa
aman
tidur
mereka
sehingga mereka tidak dapat mendengar (nasihat-nasihat pengajaran)?
101. Negeri-negeri (yang telah Kami binasakan) itu, Kami ceritakan sebahagian
daripada khabar beritanya kepadamu (wahai Muhammad), dan sesungguhnya
telah datang kepada mereka rasul-rasul mereka dengan bukti-bukti yang nyata
maka
(dengan)
kan
aman tiada yang Allah balasan buruk Patutkah mereka (mereka) sedang- pada waktu (mukjizat), namun mereka tidak juga beriman kepada apa yang mereka telah
merasa aman
bermain
siang
mereka
mendustakannya dahulu. Demikianlah Allah mematerikan hati orang yang kafir.
102. Kami tidak dapati bagi kebanyakan mereka sebarang janji (yang ditepati),
dan Kami tidak dapati kebanyakan mereka melainkan orang yang fasik.
bagi orang diberi Apakah orang yang rugi kaum melain- Allah dari balasan KISAH NABI MUSA A.S
yang petunjuk tidak kan buruk 103. Kemudian Kami mengutus (Nabi) Musa selepas rasul-rasul itu, dengan
membawa ayat-ayat Kami kepada Firaun dan ketua-ketua kaumnya, lalu mereka
berlaku zalim (ingkar) akan ayat-ayat itu. Maka perhatikanlah bagaimana
kesudahan orang yang membuat kerosakan.
Kami akan menimpakan Kami kalau baha- penduduknya sesudah dari bumi mewarisi 104. Musa berkata, “Wahai Firaun! Sesungguhnya aku ini adalah seorang rasul
azab pada mereka kehendaki wa daripada Tuhan sekalian alam.”
MAKNA KALIMAT
maka
ti-
mereka mendengar dak mereka hati-hati atas dan Kami kunci dengan dosa- ▪ SURAH AL-A’RAF: 103
mereka
dosa mereka
Berasal daripada perkataan yang bermaksud tujuan atau dengan maksud.
para rasul telah datang dan sesung- beritanya dari- kepada Kami negeri-negeri Itulah Pendapat lain mengatakan ia berasal daripada perkataan kerana ia menjadi
mereka kepada mereka guhnya pada kamu ceritakan
penjelas atau sesuatu yang menjelaskan. Namun menurut al-Raghib al-Asfahani,
perkataan ini sebenarnya berasal daripada perkataan yang bermaksud
membuktikan atau memperkuatkan sesuatu. Manakala menurut Hasan al-Mustafawi,
adalah
dengan
dahulu dari mereka telah apa yang untuk mereka mereka maka dengan bukti- perkataan diambil daripada yang bermaksud menuju ke suatu
tidak
beriman
bukti (nyata)
dustakan
tempat untuk berehat. Antara maksud perkataan ialah petanda, peribadi dan
kelompok. Adapun dalam konteks ayat ini, perkataan bermaksud dengan
ayat-ayat Kami, iaitu Allah s.w.t menyuruh Nabi Musa a.s membawa ayat atau tanda
Kami Dan oleh me-
dapati tidak orang yang kafir hati-hati atas Allah nguncikan demikianlah kekuasaan-Nya sebagai bukti kepada Firaun.
[Ibnu Faris, Ahmad bin Faris bin Zakaria, 1979, Mu’jam Maqayis al-Lughah. Lihat: Al-Mustafawi,
Hasan, 1973, Tahqiq fi Kalimat al-Quran al-Karim. Lihat: Al-Raghib al-Asfahani, Abu al-Hussain
bin Muhammad, 1992, Al-Mufradat fi Gharib al-Qur’an.]
benar-benar kebanyakan bagi kebanyakan
orang yang fasik mereka Kami dapati dan tidak suatu janji dari mereka
HADIS RASULULLAH S.A.W |
MANUSIA DICIPTAKAN DALAM KEADAAN HANIF
▪ SURAH AL-A’RAF: 102
163
dan para ke- dengan ayat- selepas Kami Ke- Diriwayatkan daripada ‘Iyadh bin Himar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda,
pembesarnya Firaun pada ayat Kami Musa mereka dari mengutus mudian 163
163
163
163
163
orang yang maka dengan- maka mereka 163
membuat kerosakan akibat adalah bagaimana perhatikanlah nya zalim 163
Maksudnya: “Dan sesungguhnya Aku telah menciptakan hamba-hamba-Ku dalam
163
163
keadaan hanif (cenderung kepada agama yang benar) seluruhnya. Dan sesungguhnya
163
telah
163datang kepada mereka syaitan, lalu memalingkan mereka daripada agama
163
mereka. Dan ia mengharamkan apa yang Aku halalkan kepada mereka.”
sesung-
163
Dan
dari-
guh-
163
sekalian alam Tuhan pada seorang nya aku wahai Firaun Musa berkata [Riwayat Muslim, Kitab al-Jannah wa Sifati Na’imiha wa Ahliha, Bab al-Sifati Allati Yu’rofu Biha fi
rasul
MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6 al-Dunya Ahlu al-Jannah wa Ahlu al-Nar, no. 2865. Lihat: Abu al-Husayn Muslim bin al-Hajjaj bin
Muslim, 2010, Sahih Muslim.]
PERIHAL RASUL | NABI MUSA A.S
▪ SURAH AL-A’RAF: 103 Nabi Musa a.s dikurniakan mukjizat berupa tongkat yang
Nabi Musa a.s ialah anak kepada Imran bin Yasar bin Fahath bin Lawi bin Ya’kun a.s. Dinamakan Musa mengikut boleh bertukar menjadi ular, tangannya putih bercahaya,
bahasa Qibti kerana bermaksud air dan bermaksud pohon kayu. Dinamakan sedemikian kerana boleh berbicara secara langsung dengan Allah s.w.t dan
baginda telah dihanyutkan antara air dan kayu. Semasa baginda dilahirkan, Allah s.w.t telah mengilhamkan ibunya banyak lagi. Baginda mempunyai saudara yang turut sama 7 • SURAH AL-A’RAF
untuk meletakkannya di dalam peti (tabut) dan kemudian dihanyutkan ke Sungai Nil. Kisah ini dirakamkan dalam Surah menjalankan dakwah iaitu Nabi Harun a.s. Kisah Nabi Musa
Taha. Ini dilakukan demi menyelamatkan baginda daripada Firaun dan tenteranya yang mahu membunuh anak lelaki a.s antara kisah yang banyak diceritakan di dalam al-Qur’an
yang lahir pada tahun tersebut. Firaun ialah gelaran bagi pemerintah yang memerintah Mesir Tua dan merupakan dan terdapat dalam Surah al-Baqarah, al-A’raf, Taha serta al-
penentang terkuat ajaran yang dibawa oleh para rasul. Baginda telah diutuskan untuk menyampaikan dakwah kepada Qasas.
kaum Bani Israel dan paling mencabar baginda perlu berhadapan dengan Firaun bagi menyampaikan seruan Allah [Ahmad Sonhadji Mohamad, 1997, ‘Abra al-Asir Tafsir al-Qur’an di JUZ
s.w.t, disebabkan itu juga baginda tergolong sebagai Rasul Ulul Azmi. Radio.] 9
JUZUK M9 PERKATA.indd 163 23/10/2020 12:38 PM