Page 192 - Mushaf Madani
P. 192
9. SURAH AL-TAUBAH - Pengampunan 191
27. Kemudian Allah menerima taubat sesiapa yang dikehendaki (dengan
memberi taufik untuk memeluk Islam), sesudah (orang kafir itu ditimpakan
Maha dan Dia sesiapa oleh menerima Kemu- dengan azab). (Ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang.
Pengampun Allah kehendaki yang atas demikian sesudah dari Allah taubat dian 28. Wahai orang yang beriman! Sesungguhnya (kepercayaan) orang kafir
musyrik itu najis, oleh itu janganlah mereka menghampiri Masjidil Haram
sesudah tahun ini, dan jika kamu bimbangkan kepapaan, maka Allah akan
memberi kekayaan kepada kamu daripada limpah kurniaan-Nya, jika Dia
sesungguh-
Maha
orang kafir musyrik nya hanyalah (mereka) orang yang Wahai Penyayang kehendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
beriman
29. Perangilah orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak beriman
kepada hari akhirat, dan mereka pula tidak mengharamkan apa yang telah
diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya, dan tidak beragama dengan agama yang
benar, iaitu daripada orang yang diberikan Kitab (kaum Yahudi dan Nasrani),
sehingga mereka membayar “Jizyah” (cukai yang dikenakan kepada orang
mereka
maka
ini tahun mereka sesudah al-Haram Masjid menghampiri janganlah najis bukan Islam sebagai imbalan kepada keselamatan diri mereka) dalam keadaan
taat dan merendah diri.
KEPERCAYAAN ORANG YAHUDI DAN NASRANI SERTA SIKAP MEREKA
30. Orang Yahudi berkata, “Uzair ialah anak Allah” dan orang Nasrani berkata,
memberi
dari-
oleh
kamu
kekayaan
jika kurniaan-Nya pada Allah kepada kamu maka akan kepapaan bimbangkan dan jika “Al-Masih ialah anak Allah”. Demikianlah perkataan mereka dengan mulut
mereka sendiri, (iaitu) mereka menyamai perkataan orang kafir terdahulu,
semoga Allah binasakan mereka. Bagaimanakah mereka boleh berpaling
daripada kebenaran?
31. Mereka menjadikan pendeta-pendeta dan ahli-ahli agama mereka sebagai
Dia
Maha
akan orang yang Perangilah Maha Bijaksana Mengetahui Allah sesung- kehendaki tuhan selain daripada Allah, dan juga (mereka mempertuhankan) Al-Masih Ibni
Maryam, padahal mereka tidak diperintahkan melainkan untuk menyembah
guhnya
kamu
Tuhan Yang Maha Esa, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia.
Maha Suci Allah daripada apa yang mereka sekutukan.
dan
mereka
apa
ti-
dan
diharamkan yang mengharamkan tidak akhirat kepada hari tidak kepada (mereka) dak MAKNA KALIMAT
Allah
beriman
▪ SURAH AL-TAUBAH: 28
diberikan orang yang dari- yang benar agama mereka dan dan Rasul-Nya oleh
(mereka) pada beragamakan tidak Allah
Berasal daripada kata dasar iaitu kemiskinan dan keperluan kepada
sesuatu. Digunakan bagi merujuk kepada kesan keadaan seseorang yang berada
di bawah penguasaan dan taklukan, sehingga menjadi miskin, sangat memerlukan
orang yang sedangkan dari- mereka
merendah diri mereka patuh pada jizyah membayar sehingga kitab dan berhajat kepada sesuatu. Oleh sebab itu, perkataan di dalam ayat ini
bermaksud kemiskinan dan kepapaan yang dibimbangi oleh kaum Muslimin, kerana
kekurangan bekalan makanan dagangan yang dibawa oleh kaum musyrikin, ketika di
bawah kekuasaan Rasulullah s.a.w.
orang Nasrani dan berkata Allah anak Uzair orang Yahudi Dan berkata [Ibnu Faris, Ahmad bin Faris bin Zakaria, 1979, Mu’jam Maqayis al-Lughah. Lihat: Hamka, 1983,
Tafsir al-Azhar.]
▪ SURAH AL-TAUBAH: 30
dengan mulut perkataan
mereka sendiri mereka demikian Allah anak al-Masih
Berasal daripada kata kerja yang bermaksud menyerupai sesuatu. Oleh
sebab itu, seorang wanita yang tidak mengalami haid dipanggil kerana
membinasakan sebelum dari (mereka) kafir orang yang per- mereka menyamai dikatakan menyerupai lelaki. Di dalam ayat ini, perkataan merujuk
mereka kataan
kepada sikap kaum Yahudi dan Nasrani yang menyerupai sikap kaum musyrikin
dalam mengungkapkan kata-kata yang berbentuk kesyirikan kepada Allah s.w.t
dengan mendakwa Allah s.w.t mempunyai anak.
ulama' mereka Mereka menjadikan mereka berpaling bagaimanakah Allah [Muhammad Hasan al-Jabal, 2010, al-Mu'jam al-Isyfiqaqi al-Muassal li Alfaz al-Qur'an al-Karim.]
ASBAB AL-NUZUL
dari-
putera dan al-Masih Allah selain pada sebagai dan pendeta mereka ▪ SURAH AL-TAUBAH: 28
191
tuhan
191
Ibnu Abbas r.a meriwayatkan daripada Ibnu Abu Hatim r.a, beliau berkata, “Orang
191
191
musyrikin telah kembali ke rumah masing-masing bersama makanan-makanan
191
191
mereka. Tatkala mereka (orang musyrikin) ditegah daripada mendatangi Masjidil
191
me-
mereka
Yang Maha Esa akan Tuhan untuk mereka lainkan diperintahkan dan tidak Maryam Haram, bagaimana orang Muslimin hendak mendapatkan makanan”. Maka
191
menyembah
turunlah ayat ini.
191
[Jalaluddin Abi Abdul Rahman al-Suyuti, 2002, Lubab al-Nuqul fi Asbab al-Nuzul.]
191
191
191
191
191
mereka sekutukan daripada Maha Suci Dia Dia melain- Tuhan tiada 191
kan
apa yang
MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6
AYAT HUKUM | LARANGAN MASUK MASJIDIL HARAM BAGI ORANG MUSYRIK
▪ SURAH AL-TAUBAH: 28 - 29 memasukinya. Konteks ini sama seperti ayat ‘Jangan kamu mendekati zina’ dan
Orang musyrik merupakan semua orang kafir sama ada yang penyembah berhala atau Yahudi ‘Jangan kamu mendekati harta anak yatim’. Menurut pandangan Mazhab Syafie,
mahupun Nasrani. Masjidil Haram pula adalah tempat suci bagi orang Islam dan terdapat Kaabah Masjidil Haram yang dimaksudkan di sini hanya khusus kepada Masjidil Haram 9 • SURAH AL-TAUBAH
di dalamnya. Maka, Allah s.w.t melarang orang musyrik daripada memasuki Masjidil Haram kerana bukan umum kepada semua masjid manakala majoriti ulama' berpandangan
mereka dianggap ‘najis�. Najis di sini bukanlah bermaksud hakiki seperti khinzir atau anjing, tetapi harus bagi orang bukan Islam untuk masuk ke masjid kecuali Masjidil Haram
membawa maksud najis majazi iaitu najis disebabkan kesyirikan mereka kepada Allah s.w.t. dengan syarat-syarat tertentu seperti mendapat keizinan pihak pengurusan
Jika mereka dikategorikan sebagai najis hakiki, sudah tentu menyentuhnya juga perlu kepada masjid, berpakaian sopan serta menjaga adab di dalam masjid.
bersuci, sedangkan ini tidak berlaku. Larangan ini lebih jelas lagi apabila Allah s.w.t berfirman [Muhammad Ali al-Sobuni, 2009, Rawai’ul Bayan Tafsir Ayat al-Ahkam Minal Qur’an. Lihat:
‘Janganlah mereka menghampiri’. Allah s.w.t tidak mengizinkan mereka menghampiri, apatah lagi Wizarah al-Awqaf wa al-Syu’un al-Islamiyyah, 2006, al-Mausu’ah al-Fiqhhiyyah al-Kuwaitiyyah.] JUZ
10
JUZUK M10 NP.indd 191 23/10/2020 3:21 PM