Page 192 - Mushaf Madani
P. 192

9. SURAH AL-TAUBAH - Pengampunan           191

                                                                                27.  Kemudian  Allah menerima taubat sesiapa  yang dikehendaki  (dengan
                                                                                memberi  taufik  untuk  memeluk  Islam),  sesudah  (orang  kafir  itu  ditimpakan
            Maha     dan    Dia  sesiapa                    oleh  menerima  Kemu-  dengan azab). (Ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang.
           Pengampun  Allah   kehendaki  yang  atas  demikian  sesudah    dari    Allah  taubat   dian  28.  Wahai  orang  yang  beriman!  Sesungguhnya  (kepercayaan)  orang  kafir
                                                                                musyrik  itu  najis,  oleh  itu    janganlah  mereka  menghampiri  Masjidil  Haram
                                                                                sesudah  tahun  ini,  dan  jika kamu bimbangkan kepapaan, maka Allah  akan
                                                                                memberi  kekayaan  kepada  kamu  daripada  limpah  kurniaan-Nya,  jika  Dia
                        sesungguh-
                                                                    Maha
           orang kafir musyrik  nya hanyalah  (mereka)  orang yang  Wahai   Penyayang   kehendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
                                 beriman
                                                                                29.  Perangilah  orang  yang  tidak  beriman  kepada  Allah  dan  tidak  beriman
                                                                                kepada  hari  akhirat,  dan  mereka  pula  tidak  mengharamkan  apa  yang  telah
                                                                                diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya, dan tidak beragama dengan agama yang
                                                                                benar, iaitu daripada orang yang diberikan Kitab (kaum Yahudi dan Nasrani),
                                                                                sehingga  mereka  membayar  “Jizyah”  (cukai  yang  dikenakan  kepada  orang
                                                        mereka
                                                                maka
            ini   tahun mereka  sesudah   al-Haram  Masjid   menghampiri  janganlah   najis   bukan Islam sebagai imbalan kepada keselamatan diri mereka) dalam keadaan
                                                                                taat dan merendah diri.
                                                                                KEPERCAYAAN ORANG YAHUDI DAN NASRANI SERTA SIKAP MEREKA
                                                                                30.  Orang Yahudi berkata, “Uzair ialah anak Allah” dan orang Nasrani berkata,
                                   memberi
                        dari-
                            oleh
                                                                kamu
                                   kekayaan
           jika   kurniaan-Nya   pada   Allah   kepada kamu  maka akan  kepapaan   bimbangkan  dan jika   “Al-Masih  ialah  anak  Allah”.  Demikianlah  perkataan  mereka  dengan  mulut
                                                                                mereka  sendiri,  (iaitu)  mereka  menyamai  perkataan  orang  kafir  terdahulu,
                                                                                semoga  Allah  binasakan  mereka.  Bagaimanakah  mereka  boleh  berpaling
                                                                                daripada kebenaran?
                                                                                31.  Mereka menjadikan pendeta-pendeta dan ahli-ahli agama mereka sebagai
                                                                      Dia
                                                  Maha
           akan orang yang  Perangilah   Maha Bijaksana   Mengetahui  Allah   sesung-  kehendaki  tuhan selain daripada Allah, dan juga (mereka mempertuhankan) Al-Masih Ibni
                                                                                Maryam, padahal mereka tidak diperintahkan melainkan untuk menyembah
                                                             guhnya
                       kamu
                                                                                Tuhan  Yang  Maha  Esa,  tiada  Tuhan  (yang  berhak  disembah)  melainkan  Dia.
                                                                                Maha Suci Allah daripada apa yang mereka sekutukan.
                                                     dan
                        mereka
                  apa
                                                                         ti-
                               dan
          diharamkan  yang  mengharamkan  tidak  akhirat   kepada hari   tidak  kepada  (mereka)  dak   MAKNA KALIMAT
                                                          Allah
                                                                 beriman
                                                                                ▪ SURAH AL-TAUBAH: 28
          diberikan  orang yang  dari-  yang benar   agama   mereka   dan  dan Rasul-Nya   oleh
          (mereka)          pada               beragamakan   tidak     Allah
                                                                                Berasal daripada  kata dasar    iaitu  kemiskinan dan keperluan kepada
                                                                                sesuatu.  Digunakan  bagi  merujuk  kepada  kesan  keadaan  seseorang  yang  berada
                                                                                di bawah penguasaan dan taklukan, sehingga menjadi miskin, sangat memerlukan
            orang yang  sedangkan  dari-         mereka
           merendah diri  mereka  patuh  pada  jizyah   membayar  sehingga   kitab   dan berhajat kepada sesuatu. Oleh sebab itu, perkataan    di dalam ayat ini
                                                                                bermaksud kemiskinan dan kepapaan yang dibimbangi oleh kaum Muslimin, kerana
                                                                                kekurangan bekalan makanan dagangan yang dibawa oleh kaum musyrikin, ketika di
                                                                                bawah kekuasaan Rasulullah s.a.w.
            orang Nasrani  dan berkata  Allah  anak   Uzair  orang Yahudi  Dan berkata  [Ibnu Faris, Ahmad bin Faris bin Zakaria, 1979, Mu’jam Maqayis al-Lughah. Lihat: Hamka, 1983,
                                                                                Tafsir al-Azhar.]
                                                                                ▪ SURAH AL-TAUBAH: 30
             dengan mulut   perkataan
             mereka sendiri  mereka    demikian  Allah   anak     al-Masih
                                                                                Berasal  daripada  kata kerja     yang  bermaksud  menyerupai  sesuatu.  Oleh
                                                                                sebab itu, seorang wanita yang tidak mengalami haid dipanggil   kerana
            membinasakan   sebelum  dari  (mereka) kafir  orang yang  per-  mereka menyamai  dikatakan  menyerupai  lelaki.  Di  dalam  ayat  ini,  perkataan    merujuk
              mereka                                  kataan
                                                                                kepada  sikap  kaum  Yahudi  dan  Nasrani  yang  menyerupai  sikap  kaum  musyrikin
                                                                                dalam  mengungkapkan  kata-kata  yang  berbentuk  kesyirikan  kepada  Allah  s.w.t
                                                                                dengan mendakwa Allah s.w.t mempunyai anak.
             ulama' mereka  Mereka menjadikan   mereka berpaling  bagaimanakah  Allah   [Muhammad Hasan al-Jabal, 2010, al-Mu'jam al-Isyfiqaqi al-Muassal li Alfaz al-Qur'an al-Karim.]
                                                                                                    ASBAB AL-NUZUL
                                               dari-
           putera  dan al-Masih  Allah   selain   pada   sebagai   dan pendeta mereka  ▪ SURAH AL-TAUBAH: 28
                                                                                 191
                                                     tuhan
                                                                                 191
                                                                                Ibnu Abbas r.a meriwayatkan daripada Ibnu Abu Hatim r.a, beliau berkata, “Orang
                                                                                 191
                                                                                 191
                                                                                musyrikin  telah  kembali  ke  rumah  masing-masing  bersama  makanan-makanan
                                                                                 191
                                                                                 191
                                                                                mereka. Tatkala mereka (orang musyrikin) ditegah daripada mendatangi Masjidil
                                                                                 191
                                             me-
                                                   mereka
            Yang Maha Esa  akan Tuhan  untuk mereka  lainkan   diperintahkan  dan tidak  Maryam  Haram,  bagaimana  orang  Muslimin  hendak  mendapatkan  makanan”.  Maka
                                                                                 191
                                  menyembah
                                                                                turunlah ayat ini.
                                                                                 191
                                                                                [Jalaluddin Abi Abdul Rahman al-Suyuti, 2002, Lubab al-Nuqul fi Asbab al-Nuzul.]
                                                                                 191
                                                                                 191
                                                                                 191
                                                                                 191
                                                                                 191
                     mereka sekutukan  daripada  Maha Suci Dia  Dia   melain-  Tuhan   tiada   191
                                                             kan
                                  apa yang
            MAD 2/4/6    DENGUNG       MAD 4/5     QALQALAH       MAD 6
                                              AYAT HUKUM | LARANGAN MASUK MASJIDIL HARAM BAGI ORANG MUSYRIK
            ▪ SURAH AL-TAUBAH: 28 - 29                                         memasukinya. Konteks ini sama seperti ayat ‘Jangan kamu mendekati zina’ dan
            Orang  musyrik  merupakan  semua  orang  kafir  sama  ada  yang  penyembah  berhala  atau  Yahudi   ‘Jangan kamu mendekati harta anak yatim’. Menurut pandangan Mazhab Syafie,
            mahupun Nasrani. Masjidil Haram pula adalah tempat suci bagi orang Islam dan terdapat Kaabah   Masjidil Haram yang dimaksudkan di sini hanya khusus kepada Masjidil Haram   9 • SURAH AL-TAUBAH
            di dalamnya. Maka, Allah s.w.t melarang orang musyrik daripada memasuki Masjidil Haram kerana   bukan  umum  kepada  semua  masjid  manakala  majoriti  ulama'  berpandangan
            mereka dianggap ‘najis�. Najis di sini bukanlah bermaksud hakiki seperti khinzir atau anjing, tetapi   harus  bagi  orang  bukan  Islam  untuk  masuk  ke  masjid  kecuali  Masjidil  Haram
            membawa  maksud  najis  majazi  iaitu  najis  disebabkan  kesyirikan  mereka  kepada  Allah  s.w.t.   dengan  syarat-syarat  tertentu  seperti  mendapat  keizinan  pihak  pengurusan
            Jika  mereka  dikategorikan  sebagai  najis  hakiki,  sudah  tentu  menyentuhnya  juga  perlu  kepada   masjid, berpakaian sopan serta menjaga adab di dalam masjid.
            bersuci,  sedangkan  ini  tidak  berlaku.  Larangan  ini  lebih  jelas  lagi  apabila  Allah  s.w.t  berfirman   [Muhammad Ali al-Sobuni, 2009, Rawai’ul Bayan Tafsir Ayat al-Ahkam Minal Qur’an. Lihat:
            ‘Janganlah mereka menghampiri’. Allah s.w.t tidak mengizinkan mereka menghampiri, apatah lagi   Wizarah al-Awqaf wa al-Syu’un al-Islamiyyah, 2006, al-Mausu’ah al-Fiqhhiyyah al-Kuwaitiyyah.]  JUZ
                                                                                                                                          10
       JUZUK M10 NP.indd   191                                                                                                   23/10/2020   3:21 PM
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197