Page 197 - Mushaf Madani
P. 197

196                  9. SURAH AL-TAUBAH - Pengampunan

             55. Oleh itu, janganlah engkau tertarik hati kepada (limpahan nikmat) harta
             benda  dan  anak-anak  mereka,  (kerana)  sesungguhnya  Allah  hanya  hendak
             menyeksa mereka dengan harta benda dan anak-anak itu dalam kehidupan   untuk menyeksa  meng-  sesung-  anak-anak  dan  oleh harta   engkau tertarik  Maka
             dunia,  dan  hendak  menjadikan  nyawa  mereka  tercabut  sedangkan  mereka   mereka  Allah   hendaki   guhnya  mereka  jangan benda mereka   hati   jangan-
                                                                                                                                       lah
             berkeadaan kafir (untuk mendapat azab akhirat pula).
             56. Dan mereka (yang munafik itu) bersumpah dengan nama Allah bahawa
             sesungguhnya mereka daripada  golongan kamu,  padahal  mereka bukanlah
             daripada golongan kamu, tetapi mereka ialah suatu kaum yang pengecut.  orang yang  sedang-  nyawa  dan               da-  dengan-
             57.  (Jika)  mereka  dapat  tempat  perlindungan,  atau  gua-gua,  atau  lubang-  kafir  kan mereka   mereka  membinasakan  dunia   kehidupan  lam  nya
             lubang  dalam  tanah, nescaya mereka segera menuju  ke arahnya serta
             melompat masuk ke dalamnya.
             SIKAP ORANG MUNAFIK TERHADAP PEMBAHAGIAN SEDEKAH
             58. Dan antara mereka ada yang mencelamu (wahai Muhammad) mengenai   akan tetapi  daripada  me-  dan   benar-benar   sesung-  dengan   Dan mereka
                                                                                                                   guhnya
                                                                                                                          nama
             (pembahagian)  sedekah-sedekah  (zakat),  oleh  itu  jika  mereka  diberikan   mereka   kamu  reka  bukanlah   daripada kamu  mereka  Allah   bersumpah
             sebahagian  daripadanya  (menurut  kehendak  mereka),  mereka  suka  (dan
             memandangnya  adil),  dan  jika  mereka  tidak  diberikan  daripada  zakat  itu
             (menurut kehendaknya), (maka) dengan serta merta mereka marah.
             59. Dan (amatlah baik) kalau mereka berpuas hati dengan apa yang diberikan   gua-gua  atau   tempat  mereka dapat   Jika  (mereka) takut  kaum
             oleh Allah dan Rasul-Nya kepada mereka, sambil mereka berkata, “Cukuplah   perlindungan                                 yang
             Allah bagi kami, Allah akan memberi kepada kami daripada limpah kurniaan-
             Nya, demikian juga Rasul-Nya, sesungguhnya kami sentiasa berharap kepada
             Allah”.
                                                                                                             dan
                                                                                                                   ke
                                                                          dia
                                                                                                 (mereka) bergegas
             KETENTUAN PEMBAHAGIAN ZAKAT                                mencelamu  sesiapa  Dan antara  masuk (ke dalamnya)   mereka  arahnya  nescaya   lubang-lubang  atau
                                                                                                                        mereka
                                                                                      mereka
                                                                                yang
                                                                                                                              dalam tanah
             60.  Sesungguhnya  sedekah-sedekah  (zakat)  itu  hanyalah  untuk  orang  fakir,                           menuju
             dan orang miskin, dan ‘amil-‘amil yang mengurusnya, dan orang muallaf yang
             dijinakkan  hatinya  (dengan  Islam),  dan  untuk  hamba-hamba  yang  hendak
             memerdekakan dirinya, dan orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan
             pada)  jalan  Allah,  dan  orang  musafir  (yang  terputus)  dalam  perjalanan.   serta  daripada-  mereka  ti-  mereka ber-  dari-  mereka  maka  dalam
                                                                                                                                      (me-
             (Ketetapan  hukum  yang  demikian  itu  ialah)  sebagai  satu  ketetapan  (yang   merta  nya  diberikan   dak  dan jika  puas hati  padanya  diberikan  jika  sedekah-sedekah  ngenai)
             datangnya)  daripada  Allah.  (Ingatlah)  Allah  Maha  Mengetahui,  lagi  Maha
             Bijaksana.
             61.  Dan  antara  mereka  (yang  munafik  itu)  ada  orang  yang  menyakiti  Nabi
             sambil  mereka  berkata,  “Bahawa  dia  (Nabi  Muhammad)  orang  yang  suka   diberikan   apa   (mereka)   sesungguh-  Dan  me-
             mendengar  (dan  percaya  pada  apa  yang  didengarnya)”.  Katakanlah,  “Dia   Allah   kepada mereka  yang  berpuas hati   nya mereka  kalau  (mereka) marah  reka
             mendengar (dan percaya) apa yang baik bagi kamu, dia beriman kepada Allah
             dan percaya kepada orang mukmin, dan dia pula menjadi rahmat bagi orang
             yang beriman antara kamu”. Orang yang menyakiti Rasulullah itu, bagi mereka
             azab yang pedih.
                                                                         limpah kurniaan-  dari-  Allah   akan memberi  Allah  cukuplah  dan mereka  dan rasul-Nya
                                                                            Nya    pada       kepada kami      bagi kami  berkata
               MAKNA KALIMAT
             ▪ SURAH AL-TAUBAH: 57                                                                                         sesung-
                                                                          sedekah-sedekah  Sesung-      orang yang  Allah  kepada  guhnya   dan rasul-Nya
                                                                                      guhnya
                                                                                                        berharap
                                                                                                                           kami
             Berasal  daripada  kata kerja    iaitu bergegas menuju  sesuatu dengan
             kekuatan.  Asal  makna  ini  merujuk  kepada  keadaan  kuda  yang  berlari  pantas   hati mereka  dan orang  ke atasnya  dan ‘amil-‘amil   dan orang miskin   untuk orang
             sehingga  tidak  mampu  dikawal  oleh  penunggangnya.  Kemudian,  digunakan  juga   disatukan (muallaf)               fakir
             bagi merujuk kepada keluarnya orang yang dikawal daripada penguasaan dengan
             keadaan pantas, sehingga tidak mampu dihalang. Sebagai contoh, seorang isteri
             yang keluar dari  rumahnya dan  menuju  ke rumah ahli  keluarganya sebelum   ibnu al-sabil (musafir)  Allah  jalan  dan di  dan orang yang  pembebasan   dan
             diceraikan oleh  suaminya atau keluarnya seseorang daripada  kebenaran kerana                         berhutang  hamba-hamba  dalam
             tidak mampu mengawal nafsunya. Oleh sebab itu, perkataan    dalam
             ayat  ini  merujuk  keadaan  orang  munafik  yang  keluar  daripada  pasukan  perang
             dan terpesong daripada kebenaran, serta bergegas mengikut hawa nafsu mereka   Dan antara  Maha Bijaksana  Maha  dan   Allah  daripada   sebagai satu
             menuju ke tempat persembunyian bagi menyelamatkan diri daripada bahaya.  mereka        Mengetahui  Allah             ketetapan
             [Ibnu Faris, Ahmad bin Faris bin Zakaria, 1979, Mu’jam Maqayis al-Lughah. Lihat: Al-Mustafawi,
             Hasan, 1973, Tahqiq fi Kalimat al-Quran al-Karim. Lihat: Hamka, 1983, Tafsir al-Azhar.]
                                                                               apa yang
                                                             196          baik  didengar-  katakan-  (percaya)   dia   dan mereka berkata   nabi  (mereka)  orang yang
                                                                                          apa yang
                                 ASBAB AL-NUZUL              196                nya   lah  didengarnya  (nabi)             menyakiti
                                                             196
                                                             196
             ▪ SURAH AL-TAUBAH: 58                           196
                                                              196
                                                             196
             Abu  Salamah  meriwayatkan  daripada  Abu  Sai'd  r.a,  beliau  berkata,  “Ketika   bagi orang   dan menjadi  kepada orang  dan dia  kepada   dia
                                                             196
             Rasulullah  s.a.w  sedang  membahagikan  (harta  ghanimah  daripada  peperangan   yang  rahmat   mukmin  percaya   Allah   beriman  untuk kamu
                                                             196
             Hunain), Dzil Khuwaisyirah al-Tamimi datang lalu berkata, ‘Berlakulah adil wahai
                                                             196
             Rasulullah s.a.w.’ Baginda menjawab, ‘Celaka engkau. Siapakah yang berlaku adil
                                                             196
             apabila aku tidak adil?’ “Maka turunlah ayat ini sebagai menyanggah perbuatan Dzil
                                                             196
                                                             196
                                                                              yang
                                                                                          untuk
                                                                                                           (mereka)
             Khuwaisyirah tersebut.”                         196              pedih   azab  mereka  Allah  Rasul  menyakiti   dan orang  antara  (mereka)
                                                             196
                                                                                                                   yang
                                                                                                                                   beriman
                                                                                                                           kamu
             [Al-Wahidi al-Nisaburi, Abi al-Hasan Ali bin Ahmad, 1992, Asbab al-Nuzul.]
                                                                           MAD 2/4/6    DENGUNG       MAD 4/5     QALQALAH       MAD 6
                                                               AYAT HUKUM | GOLONGAN ASNAF Orang yang berhutang: Berhutang kerana menghentikan fitnah antara dua
         9 • SURAH AL-TAUBAH  Golongan  asnaf  adalah  mereka  yang  layak   ada pekerjaan tetapi pendapatannya tidak mencukupi.  kumpulan  atau berhutang kerana diri dan keluarganya demi melakukan
              ▪ SURAH AL- TAUBAH: 60
                                                Fakir: Orang yang tidak mempunyai harta dan kerja atau
                                                                                      perkara yang harus di sisi syarak.
              menerima  zakat  daripada  harta  orang  Islam.
                                                Miskin: Orang yang mempunyai harta atau pekerjaan
              Mereka  disebutkan  oleh  Allah  s.w.t  sebanyak
                                                                                      Fisabilillah: Berperang kerana Allah s.w.t, tanpa mengambil sebarang upah
                                                tetapi tidak mencukupi untuk perbelanjaan.
              lapan kumpulan iaitu fakir, miskin, ‘amil, muallaf,
                                                                                      atau melakukan aktiviti dakwah.
                                                ‘Amil:  Orang  yang  dilantik  oleh  ketua  negara  untuk
              hamba  mukatab, orang yang berhutang, orang
                                                                                      Ibnu sabil: Orang yang bermusafir dan pemberian ini boleh menyampaikannya
              yang  keluar  berperang  di  jalan  Allah  s.w.t  dan
                                                Muallaf: Orang kafir yang baru memeluk Islam.
              ibnu  sabil.  Mazhab  Syafie  berpandangan,  wajib
                                                                                      [Al-Fathani, Muhammad bin Ismail Daud, 2018, Matla’ al-Badrain: Panduan Lengkap Fiqh
              sekurang-kurangnya zakat diberikan kepada tiga   menguruskan zakat.     kepada tempat yang dituju.
                                                Hamba  mukatab:  Hamba  yang  telah  dijanjikan  oleh
       JUZ    daripada lapan golongan ini. Perincian bagi setiap   tuannya  untuk  dibebaskan dengan bayaran secara   Sepanjang Zaman. Lihat: Al-Zuhaily, Muhammad, 2011, Al-Mu’tamad fi al-Fiqhi al-Syafie.
                                                                                      Lihat: Wizarah al-Awqaf wa al-Syu’un al-Islamiyyah, 2006, al-Mausu’ah al-Fiqhhiyyah al-
       10     golongan tersebut adalah seperti berikut:  ansuran.                     Kuwaitiyyah.]
       JUZUK M10 NP.indd   196                                                                                                   23/10/2020   3:21 PM
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202