Page 197 - Mushaf Madani
P. 197
196 9. SURAH AL-TAUBAH - Pengampunan
55. Oleh itu, janganlah engkau tertarik hati kepada (limpahan nikmat) harta
benda dan anak-anak mereka, (kerana) sesungguhnya Allah hanya hendak
menyeksa mereka dengan harta benda dan anak-anak itu dalam kehidupan untuk menyeksa meng- sesung- anak-anak dan oleh harta engkau tertarik Maka
dunia, dan hendak menjadikan nyawa mereka tercabut sedangkan mereka mereka Allah hendaki guhnya mereka jangan benda mereka hati jangan-
lah
berkeadaan kafir (untuk mendapat azab akhirat pula).
56. Dan mereka (yang munafik itu) bersumpah dengan nama Allah bahawa
sesungguhnya mereka daripada golongan kamu, padahal mereka bukanlah
daripada golongan kamu, tetapi mereka ialah suatu kaum yang pengecut. orang yang sedang- nyawa dan da- dengan-
57. (Jika) mereka dapat tempat perlindungan, atau gua-gua, atau lubang- kafir kan mereka mereka membinasakan dunia kehidupan lam nya
lubang dalam tanah, nescaya mereka segera menuju ke arahnya serta
melompat masuk ke dalamnya.
SIKAP ORANG MUNAFIK TERHADAP PEMBAHAGIAN SEDEKAH
58. Dan antara mereka ada yang mencelamu (wahai Muhammad) mengenai akan tetapi daripada me- dan benar-benar sesung- dengan Dan mereka
guhnya
nama
(pembahagian) sedekah-sedekah (zakat), oleh itu jika mereka diberikan mereka kamu reka bukanlah daripada kamu mereka Allah bersumpah
sebahagian daripadanya (menurut kehendak mereka), mereka suka (dan
memandangnya adil), dan jika mereka tidak diberikan daripada zakat itu
(menurut kehendaknya), (maka) dengan serta merta mereka marah.
59. Dan (amatlah baik) kalau mereka berpuas hati dengan apa yang diberikan gua-gua atau tempat mereka dapat Jika (mereka) takut kaum
oleh Allah dan Rasul-Nya kepada mereka, sambil mereka berkata, “Cukuplah perlindungan yang
Allah bagi kami, Allah akan memberi kepada kami daripada limpah kurniaan-
Nya, demikian juga Rasul-Nya, sesungguhnya kami sentiasa berharap kepada
Allah”.
dan
ke
dia
(mereka) bergegas
KETENTUAN PEMBAHAGIAN ZAKAT mencelamu sesiapa Dan antara masuk (ke dalamnya) mereka arahnya nescaya lubang-lubang atau
mereka
mereka
yang
dalam tanah
60. Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang fakir, menuju
dan orang miskin, dan ‘amil-‘amil yang mengurusnya, dan orang muallaf yang
dijinakkan hatinya (dengan Islam), dan untuk hamba-hamba yang hendak
memerdekakan dirinya, dan orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan
pada) jalan Allah, dan orang musafir (yang terputus) dalam perjalanan. serta daripada- mereka ti- mereka ber- dari- mereka maka dalam
(me-
(Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang merta nya diberikan dak dan jika puas hati padanya diberikan jika sedekah-sedekah ngenai)
datangnya) daripada Allah. (Ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha
Bijaksana.
61. Dan antara mereka (yang munafik itu) ada orang yang menyakiti Nabi
sambil mereka berkata, “Bahawa dia (Nabi Muhammad) orang yang suka diberikan apa (mereka) sesungguh- Dan me-
mendengar (dan percaya pada apa yang didengarnya)”. Katakanlah, “Dia Allah kepada mereka yang berpuas hati nya mereka kalau (mereka) marah reka
mendengar (dan percaya) apa yang baik bagi kamu, dia beriman kepada Allah
dan percaya kepada orang mukmin, dan dia pula menjadi rahmat bagi orang
yang beriman antara kamu”. Orang yang menyakiti Rasulullah itu, bagi mereka
azab yang pedih.
limpah kurniaan- dari- Allah akan memberi Allah cukuplah dan mereka dan rasul-Nya
Nya pada kepada kami bagi kami berkata
MAKNA KALIMAT
▪ SURAH AL-TAUBAH: 57 sesung-
sedekah-sedekah Sesung- orang yang Allah kepada guhnya dan rasul-Nya
guhnya
berharap
kami
Berasal daripada kata kerja iaitu bergegas menuju sesuatu dengan
kekuatan. Asal makna ini merujuk kepada keadaan kuda yang berlari pantas hati mereka dan orang ke atasnya dan ‘amil-‘amil dan orang miskin untuk orang
sehingga tidak mampu dikawal oleh penunggangnya. Kemudian, digunakan juga disatukan (muallaf) fakir
bagi merujuk kepada keluarnya orang yang dikawal daripada penguasaan dengan
keadaan pantas, sehingga tidak mampu dihalang. Sebagai contoh, seorang isteri
yang keluar dari rumahnya dan menuju ke rumah ahli keluarganya sebelum ibnu al-sabil (musafir) Allah jalan dan di dan orang yang pembebasan dan
diceraikan oleh suaminya atau keluarnya seseorang daripada kebenaran kerana berhutang hamba-hamba dalam
tidak mampu mengawal nafsunya. Oleh sebab itu, perkataan dalam
ayat ini merujuk keadaan orang munafik yang keluar daripada pasukan perang
dan terpesong daripada kebenaran, serta bergegas mengikut hawa nafsu mereka Dan antara Maha Bijaksana Maha dan Allah daripada sebagai satu
menuju ke tempat persembunyian bagi menyelamatkan diri daripada bahaya. mereka Mengetahui Allah ketetapan
[Ibnu Faris, Ahmad bin Faris bin Zakaria, 1979, Mu’jam Maqayis al-Lughah. Lihat: Al-Mustafawi,
Hasan, 1973, Tahqiq fi Kalimat al-Quran al-Karim. Lihat: Hamka, 1983, Tafsir al-Azhar.]
apa yang
196 baik didengar- katakan- (percaya) dia dan mereka berkata nabi (mereka) orang yang
apa yang
ASBAB AL-NUZUL 196 nya lah didengarnya (nabi) menyakiti
196
196
▪ SURAH AL-TAUBAH: 58 196
196
196
Abu Salamah meriwayatkan daripada Abu Sai'd r.a, beliau berkata, “Ketika bagi orang dan menjadi kepada orang dan dia kepada dia
196
Rasulullah s.a.w sedang membahagikan (harta ghanimah daripada peperangan yang rahmat mukmin percaya Allah beriman untuk kamu
196
Hunain), Dzil Khuwaisyirah al-Tamimi datang lalu berkata, ‘Berlakulah adil wahai
196
Rasulullah s.a.w.’ Baginda menjawab, ‘Celaka engkau. Siapakah yang berlaku adil
196
apabila aku tidak adil?’ “Maka turunlah ayat ini sebagai menyanggah perbuatan Dzil
196
196
yang
untuk
(mereka)
Khuwaisyirah tersebut.” 196 pedih azab mereka Allah Rasul menyakiti dan orang antara (mereka)
196
yang
beriman
kamu
[Al-Wahidi al-Nisaburi, Abi al-Hasan Ali bin Ahmad, 1992, Asbab al-Nuzul.]
MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6
AYAT HUKUM | GOLONGAN ASNAF Orang yang berhutang: Berhutang kerana menghentikan fitnah antara dua
9 • SURAH AL-TAUBAH Golongan asnaf adalah mereka yang layak ada pekerjaan tetapi pendapatannya tidak mencukupi. kumpulan atau berhutang kerana diri dan keluarganya demi melakukan
▪ SURAH AL- TAUBAH: 60
Fakir: Orang yang tidak mempunyai harta dan kerja atau
perkara yang harus di sisi syarak.
menerima zakat daripada harta orang Islam.
Miskin: Orang yang mempunyai harta atau pekerjaan
Mereka disebutkan oleh Allah s.w.t sebanyak
Fisabilillah: Berperang kerana Allah s.w.t, tanpa mengambil sebarang upah
tetapi tidak mencukupi untuk perbelanjaan.
lapan kumpulan iaitu fakir, miskin, ‘amil, muallaf,
atau melakukan aktiviti dakwah.
‘Amil: Orang yang dilantik oleh ketua negara untuk
hamba mukatab, orang yang berhutang, orang
Ibnu sabil: Orang yang bermusafir dan pemberian ini boleh menyampaikannya
yang keluar berperang di jalan Allah s.w.t dan
Muallaf: Orang kafir yang baru memeluk Islam.
ibnu sabil. Mazhab Syafie berpandangan, wajib
[Al-Fathani, Muhammad bin Ismail Daud, 2018, Matla’ al-Badrain: Panduan Lengkap Fiqh
sekurang-kurangnya zakat diberikan kepada tiga menguruskan zakat. kepada tempat yang dituju.
Hamba mukatab: Hamba yang telah dijanjikan oleh
JUZ daripada lapan golongan ini. Perincian bagi setiap tuannya untuk dibebaskan dengan bayaran secara Sepanjang Zaman. Lihat: Al-Zuhaily, Muhammad, 2011, Al-Mu’tamad fi al-Fiqhi al-Syafie.
Lihat: Wizarah al-Awqaf wa al-Syu’un al-Islamiyyah, 2006, al-Mausu’ah al-Fiqhhiyyah al-
10 golongan tersebut adalah seperti berikut: ansuran. Kuwaitiyyah.]
JUZUK M10 NP.indd 196 23/10/2020 3:21 PM