Page 249 - Mushaf Madani
P. 249

248                   12. SURAH YUSUF - Nabi Yusuf a.s

             104.  Padahal engkau tidak meminta kepada mereka sebarang upah (sebagai
             imbalan menyampaikan ajaran al-Qur’an itu), sedangkan al-Qur’an itu tidak
             lain hanyalah peringatan dan pengajaran bagi umat manusia seluruhnya.  bagi semesta   peringatan  melain-  dia  tidak-  sebarang  dari-  terhadap-  engkau meminta  Dan
             105.  Sudah  begitu  banyak  tanda-tanda  (yang  menunjukkan  keesaan  dan   alam  kan     lah  upah  pada  nya  kepada mereka  tidak
             kekuasaan Allah) di langit dan di bumi yang mereka saksikan berulang-ulang
             kali, namun mereka tidak juga mahu memikirkannya.
             106.  Kebanyakan  mereka  tidak  beriman  kepada  Allah,  melainkan  dalam
             keadaan mempersekutukan Allah dengan yang lain.              atasnya  mereka    dan di      langit   di  tanda-  dari-  Dan banyak
             107.  Adakah  mereka  merasa  aman  daripada  kedatangan  azab  Allah  yang   melalui  bumi             tanda  pada  sekali
             meliputi mereka, atau kedatangan hari kiamat secara mengejut, ketika mereka
             tidak menyedarinya?
             108.  Katakanlah  (wahai  Muhammad),  “Inilah  jalanku,  aku  dan  orang  yang
             mengikutku  menyeru  (manusia  umumnya)  kepada  agama  Allah  dengan   melain-  kepada  kebanyakan  beriman  Dan  mereka   daripada-  namun
             keterangan yang nyata. Maha Suci Allah (daripada sebarang sekutu) dan aku   kan  Allah  mereka  tidak    berpaling  nya  mereka
             bukanlah  daripada  golongan  orang  musyrik  (yang  mempersekutukan  Allah
             dengan sesuatu yang lain).”
             109.  Kami  tidak  mengutus  sebelummu  (wahai  Muhammad)  melainkan
             lelaki-lelaki  daripada  penduduk  kota-kota  tertentu,  yang  Kami  wahyukan   dari-  oleh suatu   datang kepada  baha- Adakah mereka  orang yang mem-  sedangkan
             kepada mereka. Maka, mengapa orang (yang tidak mahu beriman) itu tidak   Allah  azab  pada  yang meliputi  mereka  wa  merasa aman  persekutukan Allah  mereka
             mengembara di muka bumi, lalu memerhatikan bagaimana akibat orang (kafir)
             yang terdahulu daripada mereka? (Ingatlah) sesungguhnya negeri akhirat lebih
             baik bagi orang yang bertakwa. Oleh itu, mengapa kamu (wahai manusia) tidak
             mahu memikirkannya?
                                                                                                               secara
                                                                                            (mereka)
             110.  (Orang  yang  mendustakan  agama  Allah  itu  telah  diberi  tempoh  yang   inilah  Katakan-  menyedarinya  tidak  sedangkan  mengejut  oleh hari   datang kepada  atau
                                                                                                                       kiamat
                                                                                                        mereka
                                                                                                                                mereka
                                                                                 lah
             panjang  sebelum  ditimpakan  dengan  azab)  sehingga  apabila  para  rasul
             berputus  asa  dan  meyakini  bahawa  mereka  telah  disifatkan  oleh  kaumnya
             sebagai orang yang berdusta, maka pertolongan Kami datang kepada mereka,
             lalu  diselamatkanlah  sesiapa  yang  Kami  kehendaki.  (Ingatlah  bahawa)  azab
             Kami tidak akan dapat ditolak oleh sesiapapun daripada menimpa kaum yang   Maha   yang  dan                    aku
             berdosa.                                                       Suci    mengikutku  sesiapa  aku  keyakinan  atas  Allah kepada  menyeru  jalanku
             111.  Sesungguhnya kisah para nabi itu mengandungi pengajaran bagi orang
             yang mempunyai akal fikiran. Al-Qur’an itu bukanlah cerita-cerita yang diada-
             adakan, tetapi ia mengesahkan apa yang tersebut di dalam kitab-kitab yang
             sebelumnya, dan sebagai keterangan yang menjelaskan segala sesuatu, serta   sebelum-  Kami  Dan   orang yang   dari-  dan
             menjadi hidayah dan rahmat bagi kaum yang (mahu) beriman.      mu    dari  mengutus  tidak       musyrik   pada  aku  bukanlah  Allah
               MAKNA KALIMAT
             ▪ SURAH YUSUF: 108                                           di   mereka  mengapa  kota  penduduk  dari-  kepada  yang Kami  orang  melain-
                                                                              mengembara  tidak             pada  mereka  wahyukan  lelaki-lelaki  kan
             Berasal  daripada  perkataan     atau     bererti  melihat,  memandang,
                                                                                                                       lalu mereka
                                                                                    dari-
             memperhatikan  atau  mengetahui.     pula  ialah  menerangkan,  meramal,   sebelum mereka  pada  orang   akibat  adalah  bagaimana  memerhatikan  muka
                                                                                                                                   bumi
                                                                                         yang
             menjelaskan  atau  memberitahu.  Oleh  itu,  peramal  atau  tukang  tilik  dipanggil
                           ialah  penglihatan  atau  pandangan.     hampir  sama
             maksud  dengan     dan       Namun  begitu,  kata     ini
                                                                                       kamu
                                                                                                              bagi
                                                                                                                                   dan sesung-
             mengandungi  makna  mengetahui  sesuatu  dengan  melihat.     ialah  tahap   Sehingga  memikirkan  apakah  (mereka) yang   orang  lebih   akhirat  guhnya negeri
                                                                                               tidak
                                                                                                                      baik
                                                                                                     bertakwa
             penglihatan yang pertama iaitu menatap sesuatu benda tanpa perlu berfikir (sekali
             pandang). Apabila menatap sambil berfikir menentukan apa yang dilihat dipanggil
                    Akhir sekali,    iaitu bayangan gambaran yang lengkap mengenai
                                                                                       telah
                                                                                                                    para
             benda yang dilihat selepas   dan    Dalam bahasa Arab, perkataan   datang kepada  didustakan  sesung-  bahawa  dan mereka  rasul  berputus   apa-
                                                                                               guhnya
                                                                                                   mereka
                                                                           mereka
                                                                                                          meyakini
                                                                                                                               asa
                                                                                                                                      bila
                     mempunyai  pelbagai  makna,  antaranya  ialah  kepintaran,  kecerdasan,
             pengetahuan  yang  mendalam,  ketajaman,  pengawal  dan  ‘ibrah  (pengajaran).
             Dalam konteks ayat ini,    bermaksud keyakinan iaitu suatu pengetahuan
                                                                                                   azab
                                                                                                                            lalu dise-
                                                                                                             dan
                                                                                             dari-
             yang boleh membezakan antara hak dan batil. Ada juga yang mentafsirkan sebagai   (orang) yang   kaum  pada  Kami  ditolak   tidak  yang Kami  sesiapa  lamatkanlah  pertolongan
                                                                                                                                    Kami
                                                                                                                 kehendaki
                                                                            berdosa
             kebenaran, keterangan dan hujah yang jelas.
             [Ibrahim Anis, 2004, Mu’jam al-Wasit. Al-Baghawiy, 1989, Tafsir al-Baghawiy (Ma’alim al-Tanzil).]
                                                             248
                                                                                                               kisah
                                                                                              bagi yang
                                                                          adalah
                                                                                       akal
                      HADIS RASULULLAH S.A.W I AGAMA ITU NASIHAT  248    (al-Qur’an)  tidak  fikiran  mempunyai  pengajaran  mereka  pada  ada-  Sesung-
                                                                                                                               guhnya
                                                                                                                           lah
                                                             248
                                                             248
             SURAH YUSUF: 111                                248
             Tamim al-Dari r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,  248
                                                             248
                                                             248          tangannya  antara  yang  pengesahan  akan     yang diada-  cerita-cerita
                                                             248         (sebelumnya)  (petunjuk)           tetapi       adakan
                                                             248
                                                             248
             Maksudnya: “Agama itu nasihat.’ Para sahabat bertanya, ‘Kepada siapa?’ Baginda
                                                             248
             bersabda, ‘Kepada Allah, kitab-Nya, Rasul-Nya, para pemimpin kaum Muslimin dan
                                                              248
             mereka secara umumnya’.”                        248                (mereka)   bagi    dan      dan    sesuatu  segala  dan
                                                             248
             [Riwayat Muslim, Kitab al-Iman, Bab Bayan anna al-Din al-Nasihat, no. 55. Lihat: Abu al-Husayn   yang beriman  kaum  rahmat  petunjuk  penjelasan
             Muslim bin al-Hajjaj bin Muslim, 2010, Sahih Muslim.]         MAD 2/4/6    DENGUNG       MAD 4/5     QALQALAH       MAD 6
                                                                       TAFSIR AYAT anaknya, sepertimana dalam surah Qasas ayat 7. Maryam pula diberi khabar gembira
               ▪ SURAH YUSUF: 109
         12 • surah YusuF  Ulama’  berbeza  pandangan  dalam  masalah  nabi  dalam  kalangan  wanita.  Jumhur  ulama’   bahawa dia akan melahirkan seorang nabi iaitu Isa a.s tanpa disetubuhi oleh mana-
               berpandangan, tidak ada nabi dalam kalangan wanita. Pandangan mereka berdalilkan kepada
                                                                              mana lelaki.
               ayat ini iaitu yang bermaksud, “Kami tidak mengutus sebelum kamu, melainkan orang lelaki
                                                                              Tetapi pendapat kedua ini ditolak oleh majoriti ulama’. Jika digunakan hujah mereka
               yang kami berikan wahyu kepadanya.” Ayat ini secara jelas mengatakan bahawa Allah tidak
                                                                              menerima wahyu, maka lebah juga menerima wahyu dalam ayat 68 daripada surah al-
               menurunkan wahyu kepada para nabi melainkan daripada kalangan lelaki.
               Manakala,  sebahagian  kecil  ulama'  mengatakan,  ada  wanita  yang  menjadi  nabi  kerana
                                                                              di sisi Allah s.w.t, namun wahyu yang diturunkan bukan bererti mereka menjadi nabi
               mendapat wahyu daripada malaikat Jibril a.s seperti Sarah isteri Ibrahim a.s, ibu Musa a.s dan   Nahl. Oleh itu, para wanita ini adalah wanita terpilih yang mempunyai darjat yang tinggi
                                                                              tetapi wahyu itu bermakna ilham yang diberikan oleh Allah s.w.t kepada mereka.
       JUZ     Maryam ibu Isa a.s. Sarah diberi wahyu mengenai kelahiran Ishaq a.s yang pada kemudian   [Ibnu Kathir, Ismail bin Umar, 1999, Tafsir al-Quran al-‘Azim (Tafsir Ibnu Kathir).]
       13      hari akan menjadi seorang nabi dan rasul. Ibu Musa a.s diberikan wahyu untuk menyusukan
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254