Page 249 - Mushaf Madani
P. 249
248 12. SURAH YUSUF - Nabi Yusuf a.s
104. Padahal engkau tidak meminta kepada mereka sebarang upah (sebagai
imbalan menyampaikan ajaran al-Qur’an itu), sedangkan al-Qur’an itu tidak
lain hanyalah peringatan dan pengajaran bagi umat manusia seluruhnya. bagi semesta peringatan melain- dia tidak- sebarang dari- terhadap- engkau meminta Dan
105. Sudah begitu banyak tanda-tanda (yang menunjukkan keesaan dan alam kan lah upah pada nya kepada mereka tidak
kekuasaan Allah) di langit dan di bumi yang mereka saksikan berulang-ulang
kali, namun mereka tidak juga mahu memikirkannya.
106. Kebanyakan mereka tidak beriman kepada Allah, melainkan dalam
keadaan mempersekutukan Allah dengan yang lain. atasnya mereka dan di langit di tanda- dari- Dan banyak
107. Adakah mereka merasa aman daripada kedatangan azab Allah yang melalui bumi tanda pada sekali
meliputi mereka, atau kedatangan hari kiamat secara mengejut, ketika mereka
tidak menyedarinya?
108. Katakanlah (wahai Muhammad), “Inilah jalanku, aku dan orang yang
mengikutku menyeru (manusia umumnya) kepada agama Allah dengan melain- kepada kebanyakan beriman Dan mereka daripada- namun
keterangan yang nyata. Maha Suci Allah (daripada sebarang sekutu) dan aku kan Allah mereka tidak berpaling nya mereka
bukanlah daripada golongan orang musyrik (yang mempersekutukan Allah
dengan sesuatu yang lain).”
109. Kami tidak mengutus sebelummu (wahai Muhammad) melainkan
lelaki-lelaki daripada penduduk kota-kota tertentu, yang Kami wahyukan dari- oleh suatu datang kepada baha- Adakah mereka orang yang mem- sedangkan
kepada mereka. Maka, mengapa orang (yang tidak mahu beriman) itu tidak Allah azab pada yang meliputi mereka wa merasa aman persekutukan Allah mereka
mengembara di muka bumi, lalu memerhatikan bagaimana akibat orang (kafir)
yang terdahulu daripada mereka? (Ingatlah) sesungguhnya negeri akhirat lebih
baik bagi orang yang bertakwa. Oleh itu, mengapa kamu (wahai manusia) tidak
mahu memikirkannya?
secara
(mereka)
110. (Orang yang mendustakan agama Allah itu telah diberi tempoh yang inilah Katakan- menyedarinya tidak sedangkan mengejut oleh hari datang kepada atau
kiamat
mereka
mereka
lah
panjang sebelum ditimpakan dengan azab) sehingga apabila para rasul
berputus asa dan meyakini bahawa mereka telah disifatkan oleh kaumnya
sebagai orang yang berdusta, maka pertolongan Kami datang kepada mereka,
lalu diselamatkanlah sesiapa yang Kami kehendaki. (Ingatlah bahawa) azab
Kami tidak akan dapat ditolak oleh sesiapapun daripada menimpa kaum yang Maha yang dan aku
berdosa. Suci mengikutku sesiapa aku keyakinan atas Allah kepada menyeru jalanku
111. Sesungguhnya kisah para nabi itu mengandungi pengajaran bagi orang
yang mempunyai akal fikiran. Al-Qur’an itu bukanlah cerita-cerita yang diada-
adakan, tetapi ia mengesahkan apa yang tersebut di dalam kitab-kitab yang
sebelumnya, dan sebagai keterangan yang menjelaskan segala sesuatu, serta sebelum- Kami Dan orang yang dari- dan
menjadi hidayah dan rahmat bagi kaum yang (mahu) beriman. mu dari mengutus tidak musyrik pada aku bukanlah Allah
MAKNA KALIMAT
▪ SURAH YUSUF: 108 di mereka mengapa kota penduduk dari- kepada yang Kami orang melain-
mengembara tidak pada mereka wahyukan lelaki-lelaki kan
Berasal daripada perkataan atau bererti melihat, memandang,
lalu mereka
dari-
memperhatikan atau mengetahui. pula ialah menerangkan, meramal, sebelum mereka pada orang akibat adalah bagaimana memerhatikan muka
bumi
yang
menjelaskan atau memberitahu. Oleh itu, peramal atau tukang tilik dipanggil
ialah penglihatan atau pandangan. hampir sama
maksud dengan dan Namun begitu, kata ini
kamu
bagi
dan sesung-
mengandungi makna mengetahui sesuatu dengan melihat. ialah tahap Sehingga memikirkan apakah (mereka) yang orang lebih akhirat guhnya negeri
tidak
baik
bertakwa
penglihatan yang pertama iaitu menatap sesuatu benda tanpa perlu berfikir (sekali
pandang). Apabila menatap sambil berfikir menentukan apa yang dilihat dipanggil
Akhir sekali, iaitu bayangan gambaran yang lengkap mengenai
telah
para
benda yang dilihat selepas dan Dalam bahasa Arab, perkataan datang kepada didustakan sesung- bahawa dan mereka rasul berputus apa-
guhnya
mereka
mereka
meyakini
asa
bila
mempunyai pelbagai makna, antaranya ialah kepintaran, kecerdasan,
pengetahuan yang mendalam, ketajaman, pengawal dan ‘ibrah (pengajaran).
Dalam konteks ayat ini, bermaksud keyakinan iaitu suatu pengetahuan
azab
lalu dise-
dan
dari-
yang boleh membezakan antara hak dan batil. Ada juga yang mentafsirkan sebagai (orang) yang kaum pada Kami ditolak tidak yang Kami sesiapa lamatkanlah pertolongan
Kami
kehendaki
berdosa
kebenaran, keterangan dan hujah yang jelas.
[Ibrahim Anis, 2004, Mu’jam al-Wasit. Al-Baghawiy, 1989, Tafsir al-Baghawiy (Ma’alim al-Tanzil).]
248
kisah
bagi yang
adalah
akal
HADIS RASULULLAH S.A.W I AGAMA ITU NASIHAT 248 (al-Qur’an) tidak fikiran mempunyai pengajaran mereka pada ada- Sesung-
guhnya
lah
248
248
SURAH YUSUF: 111 248
Tamim al-Dari r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, 248
248
248 tangannya antara yang pengesahan akan yang diada- cerita-cerita
248 (sebelumnya) (petunjuk) tetapi adakan
248
248
Maksudnya: “Agama itu nasihat.’ Para sahabat bertanya, ‘Kepada siapa?’ Baginda
248
bersabda, ‘Kepada Allah, kitab-Nya, Rasul-Nya, para pemimpin kaum Muslimin dan
248
mereka secara umumnya’.” 248 (mereka) bagi dan dan sesuatu segala dan
248
[Riwayat Muslim, Kitab al-Iman, Bab Bayan anna al-Din al-Nasihat, no. 55. Lihat: Abu al-Husayn yang beriman kaum rahmat petunjuk penjelasan
Muslim bin al-Hajjaj bin Muslim, 2010, Sahih Muslim.] MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6
TAFSIR AYAT anaknya, sepertimana dalam surah Qasas ayat 7. Maryam pula diberi khabar gembira
▪ SURAH YUSUF: 109
12 • surah YusuF Ulama’ berbeza pandangan dalam masalah nabi dalam kalangan wanita. Jumhur ulama’ bahawa dia akan melahirkan seorang nabi iaitu Isa a.s tanpa disetubuhi oleh mana-
berpandangan, tidak ada nabi dalam kalangan wanita. Pandangan mereka berdalilkan kepada
mana lelaki.
ayat ini iaitu yang bermaksud, “Kami tidak mengutus sebelum kamu, melainkan orang lelaki
Tetapi pendapat kedua ini ditolak oleh majoriti ulama’. Jika digunakan hujah mereka
yang kami berikan wahyu kepadanya.” Ayat ini secara jelas mengatakan bahawa Allah tidak
menerima wahyu, maka lebah juga menerima wahyu dalam ayat 68 daripada surah al-
menurunkan wahyu kepada para nabi melainkan daripada kalangan lelaki.
Manakala, sebahagian kecil ulama' mengatakan, ada wanita yang menjadi nabi kerana
di sisi Allah s.w.t, namun wahyu yang diturunkan bukan bererti mereka menjadi nabi
mendapat wahyu daripada malaikat Jibril a.s seperti Sarah isteri Ibrahim a.s, ibu Musa a.s dan Nahl. Oleh itu, para wanita ini adalah wanita terpilih yang mempunyai darjat yang tinggi
tetapi wahyu itu bermakna ilham yang diberikan oleh Allah s.w.t kepada mereka.
JUZ Maryam ibu Isa a.s. Sarah diberi wahyu mengenai kelahiran Ishaq a.s yang pada kemudian [Ibnu Kathir, Ismail bin Umar, 1999, Tafsir al-Quran al-‘Azim (Tafsir Ibnu Kathir).]
13 hari akan menjadi seorang nabi dan rasul. Ibu Musa a.s diberikan wahyu untuk menyusukan