Page 111 - Mushaf Madani
P. 111

110                   5. SURAH AL-MA’IDAH - Hidangan

             14. Dan antara orang yang berkata, “Sesungguhnya kami ini orang Nasrani,”
             Kami  juga  telah  mengambil  perjanjian  setia  mereka,  lalu  mereka  juga
             melupakan  (meninggalkan)  sebahagian  daripada  peringatan-peringatan   perjanjian setia  Kami telah  orang   sesungguh-  (mereka)
             yang  disampaikan  kepada  mereka  (dalam  Injil),  maka  Kami  cetuskan  rasa   mereka  mengambil  Nasrani  nya kami  berkata  orang yang  Dan antara
             permusuhan dan kebencian antara mereka sampai ke hari kiamat. Allah akan
             memberitahu mereka kelak apa yang selalu mereka kerjakan (lalu mendapat
             pembalasannya).
             15.  Wahai  Ahli  Kitab!  Sesungguhnya  telah  datang  kepada  kamu  rasul  Kami
                                                                                                           mereka
                                                                           (rasa)
                                                                                    antara
             (Muhammad)  dengan  menjelaskan  kepada  kamu  banyak  hal  daripada  isi-isi   permusuhan  mereka  maka Kami  dengan-  diperingatkan  daripada  sebaha-  maka mereka
                                                                                                                           gian
                                                                                             cetuskan
                                                                                                     nya
                                                                                                                                  melupakan
                                                                                                                    apa yang
             kandungan kitab suci (Taurat dan Injil) yang telah kamu sembunyikan dan dia
             membiarkan banyak perkara. Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya
             kebenaran  (Muhammad)  daripada  Allah  dan  sebuah  Kitab  (al-Qur’an)  yang
             jelas (keterangannya).
             16.  Dengan  (al-Qur’an)  itulah  Allah  menunjukkan  kepada  sesiapa  yang   Allah  memberitahu  dan akan  kiamat  hari  sehingga  dan kebencian
             mengikuti keredhaan-Nya jalan-jalan keselamatan dan mengeluarkan mereka   mereka                           ke
             daripada  kegelapan  (kufur)  kepada  cahaya  (iman)  dengan  izin-Nya  serta
             membimbing mereka ke jalan yang lurus (agama Islam).
             17.  Sesungguhnya  telah  menjadi  kafir  orang  yang  berkata,  “Sesungguhnya
             Allah  itu  ialah  al-Masih  putera  Maryam.”  Katakanlah  (wahai  Muhammad),   Kitab  Wahai Ahli  (mereka) kerjakan  mereka pernah  dengan
             “Siapakah yang dapat menahan kehendak Allah kalau Dia mahu membinasakan                                                apa yang
             al-Masih putera Maryam berserta ibunya dan orang yang ada di muka bumi
             semuanya?” (Ingatlah) Allah jualah yang memiliki kuasa pemerintahan langit
             dan bumi serta segala yang ada di antara kedua-duanya. Dia menciptakan apa
             sahaja  yang  dikehendaki-Nya.  (Ingatlah)  Allah  Maha  Berkuasa  atas  tiap-tiap
                                                                                                                          telah datang
                                                                        daripada
             sesuatu.                                                   apa yang  banyak  kepada  dia menjelaskan  rasul Kami  kepada kamu  sesung-
                                                                                                                                    guhnya
                                                                                          kamu
               MAKNA KALIMAT
             ▪ SURAH AL-MA’IDAH: 14
                                                                                    dan dia
                                                                          daripada  membiarkan  kitab (Taurat dan Injil)  daripada  kamu sembunyikan  pernah kamu
             Perkataan ini adalah kata nama tetapi asal cara penulisannya ialah
             mempunyai  banyak  makna,  antaranya  ialah  untung,  bahagian  dan  nasib.  Jamak
                                                                                                                                  banyak
                                                                                    cahaya
                                                                                                            telah datang
             bagi  perkataan  ini  ialah   Adapun  kata  ini  berbeza  dengan     dan sebuah  (kebenaran)  Allah  daripada  kepada kamu  sesung-  (perkara)
                                                                                                                        guhnya
                                                                            kitab
             iaitu pembahagian yang boleh jadi rugi mahupun untung, manakala   ialah
             pembahagian yang hanya dikhususkan kepada kebaikan, manfaat dan keuntungan.
             Dalam ayat ini   bermaksud bahagian yang merujuk kepada perintah Allah
             s.w.t supaya beriman kepada Nabi Muhammad s.a.w, sebagaimana yang tercatat   keredhaan-Nya  mengikuti  kepada  oleh  dengan-  Memberi   yang jelas
             dalam kitab Injil. Oleh itu, penggunaan   di sini adalah disebabkan perintah       sesiapa  Allah  nya  petunjuk
             tersebut membawa keuntungan (pahala).
             [Ibnu Manzur, Muhammad bin Mukarram, 1994, Lisan al-‘Arab. Lihat: Abu Hilal al-‘Askariy, Hasan
             bin Abdullah, 2011, Mu’jam al-Furuq al-Lughawiyyah. Lihat: Al-Baghawi, Abu Muhammad al-
                                                                                                dari-
             Hussain bin Mas’ud, 1989, Tafsir al-Baghawi (Ma’alim al-Tanzil).]  kepada  kegelapan  pada  dan Dia mengeluarkan  keselamatan  jalan-jalan
                                                                                                           mereka
             ▪ SURAH AL-MA’IDAH: 16
                                                                                                                         dengan
                                                                                                             dan Dia
             Merupakan  kata  terbitan  yang  berasal  daripada  perkataan  bererti  redha,   yang lurus  jalan  ke  membimbing mereka  izin-Nya  cahaya
             rela, menerima, menyetujui dan puas.    pula  adalah menjadikan seseorang
             redha,  manakala    pula  meminta  seseorang  itu  puas  atau  menerima
             sesuatu.  Adapun    ialah  orang  yang  meredhai,  menerima,  menyukai  atau      sesung-  (mereka)  orang   telah menjadi  Sesung-
                                                                                                                               guhnya
             yang taat. Kata lawan bagi    ialah   iaitu tidak rela atau tidak puas.   al-Masih  ialah  Allah  guhnya  berkata  yang  kafir  benar-benar
                   ialah kerelaan, kepuasan atau penerimaan. Perkataan ini juga dinisbahkan
             kepada  nama   ,  malaikat  yang  menjaga  syurga.  Dalam  konteks  ayat  ini
             bermaksud keredhaan yang disandarkan kepada Allah s.w.t iaitu dengan mengikut   Dia  dari-  dapat /   maka siapa-  kata-
             jalan keimanan.                                             mahu  jika  sesuatu  Allah  pada  mampu  kah yang  kanlah  Maryam  putera
             [Ibnu  Manzur,  Muhammad  bin  Mukarram,  1994,  Lisan  al-‘Arab.  Lihat:  Jubran  Mas’ud,  1992,
                                                             110
             Mu’jam  al-Raa’id.  Lihat:  Al-Qurtubi,  Abu  Abdullah  Muhammad  bin  Ahmad,  1964,  al-Jami’  li
             Ahkam al-Qur’an.]                               110
                                                             110             dan siapa  dan                                   Dia mem-  un-
                                 ASBAB AL-NUZUL              110         di   yang    ibunya   Maryam   putera      al-Masih  binasakan  tuk
                                                             110
             ▪ SURAH AL-MA’IDAH: 15                          110
                                                             110
             ‘Ikrimah telah berkata bahawa Nabi Muhammmad s.a.w didatangi orang Yahudi
                                                             110
             yang bertanya tentang rejam. Rasulullah s.a.w bertanya, “Siapakah antara kamu   dan bumi  langit  pemilikan  dan bagi  semuanya  bumi
             yang paling ‘alim?” Mereka mengisyaratkan kepada Ibnu Suriya. Rasulullah                           Allah
                                                             110 s.a.w
                                                             110 Allah.
             memintanya  untuk  menjawab  dengan  jujur  sambil  bersumpah  atas  nama
                                                             110
             Maka  dia  berkata,  “Sesungguhnya  ketika  ramai  kaum  kami  yang  mati  direjam
             kerana zina, maka kami mudahkan hukuman dengan sebatan 100 kali dan dicukur
                                                             110
             kepala. Maka, Nabi s.a.w menjelaskan hukum asal adalah rejam.” Lalu turunlah   Maha  se-  dan  Dia  apa  Dia    di antara  dan apa
                                                             110
             ayat ini sebagai peringatan kepada orang yang mengubah hukuman Allah s.w.t.  Berkuasa  sesuatu  tiap  atas  Allah  kehendaki yang  ciptakan  kedua-duanya  yang
                                                             110
             [Jalaluddin Abi Abdul Rahman al-Suyuti, 2002, Lubab al-Nuqul fi Asbab al-Nuzul.]  110  MAD 2/4/6  DENGUNG  MAD 4/5  QALQALAH  MAD 6
                                                 HADIS RASULULLAH S.A.W | PERMUSUHAN DALAM KALANGAN NASRANI
         5 • SURAH AL-MA’IDAH  ▪ SURAH AL-MA’IDAH: 14
              Disebutkan dalam hadis ini bahawa setiap golongan Yahudi,
              Nasrani  dan  Islam  akan  terpecah  lagi  kepada  beberapa
              golongan  disebabkan  perselisihan  faham,  kebencian  dan
              permusuhan.  Manakala  dalam  hadis  yang  lain,  Rasulullah
              s.a.w menyatakan bahawa hanya satu golongan yang akan
              masuk syurga dan menurut jumhur ulama’, ia adalah golongan
                                                        golongan Nasrani juga seperti itu dan umatku akan berpecah kepada 73 golongan’.”
              ahli Sunnah wa al-Jama’ah. Ini menunjukkan bahawa sejauh   Maksudnya: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda, ‘Golongan Yahudi berpecah kepada 71 atau 72 golongan. Manakala
       JUZ    mana kita pergi, selagi mana masih  berpegang kepada al-  [Hadis hasan, Riwayat al-Tirmizi, Kitab al-Iman ‘an Rasulillahi Sollahu ‘alaihi wassalam, Bab Ma Ja’a fi Iftiraqi Hazhihi al-Ummah, no. 2640, Abu
        6     Qur’an dan al-Sunnah, perpecahan tidak akan berlaku.  Isa Muhammad bin Isa, Al-Jami’ al-Sahih (Sunan al-Tirmizi).]
       JUZUK M6 NP.indd   110                                                                                                    22/10/2020   11:04 AM
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116