Page 111 - Mushaf Madani
P. 111
110 5. SURAH AL-MA’IDAH - Hidangan
14. Dan antara orang yang berkata, “Sesungguhnya kami ini orang Nasrani,”
Kami juga telah mengambil perjanjian setia mereka, lalu mereka juga
melupakan (meninggalkan) sebahagian daripada peringatan-peringatan perjanjian setia Kami telah orang sesungguh- (mereka)
yang disampaikan kepada mereka (dalam Injil), maka Kami cetuskan rasa mereka mengambil Nasrani nya kami berkata orang yang Dan antara
permusuhan dan kebencian antara mereka sampai ke hari kiamat. Allah akan
memberitahu mereka kelak apa yang selalu mereka kerjakan (lalu mendapat
pembalasannya).
15. Wahai Ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu rasul Kami
mereka
(rasa)
antara
(Muhammad) dengan menjelaskan kepada kamu banyak hal daripada isi-isi permusuhan mereka maka Kami dengan- diperingatkan daripada sebaha- maka mereka
gian
cetuskan
nya
melupakan
apa yang
kandungan kitab suci (Taurat dan Injil) yang telah kamu sembunyikan dan dia
membiarkan banyak perkara. Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya
kebenaran (Muhammad) daripada Allah dan sebuah Kitab (al-Qur’an) yang
jelas (keterangannya).
16. Dengan (al-Qur’an) itulah Allah menunjukkan kepada sesiapa yang Allah memberitahu dan akan kiamat hari sehingga dan kebencian
mengikuti keredhaan-Nya jalan-jalan keselamatan dan mengeluarkan mereka mereka ke
daripada kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman) dengan izin-Nya serta
membimbing mereka ke jalan yang lurus (agama Islam).
17. Sesungguhnya telah menjadi kafir orang yang berkata, “Sesungguhnya
Allah itu ialah al-Masih putera Maryam.” Katakanlah (wahai Muhammad), Kitab Wahai Ahli (mereka) kerjakan mereka pernah dengan
“Siapakah yang dapat menahan kehendak Allah kalau Dia mahu membinasakan apa yang
al-Masih putera Maryam berserta ibunya dan orang yang ada di muka bumi
semuanya?” (Ingatlah) Allah jualah yang memiliki kuasa pemerintahan langit
dan bumi serta segala yang ada di antara kedua-duanya. Dia menciptakan apa
sahaja yang dikehendaki-Nya. (Ingatlah) Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap
telah datang
daripada
sesuatu. apa yang banyak kepada dia menjelaskan rasul Kami kepada kamu sesung-
guhnya
kamu
MAKNA KALIMAT
▪ SURAH AL-MA’IDAH: 14
dan dia
daripada membiarkan kitab (Taurat dan Injil) daripada kamu sembunyikan pernah kamu
Perkataan ini adalah kata nama tetapi asal cara penulisannya ialah
mempunyai banyak makna, antaranya ialah untung, bahagian dan nasib. Jamak
banyak
cahaya
telah datang
bagi perkataan ini ialah Adapun kata ini berbeza dengan dan sebuah (kebenaran) Allah daripada kepada kamu sesung- (perkara)
guhnya
kitab
iaitu pembahagian yang boleh jadi rugi mahupun untung, manakala ialah
pembahagian yang hanya dikhususkan kepada kebaikan, manfaat dan keuntungan.
Dalam ayat ini bermaksud bahagian yang merujuk kepada perintah Allah
s.w.t supaya beriman kepada Nabi Muhammad s.a.w, sebagaimana yang tercatat keredhaan-Nya mengikuti kepada oleh dengan- Memberi yang jelas
dalam kitab Injil. Oleh itu, penggunaan di sini adalah disebabkan perintah sesiapa Allah nya petunjuk
tersebut membawa keuntungan (pahala).
[Ibnu Manzur, Muhammad bin Mukarram, 1994, Lisan al-‘Arab. Lihat: Abu Hilal al-‘Askariy, Hasan
bin Abdullah, 2011, Mu’jam al-Furuq al-Lughawiyyah. Lihat: Al-Baghawi, Abu Muhammad al-
dari-
Hussain bin Mas’ud, 1989, Tafsir al-Baghawi (Ma’alim al-Tanzil).] kepada kegelapan pada dan Dia mengeluarkan keselamatan jalan-jalan
mereka
▪ SURAH AL-MA’IDAH: 16
dengan
dan Dia
Merupakan kata terbitan yang berasal daripada perkataan bererti redha, yang lurus jalan ke membimbing mereka izin-Nya cahaya
rela, menerima, menyetujui dan puas. pula adalah menjadikan seseorang
redha, manakala pula meminta seseorang itu puas atau menerima
sesuatu. Adapun ialah orang yang meredhai, menerima, menyukai atau sesung- (mereka) orang telah menjadi Sesung-
guhnya
yang taat. Kata lawan bagi ialah iaitu tidak rela atau tidak puas. al-Masih ialah Allah guhnya berkata yang kafir benar-benar
ialah kerelaan, kepuasan atau penerimaan. Perkataan ini juga dinisbahkan
kepada nama , malaikat yang menjaga syurga. Dalam konteks ayat ini
bermaksud keredhaan yang disandarkan kepada Allah s.w.t iaitu dengan mengikut Dia dari- dapat / maka siapa- kata-
jalan keimanan. mahu jika sesuatu Allah pada mampu kah yang kanlah Maryam putera
[Ibnu Manzur, Muhammad bin Mukarram, 1994, Lisan al-‘Arab. Lihat: Jubran Mas’ud, 1992,
110
Mu’jam al-Raa’id. Lihat: Al-Qurtubi, Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad, 1964, al-Jami’ li
Ahkam al-Qur’an.] 110
110 dan siapa dan Dia mem- un-
ASBAB AL-NUZUL 110 di yang ibunya Maryam putera al-Masih binasakan tuk
110
▪ SURAH AL-MA’IDAH: 15 110
110
‘Ikrimah telah berkata bahawa Nabi Muhammmad s.a.w didatangi orang Yahudi
110
yang bertanya tentang rejam. Rasulullah s.a.w bertanya, “Siapakah antara kamu dan bumi langit pemilikan dan bagi semuanya bumi
yang paling ‘alim?” Mereka mengisyaratkan kepada Ibnu Suriya. Rasulullah Allah
110 s.a.w
110 Allah.
memintanya untuk menjawab dengan jujur sambil bersumpah atas nama
110
Maka dia berkata, “Sesungguhnya ketika ramai kaum kami yang mati direjam
kerana zina, maka kami mudahkan hukuman dengan sebatan 100 kali dan dicukur
110
kepala. Maka, Nabi s.a.w menjelaskan hukum asal adalah rejam.” Lalu turunlah Maha se- dan Dia apa Dia di antara dan apa
110
ayat ini sebagai peringatan kepada orang yang mengubah hukuman Allah s.w.t. Berkuasa sesuatu tiap atas Allah kehendaki yang ciptakan kedua-duanya yang
110
[Jalaluddin Abi Abdul Rahman al-Suyuti, 2002, Lubab al-Nuqul fi Asbab al-Nuzul.] 110 MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6
HADIS RASULULLAH S.A.W | PERMUSUHAN DALAM KALANGAN NASRANI
5 • SURAH AL-MA’IDAH ▪ SURAH AL-MA’IDAH: 14
Disebutkan dalam hadis ini bahawa setiap golongan Yahudi,
Nasrani dan Islam akan terpecah lagi kepada beberapa
golongan disebabkan perselisihan faham, kebencian dan
permusuhan. Manakala dalam hadis yang lain, Rasulullah
s.a.w menyatakan bahawa hanya satu golongan yang akan
masuk syurga dan menurut jumhur ulama’, ia adalah golongan
golongan Nasrani juga seperti itu dan umatku akan berpecah kepada 73 golongan’.”
ahli Sunnah wa al-Jama’ah. Ini menunjukkan bahawa sejauh Maksudnya: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda, ‘Golongan Yahudi berpecah kepada 71 atau 72 golongan. Manakala
JUZ mana kita pergi, selagi mana masih berpegang kepada al- [Hadis hasan, Riwayat al-Tirmizi, Kitab al-Iman ‘an Rasulillahi Sollahu ‘alaihi wassalam, Bab Ma Ja’a fi Iftiraqi Hazhihi al-Ummah, no. 2640, Abu
6 Qur’an dan al-Sunnah, perpecahan tidak akan berlaku. Isa Muhammad bin Isa, Al-Jami’ al-Sahih (Sunan al-Tirmizi).]
JUZUK M6 NP.indd 110 22/10/2020 11:04 AM