Page 120 - Mushaf Madani
P. 120
5. SURAH AL-MA’IDAH - Hidangan 119
65. Sekiranya Ahli Kitab itu beriman (kepada Nabi Muhammad s.a.w) dan
bertakwa tentulah Kami akan menghapuskan daripada mereka kejahatan-
daripada tentulah Kami dan mereka mereka Kitab Ahli baha- Dan kejahatan mereka dan tentulah Kami akan memasukkan mereka ke dalam
mereka akan menghapuskan bertakwa beriman wa sekiranya syurga-syurga yang penuh nikmat.
66. Sekiranya mereka bersungguh-sungguh menegakkan Taurat, Injil dan apa
yang diturunkan kepada mereka daripada Tuhan mereka, nescaya mereka akan
beroleh makanan (rezeki yang mewah) dari atas mereka (langit) dan dari bawah
mereka bahawa Dan yang penuh dan tentu Kami kesalahan-kesalahan kaki mereka (bumi). Antara mereka ada segolongan yang adil dan kebanyakan
menegakkan mereka sekiranya nikmat syurga-syurga memasukkan mereka mereka daripada mereka amat buruk apa yang mereka kerjakan.
KEWAJIPAN RASULULLAH S.A.W MENYAMPAIKAN AGAMA
67. Wahai Rasul! Sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu daripada
Tuhanmu. Jika engkau tidak melakukannya (dengan menyampaikan semuanya),
dari-
Tuhan
telah
dari mereka pasti akan mereka pada kepada diturunkan dan apa dan Injil Taurat maka bererti engkau tidaklah menyampaikan risalah-Nya. Allah jualah akan
beroleh makanan
mereka
yang
memeliharamu daripada (kejahatan) manusia. Sesungguhnya Allah tidak
memberi petunjuk kepada kaum yang kafir.
68. Katakanlah, “Wahai Ahli Kitab! Kamu tidak dikira mempunyai sesuatu
agama sehingga kamu menegakkan ajaran-ajaran kitab Taurat, Injil dan
daripada dan ke- yang adil (ada) antara kaki-kaki bawah dan dari atas mereka apa yang diturunkan kepada kamu daripada Tuhan kamu (iaitu al-Qur’an).”
mereka banyakan umat mereka mereka Sesungguhnya apa yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) daripada
Tuhanmu itu, akan menambahkan kederhakaan dan kekufuran kepada
kebanyakan mereka. Oleh itu, janganlah engkau berdukacita terhadap kaum
yang kafir itu.
69. Sesungguhnya orang yang beriman, orang Yahudi, orang Sabi‘un
kepada- telah apa sampai- Rasul Wahai mereka apa amat (sekumpulan daripada penganut Yahudi), orang Nasrani sesiapa sahaja antara
mu diturunkan yang kanlah (Muhammad) kerjakan yang buruk
mereka yang beriman kepada Allah (dan segala Rasul-Nya) dan (beriman
kepada) hari akhirat serta beramal soleh, maka tidak ada rasa takut kepada
mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita.
70. Sesungguhnya Kami telah mengambil perjanjian setia daripada Bani Israel
Dia dan engkau me maka engkau ti- dari- dan Kami telah utus kepada mereka beberapa orang rasul. (Tetapi) setiap kali
memeliharamu Allah risalah-Nya nyampaikan tidaklah melakukan dak dan jika Tuhanmu pada
datang seorang rasul kepada mereka dengan membawa apa yang tidak disukai
oleh hawa nafsu mereka, mereka mendustakan sebahagian daripada rasul-
rasul itu dan mereka bunuh pula sebahagian yang lain.
ti-
akan
Kata-
wahai Ahli kanlah (orang) yang kafir kaum (Dia) memberi dak Allah sesung- manusia dari- MAKNA KALIMAT
petunjuk
pada
guhnya
▪ SURAH AL-MA’IDAH: 66
kamu
dan Injil Taurat menegakkan sehingga sesuatu atas kamu Kitab
tidak
Terbentuk daripada kata kerja dan adalah kata namanya yang
bermaksud jalan yang lurus. Perkataan juga terbentuk daripada
perkataan yang sama iaitu sederhana dan terbahagi kepada dua makna; sederhana
telah apa daripada dan pasti Dia Tuhan dari- kepada diturun- dan apa
diturunkan yang mereka kebanyakan menambah kamu pada kamu kan yang antara sikap melampau dan terlalu menurut, serta sikap terpuji dan tercela.
Berdasarkan ayat ini, lafaz bermakna sederhana; tidak melampaui batas
dan tidak terlalu menurut. Selain itu, maknanya juga merujuk kepada kemurahan
hati dan bersederhana dalam kebaikan dari segi pertuturan dan perlakuan. Maka,
(orang) yang kaum atas engkau ber- maka ja- dan kederhakaan Tuhan- dari- kepada-
kafir putus asa nganlah kekufuran mu pada mu golongan ini adalah golongan yang terdiri daripada Ahli Kitab yang
beriman dan mengiktiraf Nabi ‘Isa a.s sebagai hamba Allah dan rasul-Nya. Golongan
ini juga bersederhana dalam pertuturan dan perlakuan; tidak menolak kenabian dan
dan orang dan orang Yahudi dan orang (mereka) orang Sesung- tidak terlalu obses sehingga mendakwa Nabi ‘Isa a.s sebagai anak Tuhan.
Nasrani Sabi’un beriman yang guhnya
▪ SURAH AL-MA’IDAH: 69
telah
serta
maka
soleh
ketakutan tidaklah (kebaikan) beramal akhirat dan hari kepada beriman sesiapa Berasal daripada perkataan yang bermaksud keluar daripada satu agama ke
Allah
yang
119
agama yang lain. adalah kata jamak bagi yang merujuk
119
kepada satu kaum yang mendakwa diri mereka berpegang pada agama Nabi Nuh
119
119
a.s, namun mereka mendustakannya. Al-Shihah pula mengatakan,
119
dan
Kami telah
(mereka)
Bani perjanjian mengambil Sesung- berdukacita me- tidak atas mereka adalah golongan daripada Ahli Kitab yang berkiblatkan ke arah utara di waktu tengah
guhnya
setia
reka
119
hari. Al-Laith pula berpendapat, merupakan kaum yang menyerupai
119
119
agama Nasrani namun berkiblatkan ke arah selatan, mendakwa beriman dengan
119
dengan seorang datang kepada kepada dan Kami agama Nabi Nuh a.s, tetapi mendustakannya. Menurut Hamka dalam tafsirnya,
119
apa yang rasul mereka setiap kali para rasul mereka telah mengutus Israel
119 adalah golongan yang keluar daripada agama Nasrani, lalu mencipta
119
agama mereka sendiri.
119
[Ibnu Manzur, Muhammad bin Mukarram, 1994, Lisan al-‘Arab. Lihat: Al-Raghib al-Asfahani, Abu
al-Hussain bin Muhammad, 1992, Al- Mufradat fi Gharib al-Qur’an. Lihat: Ibn ‘Atiyyah al- Andalusi,
119
mereka bunuh dan segolongan mereka dustakan se- diri-diri meng- ti- Abd al-Haq bin Ghalib, 2001, Muharrar al-Wajiz. Lihat: Ibnu al-Jawzi, Abu al-Faraj Abd al-Rahman
119
(yang lain) golongan mereka inginkan dak ibnu Ali, 1964, Zad al-Masir fi ‘ilm al-Tafsir.]
MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6
TAFSIR AYAT
▪ SURAH AL-MAIDAH: 69 Nabi Musa a.s. Manakala Nasrani merupakan pengikut Nabi ‘Isa a.s. Al-Tabari mengatakan golongan
Terdapat salah faham dalam penggunaan ayat ini, kerana sesetengah Sobi’ūn pula ialah orang yang membuat agama baru di luar agamanya yang sebelum ini. Walau
individu menggunakannya sebagai dalil penyamarataan agama, bagaimanapun, jika mereka menerima hidayah, beriman dengan Allah s.w.t, benar-benar bertaubat dan 5 • SURAH AL-MA’IDAH
sedangkan ayat ini sebenarnya menyatakan bahawa Islam adalah solusi beriman kepada hari akhirat serta beramal soleh maka mereka berhak menerima pengampunan daripada
dan pilihan yang utama sekalian manusia. Ayat ini menerangkan bahawa Allah s.w.t. Maka, tidaklah mereka takut dan bersedih atas kesalahan mereka di dunia ini, mereka juga akan
kesemua golongan yang dinyatakan dalam ayat ini menunjukkan kepada mendapat ganjaran pahala atau balasan daripada Allah s.w.t. Justeru, ayat ini bukanlah tentang penyamarataan
satu makna tetapi berbeza cara dan tujuannya. Orang beriman agama, tetapi tentang peluang yang diberikan kepada sesiapa sahaja yang beriman dengan Allah s.w.t walaupun
yang dimaksudkan ialah semua orang yang pernah mengucapkan pada awalnya mereka kafir.
kalimah syahadah sama ada mereka mukmin, muttaqin, fasik, munafik [Al-Sya’rawi, Muhammad Mutawalli al-Sya’rawi, 1991, Tafsir al-Sya’rawi. Lihat: Hamka, Abdul Malik Abdul Karim Amrullah, 1983, JUZ
atau sebagainya. di sini pula merujuk kepada Yahudi, pengikut Tafsir al-Azhar.] 6
JUZUK M6 NP.indd 119 22/10/2020 11:05 AM