Page 121 - Mushaf Madani
P. 121

120                   5. SURAH AL-MA’IDAH - Hidangan

             71. Dan mereka juga menyangka bahawa tidak akan berlaku sebarang fitnah
             (bencana  akibat  mendustakan  dan  membunuh  rasul-rasul  itu),  lalu  mereka
             menjadi  buta  dan  pekak  (sehingga  tidak  dapat  melihat  dan  mendengar   oleh  menerima   kemu-  dan mereka  maka mereka  bahawa  Dan mereka
             kebenaran), kemudian Allah menerima taubat mereka, setelah itu kebanyakan   Allah  taubat  dian  menjadi pekak  menjadi buta  fitnah  berlaku  tidak  menyangka
             daripada mereka menjadi buta dan pekak semula. Dan Allah Maha Melihat
             akan apa yang mereka lakukan.
             PERNYATAAN ALLAH S.W.T TENTANG KEKAFIRAN ORANG YANG MEMPERCAYAI
             NABI ‘ISA A.S SEBAGAI TUHAN                                 dengan  Maha   dan  daripada  kebanyakan  dan mereka  mereka   kemu-  atas
             72.  Sesungguhnya  telah  kafirlah  orang  yang  berkata,  “Sesungguhnya  Allah   apa yang  Melihat  Allah  mereka  menjadi pekak menjadi buta  dian  mereka
             ialah  al-Masih  putera  Maryam.”  Padahal  al-Masih  sendiri  berkata,  “Wahai
             Bani  Israel!  Sembahlah  Allah,  Tuhanku  dan  Tuhan  kamu,  bahawasanya
             sesiapa yang menyekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka Allah pasti
             mengharamkan kepadanya syurga dan tempat kembalinya ialah neraka. Tiada   sesung-  (mereka)          Sesung-
             seorang penolong pun bagi orang yang zalim.”                Dia  Allah  guhnya  berkata  orang yang  telah kafir  guhnya  mereka lakukan
             73. Sesungguhnya telah kafirlah orang yang berkata, “Bahawasanya Allah ialah
             salah satu daripada tiga tuhan.” Padahal tiada Tuhan (yang berhak disembah)
             melainkan  Tuhan  Yang  Maha  Esa.  Jika  mereka  tidak  berhenti  daripada  apa
             yang mereka katakan itu, sudah tentu orang yang kafir antara mereka akan
             dikenakan azab yang pedih.                                  sembahlah   Israel  wahai  al-Masih  padahal   Maryam  putera  al-Masih
                                                                           kamu
                                                                                           Bani
                                                                                                            berkata
             74.  Oleh  itu,  mengapa  mereka  tidak  mahu  bertaubat  kepada  Allah  dan
             memohon  keampunan-Nya.  Sedangkan  Allah  Maha  Pengampun  lagi  Maha
             Penyayang.
             75. Al-Masih putera Maryam itu hanyalah seorang rasul yang telah didahului   maka se-
                                                                                    meng-
                                                                                          sung-
             sebelumnya beberapa orang rasul. Ibunya pula seorang perempuan yang amat   atasnya  Allah  haramkan  guhnya  dengan  menyeku-  sesiapa sesung-  dan Tuhan  Tuhan-  Allah
                                                                                                            yang
                                                                                                Allah
                                                                                                      tukan
                                                                                                                                  ku
                                                                                                                         kamu
                                                                                                                guhnya
             benar. Mereka berdua juga memakan makanan (seperti kamu). Perhatikanlah
             bagaimana  Kami  menjelaskan  kepada  mereka  keterangan-keterangan  (yang
             tegas  yang  menunjukkan  kesesatan  mereka),  kemudian  perhatikanlah
             bagaimana mereka dipalingkan (daripada kebenaran).
             76.  Katakanlah  (wahai  Muhammad),  “Patutkah  kamu  menyembah  sesuatu   para  dari-  bagi orang yang zalim  dan  (ialah)  dan tempat  syurga
             yang lain daripada Allah, yang tidak berkuasa memberi mudarat kepada kamu   penolong  pada    tiada  neraka  tinggalnya
             dan  tidak  juga  berkuasa  memberi  manfaat?  Sedangkan  Allah  Yang  Maha
             Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
                                                                                             yang
               MAKNA KALIMAT                                            (sesuatu)  padahal  (daripada)   ketiga  Allah  bahawa-  (mereka)  orang   telah kafir  Sesung-
                                                                                                               berkata
                                                                                                         sanya
                                                                                      tiga
                                                                                                                      yang
                                                                               tiada
                                                                        daripada
                                                                                                                                     guhnya
             ▪ SURAH AL-MA’IDAH: 73
                                                                          benar akan  mereka  daripada  mereka   ti-  Yang Maha
                                                                          menyentuh  katakan  apa yang  berhenti  dak  dan Jika  Esa  Tuhan  selain  Tuhan
             Berasal  daripada  perkataan     yang  bermaksud  air  yang  menyegarkan.
             Selain  itu,  perkataan   juga  bermaksud  seseorang  yang  lapar  iaitu  tidak
             makan dan juga tidak tidur seperti menyeksa diri atau merujuk kepada seseorang   mereka  Mengapa-  yang   antara  (mereka)   akan orang
             yang menghilangkan kesegaran iaitu kenikmatan hidup. Maka, azab  itu   bertaubat  kah tidak  pedih  azab  mereka  kafir  yang
             seperti menghilangkan kemanisan hidup seseorang. Maksud   juga diambil
             daripada  maksud  pukulan  kerana  dinisbahkan  kepada  kesakitan  akibat  pukulan
             tersebut. Perkataan  juga merujuk kesakitan yang berterusan yang diambil   Maha  Maha  sedangkan  dan mereka memohon
             daripada makna tempoh rasa nikmat atau kelegaan kesegaran air yang diminum.   Penyayang  Pengampun  Allah  ampun kepada-Nya  Allah  kepada
             Berbeza dengan   yang merujuk kepada kesakitan yang lama atau sementara.
             Apabila perkataan ini digabungkan dengan perkataan    seperti dalam ayat ini,
             maka ia menunjukkan kesakitan yang amat dahsyat atau azab seksaan yang pedih.  sebelum-  telah  sesung-  seorang  me-    Tidak-
             [Al-Raghib al-Asfahani, Abu al-Hussain bin Muhammad, 1992, Al-Mufradat fi Gharib al-Qur’an.   nya  dari  berlalu  guhnya  rasul  lainkan  Maryam  putera  al-Masih  lah
             Lihat: Al- Maraghiy, Ahmad bin Mustafa, 1946, Tafsir al-Maraghiy.]
             ▪ SURAH AL-MA’IDAH: 75
                                                                                                                           dan
                                                                                                    adalah
                                                                            makanan    (mereka berdua)  kedua-duanya  perempuan yang  ibunya  rasul-rasul
                                                                                         memakan
                                                                                                             sentiasa benar
                                                              120
                                                              120
             Berasal daripada perkataan    yang menunjukkan pengubahan dan peralihan
                                                               120
             sesuatu  dari  arahnya  ke  arah  yang  lain.    juga adalah   120
                                                                 yang
                                                                                                              Kami
                                                                                                       untuk
             bermaksud dusta, kerana pendustaan itu berlaku apabila terpesongnya daripada   bagai-  perhati-  kemu-  keterangan-  mereka  menjelaskan  bagaimana  perhatikanlah
                                                              120
                                                                                        dian
                                                                         mana
                                                                                              keterangan
                                                                                kanlah
                                                              120
             kebenaran.  Dalam  ayat  ini,  perkataan     ini  merujuk  kepada  golongan
                                                              120
             yang memesongkan diri dan berpaling daripada memahami atau menerima sebuah
                                                              120
             kebenaran. Digunakan makna ‘berpaling’ untuk perkataan ini kerana pada asalnya
                                                              120
                                                                            apa
                                                                                                                   Kata-
             mereka berada di atas landasan kebenaran, tetapi kemudian mereka memilih untuk   tiada  yang  Allah  selain  dari-  patutkah kamu  kanlah  mereka dipalingkan
                                                                                                     menyembah
                                                                                            pada
                                                              120
             berpaling ke arah kebatilan dan kesesatan setelah ditunjukkan pelbagai tanda dan
             bukti yang jelas.                                120
                                                              120
             [Ibnu Faris, Ahmad bin Faris bin Zakaria, 1979, Mu’jam Maqayis al-Lughah. Lihat: Fakhr ad-Din
             ar-Razi, 1981, Mafatih al-Ghaib.]                120              Maha     Maha       sedangkan  (memberi)  dan  (memberi)  untuk
                                                              120            Mengetahui  Mendengar  Dia  Allah  manfaat  tidak  mudarat  kamu  berkuasa
                                                              120          MAD 2/4/6    DENGUNG       MAD 4/5     QALQALAH       MAD 6
                                                 KISAH UMAT TERDAHULU | KEJATUHAN DAN KEBANGKITAN BANI ISRAEL
         5 • SURAH AL-MA’IDAH  ▪ SURAH AL-MA’IDAH: 71                 Kemudian, sebahagian kaum Bani Israel melarikan diri ke Iraq dan mengkaji semula kitab, akhirnya
                                                                      bertaubat dan memohon ampun kepada Allah s.w.t. Setelah beberapa lama, Palestin telah berjaya
               Bani Israel berasal daripada kaum Nabi Ya’qub a.s di Palestin dan antara kaum
                                                                      ditakluk pula oleh kerajaan Parsi, kemudian diserahkan semula kepada Bani Israel. Namun, mereka
               yang lama berkembang sehingga kepada nabi-nabi yang seterusnya. Mereka telah
                                                                      hidup di bawah penindasan beberapa kerajaan dan dinasti selepasnya. Seterusnya ditakluk oleh Rom
               melalui zaman kegemilangan selama 80 tahun sepanjang pemerintahan Raja Talut,
                                                                      dan pada zaman ini beberapa nabi diutuskan seperti Nabi Yahya a.s, Nabi Zakaria a.s dan Nabi ‘Isa
               Nabi Daud a.s dan Nabi Sulaiman a.s, kerana mereka mengikut ajaran nabi-nabi
                                                                      a.s, tetapi Bani Israel telah mengulangi perbuatan lalu iaitu membunuh nabi yang diutuskan apabila
               tersebut dan patuh kepada pemerintah. Namun, selepas wafatnya Nabi Sulaiman
               a.s, berlakunya perebutan kuasa antara dua anak baginda iaitu Rehoboam dan
                                                                      dan Nasrani.
               Jeroboam, lalu Bani Israel terpecah kepada dua pemerintahan, sehingga berlaku
                                                                      [Muhammad Syakir, 2014, Ensiklopedia Sejarah Palestin Dan Yahudi. Lihat: Ibnu Kathir, Ismail Bin Umar, 1999, Tafsir
               pertikaian dan terpaksa meminta bantuan orang asing untuk menjatuhkan antara   berlakunya salah faham. Pada masa ini juga mereka telah terbahagi kepada dua agama iaitu Yahudi
       JUZ     satu sama lain. Akhirnya pada tahun 586 S.M., kerajaan Babylon menakluk Bani   Al-Qur’an Al-‘Azim (Tafsir Ibnu Kathir). Lihat: Al-Tabari, Muhammad bin Jarir, 2000, Jami’ al-Bayan fi Ta’wil Ayul Quran.
        6      Israel di Palestin.                                    Lihat: Hamka, Abdul Malik Abdul Karim Amrullah, 1983, Tafsir al-Azhar, j.6.]
       JUZUK M6 NP.indd   120                                                                                                    22/10/2020   11:05 AM
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126