Page 121 - Mushaf Madani
P. 121
120 5. SURAH AL-MA’IDAH - Hidangan
71. Dan mereka juga menyangka bahawa tidak akan berlaku sebarang fitnah
(bencana akibat mendustakan dan membunuh rasul-rasul itu), lalu mereka
menjadi buta dan pekak (sehingga tidak dapat melihat dan mendengar oleh menerima kemu- dan mereka maka mereka bahawa Dan mereka
kebenaran), kemudian Allah menerima taubat mereka, setelah itu kebanyakan Allah taubat dian menjadi pekak menjadi buta fitnah berlaku tidak menyangka
daripada mereka menjadi buta dan pekak semula. Dan Allah Maha Melihat
akan apa yang mereka lakukan.
PERNYATAAN ALLAH S.W.T TENTANG KEKAFIRAN ORANG YANG MEMPERCAYAI
NABI ‘ISA A.S SEBAGAI TUHAN dengan Maha dan daripada kebanyakan dan mereka mereka kemu- atas
72. Sesungguhnya telah kafirlah orang yang berkata, “Sesungguhnya Allah apa yang Melihat Allah mereka menjadi pekak menjadi buta dian mereka
ialah al-Masih putera Maryam.” Padahal al-Masih sendiri berkata, “Wahai
Bani Israel! Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu, bahawasanya
sesiapa yang menyekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka Allah pasti
mengharamkan kepadanya syurga dan tempat kembalinya ialah neraka. Tiada sesung- (mereka) Sesung-
seorang penolong pun bagi orang yang zalim.” Dia Allah guhnya berkata orang yang telah kafir guhnya mereka lakukan
73. Sesungguhnya telah kafirlah orang yang berkata, “Bahawasanya Allah ialah
salah satu daripada tiga tuhan.” Padahal tiada Tuhan (yang berhak disembah)
melainkan Tuhan Yang Maha Esa. Jika mereka tidak berhenti daripada apa
yang mereka katakan itu, sudah tentu orang yang kafir antara mereka akan
dikenakan azab yang pedih. sembahlah Israel wahai al-Masih padahal Maryam putera al-Masih
kamu
Bani
berkata
74. Oleh itu, mengapa mereka tidak mahu bertaubat kepada Allah dan
memohon keampunan-Nya. Sedangkan Allah Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang.
75. Al-Masih putera Maryam itu hanyalah seorang rasul yang telah didahului maka se-
meng-
sung-
sebelumnya beberapa orang rasul. Ibunya pula seorang perempuan yang amat atasnya Allah haramkan guhnya dengan menyeku- sesiapa sesung- dan Tuhan Tuhan- Allah
yang
Allah
tukan
ku
kamu
guhnya
benar. Mereka berdua juga memakan makanan (seperti kamu). Perhatikanlah
bagaimana Kami menjelaskan kepada mereka keterangan-keterangan (yang
tegas yang menunjukkan kesesatan mereka), kemudian perhatikanlah
bagaimana mereka dipalingkan (daripada kebenaran).
76. Katakanlah (wahai Muhammad), “Patutkah kamu menyembah sesuatu para dari- bagi orang yang zalim dan (ialah) dan tempat syurga
yang lain daripada Allah, yang tidak berkuasa memberi mudarat kepada kamu penolong pada tiada neraka tinggalnya
dan tidak juga berkuasa memberi manfaat? Sedangkan Allah Yang Maha
Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
yang
MAKNA KALIMAT (sesuatu) padahal (daripada) ketiga Allah bahawa- (mereka) orang telah kafir Sesung-
berkata
sanya
tiga
yang
tiada
daripada
guhnya
▪ SURAH AL-MA’IDAH: 73
benar akan mereka daripada mereka ti- Yang Maha
menyentuh katakan apa yang berhenti dak dan Jika Esa Tuhan selain Tuhan
Berasal daripada perkataan yang bermaksud air yang menyegarkan.
Selain itu, perkataan juga bermaksud seseorang yang lapar iaitu tidak
makan dan juga tidak tidur seperti menyeksa diri atau merujuk kepada seseorang mereka Mengapa- yang antara (mereka) akan orang
yang menghilangkan kesegaran iaitu kenikmatan hidup. Maka, azab itu bertaubat kah tidak pedih azab mereka kafir yang
seperti menghilangkan kemanisan hidup seseorang. Maksud juga diambil
daripada maksud pukulan kerana dinisbahkan kepada kesakitan akibat pukulan
tersebut. Perkataan juga merujuk kesakitan yang berterusan yang diambil Maha Maha sedangkan dan mereka memohon
daripada makna tempoh rasa nikmat atau kelegaan kesegaran air yang diminum. Penyayang Pengampun Allah ampun kepada-Nya Allah kepada
Berbeza dengan yang merujuk kepada kesakitan yang lama atau sementara.
Apabila perkataan ini digabungkan dengan perkataan seperti dalam ayat ini,
maka ia menunjukkan kesakitan yang amat dahsyat atau azab seksaan yang pedih. sebelum- telah sesung- seorang me- Tidak-
[Al-Raghib al-Asfahani, Abu al-Hussain bin Muhammad, 1992, Al-Mufradat fi Gharib al-Qur’an. nya dari berlalu guhnya rasul lainkan Maryam putera al-Masih lah
Lihat: Al- Maraghiy, Ahmad bin Mustafa, 1946, Tafsir al-Maraghiy.]
▪ SURAH AL-MA’IDAH: 75
dan
adalah
makanan (mereka berdua) kedua-duanya perempuan yang ibunya rasul-rasul
memakan
sentiasa benar
120
120
Berasal daripada perkataan yang menunjukkan pengubahan dan peralihan
120
sesuatu dari arahnya ke arah yang lain. juga adalah 120
yang
Kami
untuk
bermaksud dusta, kerana pendustaan itu berlaku apabila terpesongnya daripada bagai- perhati- kemu- keterangan- mereka menjelaskan bagaimana perhatikanlah
120
dian
mana
keterangan
kanlah
120
kebenaran. Dalam ayat ini, perkataan ini merujuk kepada golongan
120
yang memesongkan diri dan berpaling daripada memahami atau menerima sebuah
120
kebenaran. Digunakan makna ‘berpaling’ untuk perkataan ini kerana pada asalnya
120
apa
Kata-
mereka berada di atas landasan kebenaran, tetapi kemudian mereka memilih untuk tiada yang Allah selain dari- patutkah kamu kanlah mereka dipalingkan
menyembah
pada
120
berpaling ke arah kebatilan dan kesesatan setelah ditunjukkan pelbagai tanda dan
bukti yang jelas. 120
120
[Ibnu Faris, Ahmad bin Faris bin Zakaria, 1979, Mu’jam Maqayis al-Lughah. Lihat: Fakhr ad-Din
ar-Razi, 1981, Mafatih al-Ghaib.] 120 Maha Maha sedangkan (memberi) dan (memberi) untuk
120 Mengetahui Mendengar Dia Allah manfaat tidak mudarat kamu berkuasa
120 MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6
KISAH UMAT TERDAHULU | KEJATUHAN DAN KEBANGKITAN BANI ISRAEL
5 • SURAH AL-MA’IDAH ▪ SURAH AL-MA’IDAH: 71 Kemudian, sebahagian kaum Bani Israel melarikan diri ke Iraq dan mengkaji semula kitab, akhirnya
bertaubat dan memohon ampun kepada Allah s.w.t. Setelah beberapa lama, Palestin telah berjaya
Bani Israel berasal daripada kaum Nabi Ya’qub a.s di Palestin dan antara kaum
ditakluk pula oleh kerajaan Parsi, kemudian diserahkan semula kepada Bani Israel. Namun, mereka
yang lama berkembang sehingga kepada nabi-nabi yang seterusnya. Mereka telah
hidup di bawah penindasan beberapa kerajaan dan dinasti selepasnya. Seterusnya ditakluk oleh Rom
melalui zaman kegemilangan selama 80 tahun sepanjang pemerintahan Raja Talut,
dan pada zaman ini beberapa nabi diutuskan seperti Nabi Yahya a.s, Nabi Zakaria a.s dan Nabi ‘Isa
Nabi Daud a.s dan Nabi Sulaiman a.s, kerana mereka mengikut ajaran nabi-nabi
a.s, tetapi Bani Israel telah mengulangi perbuatan lalu iaitu membunuh nabi yang diutuskan apabila
tersebut dan patuh kepada pemerintah. Namun, selepas wafatnya Nabi Sulaiman
a.s, berlakunya perebutan kuasa antara dua anak baginda iaitu Rehoboam dan
dan Nasrani.
Jeroboam, lalu Bani Israel terpecah kepada dua pemerintahan, sehingga berlaku
[Muhammad Syakir, 2014, Ensiklopedia Sejarah Palestin Dan Yahudi. Lihat: Ibnu Kathir, Ismail Bin Umar, 1999, Tafsir
pertikaian dan terpaksa meminta bantuan orang asing untuk menjatuhkan antara berlakunya salah faham. Pada masa ini juga mereka telah terbahagi kepada dua agama iaitu Yahudi
JUZ satu sama lain. Akhirnya pada tahun 586 S.M., kerajaan Babylon menakluk Bani Al-Qur’an Al-‘Azim (Tafsir Ibnu Kathir). Lihat: Al-Tabari, Muhammad bin Jarir, 2000, Jami’ al-Bayan fi Ta’wil Ayul Quran.
6 Israel di Palestin. Lihat: Hamka, Abdul Malik Abdul Karim Amrullah, 1983, Tafsir al-Azhar, j.6.]
JUZUK M6 NP.indd 120 22/10/2020 11:05 AM