Page 210 - Mushaf Madani
P. 210
10. SURAH YUNUS - Nabi Yunus a.s 209
PEMBALASAN TERHADAP PENGINGKARAN DAN PENERIMAAN WAHYU
7. Sesungguhnya orang yang tidak berharap (tidak berkepercayaan) untuk
dan mereka dunia dengan dan merasa pertemuan mereka meng- tidak orang yang Sesung- menemui Kami (pada hari akhirat) dan merasa puas hati dengan kehidupan
merasa tenang kehidupan puas hati (dengan) kami harapkan guhnya dunia semata-mata serta merasa tenang dengan kehidupan itu, dan orang yang
tidak memikirkan ayat-ayat (tanda-tanda kekuasaan) Kami.
8. Mereka (yang demikian) akan ditempatkan di neraka disebabkan apa yang
mereka telah lakukan (kekufuran dan kemaksiatan).
tempat tinggal Mereka itu orang yang lalai ayat-ayat Kami daripada me- dan orang dengan- 9. Sesungguhnya orang yang beriman dan beramal soleh akan diberi petunjuk
mereka (terhadap) reka yang nya oleh Tuhan mereka disebabkan keimanan mereka yang sempurna itu. Sungai-
sungai mengalir di bawah (tempat kediaman) mereka di dalam syurga yang
penuh nikmat.
10. Doa ucapan mereka di dalam syurga itu ialah ‘Maha Suci Engkau’, Ya Allah
(mereka) orang yang Sesung- (mereka) lakukan mereka pernah disebabkan neraka (daripada segala kekurangan),” dan ucapan penghormatan mereka di dalamnya
beriman guhnya apa yang ialah ‘Salam’ (selamat sejahtera). Penutup doa mereka pula ialah ‘Alhamdulillah
Rabbil ‘Alamin’ (segala puji dipersembahkan kepada Allah, Tuhan semesta
alam).
11. Sekiranya Allah menyegerakan azab sengsara bagi manusia sebagaimana
dari mengalir disebabkan keimanan oleh Tuhan akan diberi petunjuk soleh dan mereka mereka meminta agar disegerakan kebaikan, nescaya binasalah mereka dan
sampailah ajal mereka. Oleh itu, Kami biarkan orang yang tidak mengharapkan
kepada mereka
mereka
beramal
mereka
pertemuan dengan Kami itu bergelumang dalam kesesatan mereka.
12. Apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, dia akan berdoa kepada
Kami dalam keadaan berbaring atau duduk ataupun berdiri. Tetapi setelah Kami
menghilangkan kesusahan itu daripadanya, dia terus dengan cara lamanya
Maha Suci di dalam- Doa mereka (yang) syurga- di sungai-sungai bawah seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami memohon dihapuskan
Engkau nya penuh nikmat syurga dalam mereka
kesusahan yang menimpanya. Demikianlah, orang yang melampaui batas itu
memandang baik apa yang mereka selalu lakukan.
13. Sesungguhnya Kami telah membinasakan umat-umat sebelum kamu
semasa mereka melakukan kezaliman, padahal rasul-rasul mereka telah datang
bagi segala dan ialah di dalam- dan penghormatan Ya kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang nyata, tetapi mereka
Allah puji ialah doa mereka akhir ‘Salam’ nya mereka Allah masih juga tidak mahu beriman. Demikianlah Kami membalas kaum yang
melakukan kejahatan.
14. Kemudian Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) khalifah-khalifah
di muka bumi sesudah mereka (yang telah dibinasakan itu), supaya Kami
keburukan untuk oleh menyegerakan Dan seluruh alam Tuhan melihat bagaimana kamu beramal.
azab manusia Allah sekiranya
MAKNA KALIMAT
▪ SURAH YUNUS: 10
(sebagaimana) mereka
pasti
dengan
ajal
orang yang maka Kami mereka kepada diputuskan kebaikan meminta agar disegerakan
mereka
biarkan
Merupakan kata terbitan yang berasal daripada perkataan bermaksud
terlepas atau terselamat daripada bahaya dan gangguan, aman, murni
pertemuan
Dan
mereka
menimpa apabila (mereka) bergelumang kesesatan mereka da- dengan Kami mengharapkan tidak dan sejahtera. pula bermaksud memberi salam, menyelamatkan,
lam
menyampaikan, menyerahkan kepada atau menerima. Adapun diambil
daripada pekataan bermaksud memeluk Islam, mematuhi, mendorong
atau melakukan perdamaian. ialah yang sihat dan selamat.
Kami maka atau- duduk atau dalam keadaan (dia akan) kesusahan seseorang
berdoa
menghilangkan setelah berdiri pun berbaring kepada Kami manusia pula mempunyai banyak makna antaranya penerimaan, bebas daripada keaiban,
keselamatan, keamanan, kesejahteraan, ucapan salam penghormatan, perdamaian
dan nama salah satu jenis pokok. merupakan salah satu nama Allah s.w.t
kerana sifatnya bebas daripada segala keaiban dan kekurangan.
yang
dari-
dia
dia berdoa
tidak
dihiasi demikianlah menimpanya kesusa- untuk kepada Kami (pernah) seakan- melalui kesusahan- padanya pula merujuk kepada syurga yang bermaksud satu tempat yang aman, damai
han
nya
akan
dan sejahtera. Dalam konteks ayat ini, bermaksud ucapan salam iaitu
yang bererti ‘selamat sejahtera ke atas kamu’. Ucapan salam
ini mengandungi doa untuk membebaskan diri daripada setiap perkara yang tidak
apa
Kami telah
bagi orang yang
umat-umat membinasakan Dan demi se- (mereka) kerjakan mereka yang melampaui batas disukai.
pernah
sungguhnya
[Ibrahim Anis, Abdul Halim Muntashir, ‘Athiyah al-Shawalihi, Muhammad Khalafullah Ahmad,
2004, Mu’jam al-Wasith. Lihat: Ibnu Manzur, Muhammad bin Mukarram, 1994, Lisan al-‘Arab.
209
Lihat: Pusat Penyelidikan al-Qur’an Kompleks Raja Fahd, 2012, al-Muyassar fi Gharib al-Qur’an
209
al-Karim.]
209
adalah dan dengan keterangan rasul-rasul padahal telah datang mereka melaku- sebelum dari-
mereka tidak yang nyata mereka kepada mereka kan kezaliman semasa kamu pada 209
209 PERIHAL SYURGA | JANNATUN NAIM
209
209
▪ SURAH YUNUS: 9
209
209
Kami jadikan Ke- orang yang akan Kami demikianlah mereka mahu Syurga al-Na‘im merupakan syurga yang penuh dengan kenikmatan dan
209
kamu mudian melakukan dosa kaum membalas beriman kesempurnaan semata-mata tanpa kekurangan yang boleh mencacatkan atau
mengaibkan kenikmatan tersebut. Menurut al-Razi dan al-Alusi, keadaan tersebut
209
adalah amat berbeza dengan keadaan di dunia di mana kenikmatan di dunia penuh
209
dengan kesibukan dan kecelaruan serta tidak terlepas daripada pelbagai kekurangan
209
209eaiban.
dan k
209
supaya
kamu beramal bagaimana Kami melihat sesudah dari muka di khalifah-khalifah [Mohd Manawi Bin Mohd Akib, 2011, Pemikiran Fakhr Al-Din Al-Razi Tentang Syurga Berdasarkan
mereka
bumi
MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6 Tafsir Mafatih Al-Ghayb, Disertasi Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya.]
TAFSIR AYAT DOA DALAM AL-QUR’AN | PENUTUP DOA
▪ SURAH YUNUS: 7-8 ▪ SURAH YUNUS: 10
Allah s.w.t menceritakan keadaan orang yang celaka, iaitu mereka yang mengingkari pertemuan Doa di atas adalah puji-pujian dan munajat orang yang beriman serta beramal
dengan-Nya pada hari kiamat kelak. Mereka sama sekali tidak percaya akan adanya hari pertemuan soleh di dalam syurga. Sesungguhnya, setiap amalan ahli syurga, diakhiri dengan
tersebut, hati serta jiwa mereka berasa tenang dan tenteram dengan kehidupan di dunia. Ayat ini ucapan ‘Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin’.
menerangkan tentang orang yang tidak berharap untuk menemui Allah s.w.t iaitu orang yang tidak 10 • surah yunus
menyangka akan bertemu dengan Tuhannya di akhirat kelak. Mereka berpuas hati dengan kehidupan
dunia dan tenang dengan kehidupan tersebut. Mereka ini lebih suka memilih dunia dengan berusaha
mencari kemewahan daripada memilih akhirat, serta berasa tenteram kerana dapat memuaskan
kehendak nafsu mereka. Disebabkan ini juga, hilangnya rasa takut dalam diri dan menjadikan mereka
cuai serta tidak memikirkan ayat-ayat Allah s.w.t. Oleh sebab itu kelak mereka akan ditempatkan di Maksudnya: “Maha Suci Engkau, ya Allah, dan ucapan penghormatan mereka di
dalam neraka kerana mereka telah menyelubungi diri dengan pengaruh hawa nafsu. dalamnya ialah ‘salam’ (salam sejahtera). Penutup doa mereka pula ialah, ‘Segala JUZ
[Ibnu Kathir, Ismail bin Umar, 1999, Tafsir al-Quran al-‘Azim (Tafsir Ibnu Kathir).] puji dipersembahkan kepada Allah, Tuhan semesta alam’.” 11