Page 210 - Mushaf Madani
P. 210

10. SURAH YUNUS - Nabi Yunus a.s          209

                                                                                PEMBALASAN TERHADAP PENGINGKARAN DAN PENERIMAAN WAHYU
                                                                                7.   Sesungguhnya  orang  yang  tidak  berharap  (tidak  berkepercayaan)  untuk
           dan mereka  dunia  dengan  dan merasa  pertemuan   mereka meng-  tidak   orang yang  Sesung-  menemui Kami  (pada hari akhirat) dan merasa puas hati dengan kehidupan
          merasa tenang    kehidupan  puas hati  (dengan) kami  harapkan  guhnya  dunia semata-mata serta merasa tenang dengan kehidupan itu, dan orang yang
                                                                                tidak memikirkan ayat-ayat (tanda-tanda kekuasaan) Kami.
                                                                                8.   Mereka (yang demikian) akan ditempatkan di neraka disebabkan apa yang
                                                                                mereka telah lakukan (kekufuran dan kemaksiatan).
           tempat tinggal   Mereka itu  orang yang lalai  ayat-ayat Kami   daripada  me-  dan orang  dengan-  9.   Sesungguhnya orang yang beriman dan beramal soleh akan diberi petunjuk
             mereka                                  (terhadap)  reka  yang  nya  oleh Tuhan mereka disebabkan keimanan mereka yang sempurna itu. Sungai-
                                                                                sungai mengalir di bawah (tempat kediaman)  mereka di dalam syurga yang
                                                                                penuh nikmat.
                                                                                10. Doa ucapan mereka di dalam syurga itu ialah ‘Maha Suci Engkau’, Ya Allah
           (mereka)  orang yang  Sesung-  (mereka) lakukan  mereka pernah  disebabkan  neraka  (daripada segala kekurangan),” dan ucapan penghormatan mereka di dalamnya
           beriman           guhnya                            apa yang         ialah ‘Salam’ (selamat sejahtera). Penutup doa mereka pula ialah ‘Alhamdulillah
                                                                                Rabbil  ‘Alamin’ (segala puji  dipersembahkan kepada Allah, Tuhan  semesta
                                                                                alam).
                                                                                11. Sekiranya Allah menyegerakan azab sengsara bagi manusia sebagaimana
           dari  mengalir  disebabkan keimanan   oleh Tuhan  akan diberi petunjuk   soleh  dan mereka  mereka meminta agar disegerakan kebaikan, nescaya binasalah mereka dan
                                                                                sampailah ajal mereka. Oleh itu, Kami biarkan orang yang tidak mengharapkan
                                           kepada mereka
                           mereka
                                                                    beramal
                                    mereka
                                                                                pertemuan dengan Kami itu bergelumang dalam kesesatan mereka.
                                                                                12. Apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, dia akan berdoa kepada
                                                                                Kami dalam keadaan berbaring atau duduk ataupun berdiri. Tetapi setelah Kami
                                                                                menghilangkan kesusahan  itu  daripadanya,  dia  terus dengan cara lamanya
             Maha Suci   di dalam-  Doa mereka  (yang)  syurga-  di   sungai-sungai  bawah  seolah-olah  dia  tidak  pernah  berdoa  kepada  Kami  memohon  dihapuskan
             Engkau   nya              penuh nikmat  syurga  dalam   mereka
                                                                                kesusahan yang menimpanya. Demikianlah, orang yang melampaui batas itu
                                                                                memandang baik apa yang mereka selalu lakukan.
                                                                                13.  Sesungguhnya Kami telah membinasakan umat-umat sebelum kamu
                                                                                semasa mereka melakukan kezaliman, padahal rasul-rasul mereka telah datang
          bagi   segala                dan     ialah  di dalam-  dan penghormatan   Ya  kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang nyata, tetapi mereka
          Allah  puji   ialah  doa mereka  akhir  ‘Salam’  nya   mereka  Allah  masih  juga  tidak  mahu  beriman.  Demikianlah  Kami  membalas  kaum  yang
                                                                                melakukan kejahatan.
                                                                                14.  Kemudian Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) khalifah-khalifah
                                                                                di  muka bumi  sesudah  mereka (yang telah  dibinasakan  itu),  supaya Kami
          keburukan   untuk  oleh  menyegerakan  Dan       seluruh alam  Tuhan  melihat bagaimana kamu beramal.
            azab   manusia  Allah        sekiranya
                                                                                   MAKNA KALIMAT
                                                                                ▪ SURAH YUNUS: 10
                                                              (sebagaimana) mereka
                                             pasti
                                                     dengan
                              ajal
           orang yang    maka Kami   mereka  kepada  diputuskan  kebaikan  meminta agar disegerakan
                                     mereka
                    biarkan
                                                                                Merupakan kata terbitan yang berasal  daripada  perkataan    bermaksud
                                                                                terlepas atau  terselamat daripada  bahaya dan  gangguan, aman, murni
                                                      pertemuan
                 Dan
                                                                 mereka
          menimpa  apabila  (mereka) bergelumang  kesesatan mereka  da-  dengan Kami  mengharapkan  tidak  dan  sejahtera.    pula  bermaksud  memberi  salam, menyelamatkan,
                                                  lam
                                                                                menyampaikan, menyerahkan kepada atau menerima. Adapun    diambil
                                                                                daripada  pekataan    bermaksud  memeluk  Islam,  mematuhi, mendorong
                                                                                atau melakukan perdamaian.    ialah  yang sihat dan selamat.
             Kami    maka       atau-  duduk  atau  dalam keadaan   (dia akan)   kesusahan  seseorang
                                                      berdoa
          menghilangkan  setelah  berdiri  pun  berbaring   kepada Kami  manusia  pula mempunyai banyak makna antaranya penerimaan, bebas daripada keaiban,
                                                                                keselamatan, keamanan, kesejahteraan, ucapan salam penghormatan, perdamaian
                                                                                dan nama salah satu jenis pokok.    merupakan salah satu nama Allah s.w.t
                                                                                kerana  sifatnya bebas  daripada  segala  keaiban  dan  kekurangan.
                           yang
                                                                       dari-
                                                           dia
                                           dia berdoa
                                                  tidak
           dihiasi  demikianlah  menimpanya   kesusa-  untuk  kepada Kami  (pernah) seakan-  melalui  kesusahan-  padanya  pula  merujuk kepada syurga yang bermaksud  satu tempat yang aman, damai
                                  han
                                                                 nya
                                                      akan
                                                                                dan sejahtera. Dalam konteks ayat ini,    bermaksud  ucapan salam iaitu
                                                                                               yang bererti ‘selamat sejahtera ke atas kamu’. Ucapan salam
                                                                                ini mengandungi doa untuk membebaskan diri daripada setiap perkara yang tidak
                                                            apa
                      Kami telah
                                                                 bagi orang yang
            umat-umat   membinasakan  Dan demi se-  (mereka) kerjakan  mereka  yang  melampaui batas  disukai.
                                                       pernah
                              sungguhnya
                                                                                [Ibrahim  Anis,  Abdul  Halim  Muntashir,  ‘Athiyah  al-Shawalihi,  Muhammad  Khalafullah  Ahmad,
                                                                                2004, Mu’jam al-Wasith. Lihat: Ibnu Manzur, Muhammad bin Mukarram, 1994, Lisan al-‘Arab.
                                                                                209
                                                                                Lihat: Pusat Penyelidikan al-Qur’an Kompleks Raja Fahd, 2012, al-Muyassar fi Gharib al-Qur’an
                                                                                209
                                                                                al-Karim.]
                                                                                209
          adalah  dan  dengan keterangan   rasul-rasul  padahal telah datang   mereka melaku-  sebelum  dari-
          mereka  tidak  yang nyata  mereka  kepada mereka  kan kezaliman  semasa  kamu  pada  209
                                                                                 209          PERIHAL SYURGA | JANNATUN NAIM
                                                                                209
                                                                                209
                                                                                ▪ SURAH YUNUS: 9
                                                                                209
                                                                                209
            Kami jadikan  Ke-   orang yang   akan   Kami  demikianlah  mereka mahu  Syurga al-Na‘im  merupakan syurga yang penuh  dengan kenikmatan dan
                                                                                209
              kamu    mudian   melakukan dosa  kaum  membalas       beriman     kesempurnaan semata-mata tanpa  kekurangan yang boleh  mencacatkan atau
                                                                                mengaibkan kenikmatan tersebut. Menurut al-Razi dan al-Alusi, keadaan tersebut
                                                                                209
                                                                                adalah amat berbeza dengan keadaan di dunia di mana kenikmatan di dunia penuh
                                                                                209
                                                                                dengan kesibukan dan kecelaruan serta tidak terlepas daripada pelbagai kekurangan
                                                                                209
                                                                                209eaiban.
                                                                                dan k
                                                                                209
                                  supaya
                kamu beramal  bagaimana  Kami melihat   sesudah  dari   muka   di   khalifah-khalifah  [Mohd Manawi Bin Mohd Akib, 2011, Pemikiran Fakhr Al-Din Al-Razi Tentang Syurga Berdasarkan
                                          mereka
                                                        bumi
            MAD 2/4/6    DENGUNG       MAD 4/5     QALQALAH       MAD 6         Tafsir Mafatih Al-Ghayb, Disertasi Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya.]
                                       TAFSIR AYAT                                          DOA DALAM AL-QUR’AN | PENUTUP DOA
           ▪ SURAH YUNUS: 7-8                                                  ▪ SURAH YUNUS: 10
           Allah  s.w.t menceritakan keadaan orang yang celaka,  iaitu  mereka yang mengingkari pertemuan   Doa  di  atas adalah  puji-pujian  dan  munajat orang yang beriman serta beramal
           dengan-Nya pada hari kiamat kelak. Mereka sama sekali tidak percaya akan adanya hari pertemuan   soleh di dalam syurga. Sesungguhnya, setiap amalan ahli syurga, diakhiri dengan
           tersebut, hati serta jiwa mereka berasa tenang dan tenteram dengan kehidupan di dunia. Ayat ini   ucapan ‘Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin’.
           menerangkan tentang orang yang tidak berharap untuk menemui Allah s.w.t iaitu orang yang tidak                                  10 • surah yunus
           menyangka akan bertemu dengan Tuhannya di akhirat kelak. Mereka berpuas hati dengan kehidupan
           dunia dan tenang dengan kehidupan tersebut. Mereka ini lebih suka memilih dunia dengan berusaha
           mencari kemewahan daripada memilih akhirat, serta berasa tenteram kerana dapat memuaskan
           kehendak nafsu mereka. Disebabkan ini juga, hilangnya rasa takut dalam diri dan menjadikan mereka
           cuai serta tidak memikirkan ayat-ayat Allah s.w.t. Oleh sebab itu kelak mereka akan ditempatkan di   Maksudnya: “Maha Suci Engkau, ya Allah, dan ucapan penghormatan mereka di
           dalam neraka kerana mereka telah menyelubungi diri dengan pengaruh hawa nafsu.  dalamnya ialah ‘salam’ (salam sejahtera). Penutup doa mereka pula ialah, ‘Segala   JUZ
           [Ibnu Kathir, Ismail bin Umar, 1999, Tafsir al-Quran al-‘Azim (Tafsir Ibnu Kathir).]  puji dipersembahkan kepada Allah, Tuhan semesta alam’.”  11
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215