Page 280 - Mushaf Madani
P. 280
16. SURAH AL-NAHL - Lebah 279
103. Sesungguhnya Kami mengetahui, bahawa mereka (yang musyrik itu
berkata, “Sebenarnya dia diajar oleh seseorang manusia.” (Padahal) bahasa
Dan demi
lisan (bahasa) oleh seseo- mengajarkan sesung- (mereka) berkata bahawasa- Kami sesungguhnya orang yang mereka sandarkan tuduhan kepadanya itu adalah bahasa asing,
rang manusia dia guhnya nya mereka mengetahui sedang al-Qur’an ini berbahasa Arab yang nyata.
ORANG YANG JAUH DARI HIDAYAH ALLAH S.W.T
104. Sesungguhnya orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah, Allah
tidak akan memberi hidayah kepada mereka dan mereka pula beroleh azab
lisan
Arab (berbahasa) sedang (al- (adalah) bahasa kepadanya mereka cenderung yang yang pedih.
(menuduh)
Qur’an) ini
asing
105. Sebenarnya yang berdusta itu hanyalah orang yang tidak beriman kepada
ayat-ayat Allah dan mereka itu ialah orang yang berdusta.
106. Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah dia beriman (maka baginya
kemurkaan dan azab daripada Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan
memberi hidayah tidak Allah kepada ayat-ayat (mereka) tidak orang Sesung- yang jelas kufur) sedangkan hatinya tetap tenang dengan iman, tetapi sesiapa yang
kepada mereka beriman yang guhnya (nyata)
terbuka hatinya menerima kufur, maka atas mereka tertimpa kemurkaan
daripada Allah dan mereka pula beroleh azab yang besar.
107. (Kekufuran mereka) yang demikian, ialah kerana mereka lebih
mengutamakan kehidupan dunia daripada hari akhirat dan kerana Allah tidak
orang kedustaan mengada- Sesung- yang azab dan untuk oleh memberi hidayah kepada kaum yang kufur.
yang adakan guhnya pedih mereka Allah
108. Mereka itulah orang yang telah dipateri oleh Allah hati, pendengaran dan
penglihatan mereka, dan merekalah orang yang lalai.
109. Tidak syak lagi bahawa mereka ialah orang yang rugi pada hari akhirat
kelak.
dengan (kepada)
orang yang berdusta mereka dan mereka itu Allah ayat-ayat (mereka) beriman tidak 110. Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu (memberikan pertolongan) kepada
orang yang telah berhijrah sesudah mereka diuji, kemudian mereka berjihad
serta bersabar, sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu, benar-benar Maha
Pengampun, lagi Maha Penyayang.
yang dipaksa orang kecuali imannya sesudah dari dengan (kepa- kufur Sesiapa MAKNA KALIMAT
yang
da) Allah
▪ SURAH AL-NAHL: 103
akan
terbuka
dada (hati) dengan (menerima) sesiapa tetapi dengan iman tetap tenang sedangkan
kufur
hatinya
yang
Dibentuk daripada dan berasal daripada kata dasar yang bermaksud
cenderung atau menyimpang dari jalan yang lurus. Perkataan pula bererti
(tertimpa)
yang besar azab dan bagi Allah daripada kemurkaan maka atas lubang kubur yang digali untuk diletakkan mayat secara mengiring atau dalam
mereka
mereka
Bahasa Melayu disebut liang lahad. Ibnu ‘Asyura menjelaskan kalimat ini memberi
maksud menyimpang daripada jalan yang lurus. Mengikut konteks ayat ini, mereka
mencipta alasan dan menyimpang daripada kebenaran dan mengatakan al-Qur’an
Yang
akhirat atas dunia kehidupan (mereka) sangat sesungguhnya demikian bukan kalam yang diturunkan oleh Allah s.w.t.
mereka
mencintai
[Ibnu Faris, 1979, Mu’jam Maqayis al-Lughah. Lihat: Al-Raghib al-Asfahani, Abu al-Hussain bin
Muhammad, 1992, Al-Mufradat fi Gharib al-Qur’an. Lihat: Ibnu ‘Asyur, Muhammad Tahir bin
‘Asyur, 1984, Tafsir al-Tahrir Wa al-Tanwir.]
Mereka itulah yang kafir kepada memberi hidayah tidak Allah dan sesung- ▪ SURAH AL-NAHL: 103
kaum guhnya
Merupakan kata nama yang terbentuk daripada pecahan kata dasar Kalimat
dan penglihatan dan pendengaran hati mereka atas oleh telah orang
mereka mereka Allah mengunci yang jika digunakan dalam konteks lisan dan percakapan merujuk kepada gagap
dan tidak fasih dalam pertuturan. Manakala dalam konteks bangsa pula, kalimat
merujuk kepada bangsa selain daripada Arab. Kalimat seperti
dalam ayat ini dinisbahkan kepada orang yang tidak fasih dalam pertuturan Bahasa
dan
di sesungguh- syak lagi Tidak orang yang lalai mereka mereka itulah Arab sama ada dia berbangsa Arab atau tidak. Al-Sya'rawi mengatakan, oleh sebab
nya mereka
itu dalam ayat ini Allah s.w.t tidak menggunakan perkataan yang merujuk
pada bangsa bukan Arab. Ini kerana ramai dalam kalangan orang yang bukan Arab
lebih mahir dan fasih berbahasa Arab berbanding bangsanya sendiri. Jika dalam
Tuhanmu sesung- Kemudian orang yang rugi mereka akhirat kalangan orang Arab menyebut bukanlah bermaksud panggilan untuk
guhnya
279
279
memburuk-burukkan, akan tetapi ia dinisbahkan kepada ketidakfasihan dalam
279
pertuturan.
279
[Al-Sya’rawi, 1991, Tafsir al-Sya’rawi. Lihat: Al-Fayyumi, Ahmad bin Muhammad, 2008, Al-Misbah
279
apa
kepada
279
mereka berjihad kemudian mereka yang sesudah dari (mereka) berhijrah orang yang al-Munir.]
diuji
279
279
279
279
279
Maha benar- benar serta mereka 279
279
Penyayang Maha Pengampun sesudah itu dari Tuhanmu sesungguhnya bersabar 279
279
MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6
AYAT HUKUM | TALAK DALAM KEADAAN TERPAKSA
▪ SURAH AL-NAHL: 106
Talak bermakna menghilangkan penguasaan terhadap isteri dengan lafaz yang
jelas atau kinayah yang zahir atau dengan lafaz yang tertentu disertakan dengan
niat. Antara syarat bagi suami yang melakukan talak adalah dengan pilihan Maksudnya: “Kecuali orang yang dipaksa kafir padahal hatinya tetap tenang dalam beriman.”
sendiri. Maka, talak yang dipaksa adalah tidak sah. Antara keadaan terpaksa yang 16 • SURAH Al-nAHl
menjadikan talak tidak sah adalah suami diancam bunuh, dipukul, dicederakan
dan lain-lain dalam keadaan suami tersebut tidak mampu untuk melawan. Namun,
jika keadaan suami mampu melawan seperti pengugut seorang yang lemah atau Maksudnya: “Allah s.w.t telah memaafkan ummatku daripada kesalahan, lupa dan mereka yang dipaksa.”
ancaman yang tidak membahayakan, maka jatuh talak jika suami melafazkan talak. [Al-Fathani, Muhammad bin Ismail Daud, 2018, Matla’ al-Badrain: Panduan Lengkap Fiqh Sepanjang Zaman. Lihat: Al-
Hal ini kerana, ancaman yang diberikan tidak terlalu berat dan dia mampu melawan Zuhaily, Muhammad, 2011, Al-Mu’tamad fi al-Fiqhi al-Syafie. Lihat: Al-Baghawi, Abu Muhammad al-Hussain bin Mas’ud,
ancaman tersebut. Perkara ini berdalilkan firman Allah s.w.t dan hadis Rasulullah 1989, Tafsir al-Baghawi (Ma’alim al-Tanzil). Lihat: Hadis Sahih, Riwayat Ibnu Majah, Kitab al-Talaq, Bab Hadis, no. 2045. Lihat: JUZ
s.a.w daripada Abu Dzar al-Ghifari, Ibnu Majah, Abu Abdullah Muhammad Ibn Yazid al-Qazwaini, 2009, Sunan Ibnu Majah.] 14