Page 354 - Mushaf Madani
P. 354

24. SURAH AL-NUR - Cahaya              353

                                                                                28.  Sekiranya  kamu  tidak  mendapati  sesiapa  di  dalamnya,  maka  janganlah
                                                                                masuk ke dalam rumah itu sehingga kamu diizinkan dan jika dikatakan kepada
                                            maka
           dan   bagi   diizinkan  se-  kamu   jangan-  sesiapa  di   kamu  ti-  Sekira-  kamu “kembalilah”, maka hendaklah kamu berundur balik, cara yang demikian
           jika  kamu       hingga  memasukinya  lah  dalamnya mendapati  dak  nya  adalah lebih dihormati bagi kamu dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang
                                                                                kamu lakukan.
                                                                                29.  Tidaklah  berdosa  bagi  kamu  memasuki  mana-mana  rumah  yang  tidak
                                                                                didiami  orang,  yang ada keperluan kamu padanya dan  (ingatlah)  Allah
                                                                                mengetahui akan apa yang kamu zahirkan dan apa yang kamu sembunyikan.
                     akan
                                                                       dika-
                                      lebih
                                 bagi
                           dan
           kamu lakukan  apa yang  Allah  kamu  dihormati  ia  maka pulanglah  pulanglah  kepada  takan
                                                                  kamu
                                                           kamu
                                                  kamu
                                                                                ETIKA PERGAULAN ANTARA LELAKI DAN WANITA YANG BUKAN MAHRAM
                                                                                30. Katakanlah  kepada orang lelaki yang beriman supaya mereka menahan
                                                                                pandangan mereka dan  memelihara kehormatan mereka (daripada  perkara
                                                                                yang haram). Demikian itu lebih suci (lebih baik) bagi mereka, sesungguhnya
                                  kamu
                                                                      Maha
           didiami orang  yang  rumah-  memasuki  baha-  dosa  atas kamu  Tidak-  Mengetahui  Allah  amat mendalam pengetahuan-Nya tentang apa yang mereka kerjakan
                           rumah
                     tidak
                                         wa
                                                             lah
                                                                                (melalui penglihatan dan kemaluan mereka),
                                                                                31. Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman supaya menahan
                                                                                pandangan mereka dan  memelihara kehormatan mereka (daripada  perkara
                                                                                yang haram) dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka
                 kamu    dan apa   kamu   apa  Dia    dan   bagi      di dalam-  kecuali yang zahir daripadanya (wajah dan kedua-dua  tapak tangan) dan
               sembunyikan  yang  zahirkan  yang  mengetahui  Allah  kamu  keperluan  nya  hendaklah  mereka menutup  belahan  leher  bajunya dengan tudung  kepala
                                                                                mereka dan  janganlah  mereka memperlihatkan perhiasan  tubuh  mereka
                                                                                melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka
                                                                                atau  anak-anak  mereka  atau  anak-anak  tiri  mereka  atau  saudara-saudara
                                                                                mereka atau  anak bagi  saudara-saudara mereka yang  lelaki  atau  anak bagi
             kehormatan   dan memelihara  pandangan   dari-  supaya mereka kepada orang lelaki  Kata-  saudara-saudara mereka yang perempuan atau perempuan-perempuan Islam
              mereka                   mereka  pada  menundukkan  yang beriman  kanlah
                                                                                atau hamba-hamba mereka yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang
                                                                                tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti
                                                                                lagi tentang aurat perempuan dan janganlah  mereka  menghentakkan kaki
                                                                                untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi daripada perhiasan mereka
                                            amat men-
           kepada wanita  Dan ka-  mereka   tentang  dalam penge-  Allah  sesung- bagi  lebih  demiki-  dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah wahai orang yang beriman, agar
           yang beriman  takanlah  kerjakan  apa yang  tahuan-Nya  guhnya mereka  suci  an itu  kamu berjaya.
                                                                                   MAKNA KALIMAT
             mereka  dan ja-  kehormatan  dan (mereka)   pandangan   dari-  hendaklah  ▪ SURAH AL-NUR: 31
           memperlihatkan  nganlah  mereka  memelihara  mereka  pada  menundukkan
                                                                                Berasal daripada kata dasar    yang merujuk kepada empat maksud asal dan
                                                                    perhiasan
                                                                ke-
                                                            apa
                                                dari-
                                     dan hendaklah
            dada mereka  atas  dengan tudung  mereka menutup  padanya  zahir  yang cuali tubuh mereka  salah  satunya  ialah  hajat  (keperluan).  Setiap  perkataan    merujuk kepada
                             mereka
                                                                                hajat,  namun  tidak  semua  hajat  dikategorikan  sebagai    Ini  kerana
                                                                                mempunyai  maksud  yang lebih  khusus  iaitu  keperluan hajat yang mendesak,
                                                                                sehingga memaksa seseorang melakukan tipu daya demi memenuhi hajat tersebut.
                                                                       dan ja-
          atau   bapa mereka  atau  kepada suami   melain- perhiasan tubuh  mereka mem-  nganlah  Terkadang perkataan ini hanya bermaksud hajat tanpa keperluan yang mendesak
                                               kan
                                                              perlihatkan
                                     mereka
                                                     mereka
                                                                                dan adakalanya ia digunakan dengan maksud tipu daya sahaja tanpa disertai dengan
                                                                                hajat. Maka di dalam ayat ini, perkataan    merujuk kepada keadaan pelayan
                                                                                lelaki yang tidak berkeinginan atau berhajat kepada perempuan, mereka dikatakan
             suami mereka   anak  atau    anak mereka  atau  suami mereka  bapa
                                                                                lemah akal dan tidak mempunyai nafsu syahwat.
                                                                                [Al-Raghib al-Asfahani, Abu al-Hussain bin Muhammad, 1992, Al-Mufradat fi Gharib al- Qur’an.
                                                                                Lihat: Ibnu Faris, Ahmad bin Faris bin Zakaria, 1979, Mu’jam Maqayis al-Lughah. Lihat: Ibnu Kathir,
                                                                                Ismail bin Umar, 1999, Tafsir al-Quran al-‘Azim.]
           perempuan  atau  (bagi) saudara  anak  atau  (bagi) saudara  anak  atau  saudara-saudara  atau  ▪ SURAH AL-NUR: 31
             Islam    perempuan mereka      lelaki mereka       mereka
                                                                                Merupakan kata jamak    yang berasal daripada  perkataan     bererti
          dari-  keinginan (kepada  mem-  yang    hamba-hamba  mereka   apa
          pada  perempuan)  punyai  tidak  pelayan lelaki  atau  mereka  miliki  yang  atau  aman, tenteram, terselamat daripada  atau  percaya kepada  sesuatu.  Perkataan
                                                                                      merupakan        iaitu kata nama pelaku yang dibina  daripada
                                                                                kata  kerja     bererti  mempercayai,  beriman,  membenarkan,  tunduk,  patuh
                                                                                atau menjadikan seseorang tenteram dan damai.    yang merupakan kata
                                            be-
           perempuan   aurat  tentang  mengerti lagi  lum  yang  kanak-kanak  atau  lelaki  terbitan bagi    bermaksud keimanan, kepercayaan atau perihal membenarkan.
                                                                                Perkataan     mengandungi makna mempercayai dan membenarkan dengan
                                                                                  353
                                                                                hati  sebagaimana  membenarkan  dengan  lisan.  Ia  berbeza  dengan  perkataan
                                                                                  353
                                                                                  353
                                                                                  353
          dan bertaubat-  perhiasan   dari-  yang  apa  untuk  dengan kaki  mereka meng-  dan ja-  353   yang mengandungi makna ketundukan dan pengakuan terhadap risalah
                                                                                  353
           lah kamu  mereka  pada  tersembunyi  diketahui  mereka  hentakkan  nganlah  yang  dibawa  oleh  Nabi  Muhammad  s.a.w.  Justeru  itu,    dalam  ayat ini
                                                                                  353
                                                                                bermaksud  orang yang beriman kepada  Allah  s.w.t dan  Rasulullah  s.a.w dengan
                                                                                  353
                                                                                meyakini  serta membenarkan segala  yang diperintahkan itu  wajib  dilaksanakan
                                                                                  353
                                                                                  353
                                                                                tanpa ada sebarang keraguan dalam hatinya.
                                                                                  353
                                                                        ke-
                   kamu berjaya  agar kamu  orang yang   wahai  sekalian  Allah  pada  [Ibrahim  Anis,  Abdul  Halim  Muntashir,  ‘Athiyah  al-Shawalihi,  Muhammad  Khalafullah  Ahmad,
                                                                                  353
                                                   orang
                                           beriman
                                                                                2004, Mu’jam al-Wasith. Lihat: Ibnu Manzur, Muhammad bin Mukarram, 1994, Lisan al-‘Arab.]
                                                                                  353
            MAD 2/4/6    DENGUNG       MAD 4/5     QALQALAH       MAD 6           353
                                                                                  353
                                 ASBAB AL-NUZUL                                   AYAT HUKUM | AURAT WANITA MUSLIMAH DENGAN KAFIR
           ▪ SURAH AL-NUR: 30                                          ▪ SURAH AL-NUR: 31
           Ali bin Abi Talib r.a meriwayatkan, “Pada zaman Rasulullah s.a.w, ada seorang lelaki   Aurat adalah sesuatu yang diharamkan untuk didedahkan daripada anggota badan, sama ada
           melalui satu jalan di Madinah. Dia memandang seorang wanita dan wanita itu juga   lelaki mahupun perempuan. Ia juga ditakrifkan sebagai sesuatu yang wajib ditutup dan tidak
           memandang  lelaki  tersebut.  Syaitan  membisikkan  kepada  kedua-duanya  supaya   boleh dizahirkan daripada anggota badan. Hukum menutup aurat adalah wajib. Aurat bagi lelaki   24 • SURAH AL-NUR
           mereka sama-sama tertarik. Ketika lelaki itu berjalan melalui sebuah tembok sambil   adalah di antara pusat hingga lutut, manakala, aurat bagi wanita kepada lelaki ajnabi adalah
           melihat ke arah wanita itu, tiba-tiba dia terlanggar tembok itu sehingga menyebabkan   seluruh  tubuh  melainkan muka dan kedua tapak tangan. Berkaitan masalah aurat wanita
           hidungnya  patah.  Lelaki  itu  berkata,  ‘Demi  Allah  Aku  tidak  akan  mencuci  darah  ini   Muslimah dengan perempuan kafir, ulama’ mutaakhirin Mazhab Syafie berpendapat auratnya
           sebelum  Aku  menemui  Nabi  s.a.w  bagi  menceritakan  masalahku  ini.’  Lalu  dia  pergi   adalah seluruh anggota badan kecuali kepala, tangan dan kaki atau anggota yang terzahir ketika
                                                                       melakukan urusan kerja. Hal ini supaya, perempuan Muslim terhindar daripada fitnah dan dapat
           menghadap baginda dan menceritakan kisahnya. Maka baginda bersabda, ‘Ini adalah   menjaga maruah mereka daripada perempuan kafir.
           hukuman bagi dosamu.’ Lalu Allah menurunkan ayat ini.”                                                                        JUZ
           [Mahmud al-Mishri, 2015, Asbabun Nuzul wa Ma’ahu Fadha‘ilul Qur’an wa Kaifa Tahfazul Quran.]  [Al-Fathani, Muhammad bin Ismail Daud, 2018, Matla’ al-Badrain: Panduan Lengkap Fiqh Sepanjang Zaman.   18
                                                                       Lihat: Al-Zuhaily, Muhammad, 2011, Al-Mu’tamad fi al-Fiqhi al-Syafie.]
       JUZUK M18 PERKATA.indd   353                                                                                              26/10/2020   4:50 PM
   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359