Page 357 - Mushaf Madani
P. 357
356 24. SURAH AL-NUR - Cahaya
44. Allah menukarkan malam dan siang silih berganti, sesungguhnya yang
demikian mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang yang
bagi orang
celik mata hatinya berfikir. penglihatan yang mem- benar-benar yang da- sesung- dan siang malam oleh Mengganti-
45. Allah menciptakan setiap haiwan yang bergerak itu daripada air, maka punyai satu pelajaran demikian lam guhnya Allah kan
sebahagian daripada haiwan itu ada yang menjalar di atas perutnya dan
sebahagiannya berjalan dengan dua kaki dan sebahagian lagi berjalan
dengan empat kaki. Allah menciptakan apa sahaja yang Dia kehendaki kerana
sesungguhnya Allah Maha Berkuasa atas setiap sesuatu. ada dan se- perut- di (ia) ada maka sebaha- air dari- haiwan/ seti- Dia men- Dan
makhluk
46. Sesungguhnya, Kami telah menurunkan ayat-ayat yang menjelaskan yang bahagiannya nya atas menjalar yang gian haiwan itu (mani) pada hidup ap ciptakan Allah
(hakikat kebenaran) dan Allah memberi hidayah kepada sesiapa yang
dikehendaki-Nya ke jalan yang lurus.
PERBEZAAN SIKAP ORANG MUNAFIK DAN ORANG MUKMIN DALAM
oleh
apa
(ia)
ada
di
(Dia)
(ia)
BERTAHKIM KEPADA RASUL kehendaki yang Allah mencipta- empat dengan berjalan yang dan sebaha- dua kaki atas berjalan
kaki
kan
giannya
47. Mereka berkata, “Kami beriman kepada Allah dan kepada Rasul-Nya
serta kami taat.” Kemudian sekelompok daripada mereka berpaling sesudah
pengakuan itu dan mereka itu tidaklah menjadi orang yang beriman.
48. Apabila mereka diajak kepada Allah dan Rasul-Nya supaya menjadi hakim
Kami telah Sesung-
memutuskan sesuatu antara mereka, maka dengan serta-merta sekumpulan yang memberi ayat-ayat menurunkan guhnya Maha sesuatu setiap atas Allah sesung-
daripada mereka menolak ajakan itu, penjelasan Berkuasa guhnya
49. Dan jika keputusan itu memberi hak (menyebelahi) kepada mereka, mereka
segera datang kepadanya dengan tunduk taat (menerima hukumnya).
50. Apakah di dalam hati mereka ada penyakit atau kerana mereka ragu-ragu (Dia)
Dia
dan
ataupun kerana mereka takut bahawa Allah dan Rasul-Nya akan berlaku zalim Dan mereka yang lurus jalan ke kehendaki (kepada) memberi Allah
berkata
sesiapa
hidayah
kepada mereka? Bahkan merekalah sendiri orang yang zalim.
51. Sesungguhnya perkataan yang diucapkan oleh orang yang beriman ketika
mereka diajak kepada Kitab Allah dan sunnah Rasul-Nya, supaya menjadi
hakim memutuskan sesuatu antara mereka, hanyalah mereka berkata, “Kami
se-
ke-
Kami
dengar dan kami taat,” dan mereka itulah orang yang beroleh kejayaan. sesudah dari daripada kelompok berpaling mudian serta kami dan kepada kepada beriman
mereka
taat
Allah
Rasul-Nya
52. Sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya dan takut melanggar
perintah Allah serta menjaga dirinya agar tidak terdedah kepada azab Allah,
maka merekalah orang yang beroleh kemenangan.
53. Mereka (yang munafik) bersumpah dengan nama Allah, dengan
bersungguh-sungguh, bahawa jika engkau (wahai Muhammad) perintahkan dan rasul-Nya Allah ke- mereka Dan orang yang mereka itu dan pengaku-
mereka (keluar berjihad), tentulah mereka akan keluar. Katakanlah, “Janganlah pada diajak apabila beriman tidaklah an itu
kamu bersumpah, kerana taat yang diminta ialah taat yang sebenarnya
(kepada Rasulullah s.a.w). Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuan-
Nya tentang apa yang kamu lakukan.”
berpihak adalah
oleh hak untuk (keputu- Dan jika orang yang daripada sekum- tiba- antara supaya dia
MAKNA KALIMAT mereka san itu) berpaling mereka pulan tiba mereka mengadili
▪ SURAH AL-NUR: 49
mereka atau- mereka atau ada hati mereka Apakah sebagai orang kepada- mereka
takut pun merasai ragu penyakit di dalam tunduk (taat) nya datang
Berasal daripada kata dasar yang bermaksud mengikut, tunduk dan patuh.
Perkataan bermaksud segera yang diiringi dengan taat dan patuh.
Contohnya merujuk seseorang yang taat dan segera patuh kepada orang lain. bah- dan kepada oleh akan berlaku baha-
Ketaatan yang dimaksudkan di sini tidak disertai dengan perasaan benci. Apabila orang yang zalim mereka mereka kan rasul-Nya mereka Allah zalim wa
perkataan ini dimasukkan dalam konteks manusia, ia merujuk kepada seseorang
yang taat dan patuh, serta tunduk dan merendahkan diri kepada ketuanya. Begitu
juga digunakan bagi merujuk keadaan unta yang menundukkan dan merendahkan antara supaya dan (sunnah) (Kitab) ke- mereka jika orang yang per- ada- Sesung-
kepalanya kepada ketuanya. Maka di dalam ayat ini, perkataan mereka dia mengadili rasul-Nya Allah pada diajak beriman kataan lah guhnya
merupakan keadaan orang munafik yang akan datang kepada Rasulullah s.a.w
dengan patuh dan taat sekiranya hukum yang keluar daripada baginda itu
menguntungkan mereka. Dan orang yang mereka dan mereka itu dan kami kami mereka ba-
[Ibnu Kathir, Ismail bin Umar, 1999, Tafsir al-Quran al-‘Azim. Lihat: Ibnu Manzur, Muhammad bin sesiapa beroleh kejayaan taat dengar berkata hawa
Mukarram, 1994, Lisan al-‘Arab.]
▪ SURAH AL-NUR: 50
orang yang beroleh me- maka merekalah serta menjaga Allah dan dia dan (kepada) taat
356 kemenangan reka dirinya takutkan rasul-Nya Allah
356
Merupakan kata kerja yang berasal daripada perkataan bererti cenderung
356
356
memihak kepada salah satu sisi ketika memutuskan suatu perkara atau menganiaya,
356
356
dengan
menindas dan berlaku zalim. yang merupakan kata terbitan bagi kata katakan- tentulah mereka perintahkan jika sumpah bersungguh- dengan Mereka
356
356 tepi,
kerja ini bermaksud kezaliman dan penganiayaan. pula bermaksud lah akan keluar mereka engkau mereka sungguh nama Allah bersumpah
356
sisi atau batas. Dalam ayat ini, bermaksud menganiayai atau menzalimi.
356
356
Orang munafik bimbang sekiranya Allah s.w.t dan Rasulullah berat sebelah atau
356
356
menganiaya mereka dalam memutuskan sesuatu hukum. 356 kamu dengan Maha Allah sesung- (ketaatan) ketaatan kamu Jangan-
356
[Ibnu Kathir, Ismail bin Umar, 1999, Tafsir al-Quran al-‘Azim. Lihat: Ibnu Manzur, Muhammad bin lakukan apa yang Mengetahui guhnya yang sebenar (yang diminta) bersumpah lah
Mukarram, 1994, Lisan al-‘Arab.] MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6
TAFSIR AYAT
24 • SURAH AL-NUR Allah s.w.t mengkhabarkan tentang sifat orang munafik, iaitu menampakkan sikap yang Apabila keputusan hukum atau sesuatu kebenaran berpihak kepada mereka dan tidak
▪ SURAH AL-NUR: 47-50
membebani, maka mereka hadir, mendengar dan mentaati. Namun jika sebaliknya,
bertentangan dengan isi hatinya. Perkataan mereka berlainan dengan amal perbuatan mereka.
mereka berpaling serta mengajak kepada kemungkaran. Mereka lebih suka dihukum
Mereka mengatakan apa yang tidak mereka lakukan. Apabila mereka dituntut untuk mengikuti
oleh selain Nabi s.a.w. Mereka hanya patuh kepada perkara yang bersesuaian dengan
petunjuk yang diturunkan oleh Allah s.w.t melalui rasul-Nya, mereka berpaling daripadanya.
keinginannya. Oleh sebab itu, Allah s.w.t mengatakan bahawa tiada jalan keluar bagi
Sifat sombong telah menghalangi diri mereka daripada mengikuti petunjuk tersebut. Perkara
masalah yang dihadapi oleh mereka, kerana terdapat penyakit di dalam hatinya iaitu,
ini seperti yang disebutkan di dalam ayat 60-61, Surah al-Nisa’. Di dalam riwayat al-Tabrani,
daripada Samurah disebutkan, “Sesiapa sahaja yang diajak untuk (taat) kepada pemimpin,
Nya menzalimi mereka.
tetapi tidak taat, maka dia seorang yang zalim, dan tidak ada hak baginya (untuk ingkar pada keraguan terhadap agama atau mereka bimbang jika keputusan Allah s.w.t dan rasul-
JUZ pemimpin).” [Ibnu Kathir, Ismail bin Umar, 1999, Tafsir al-Quran al-‘Azim.]
18
JUZUK M18 PERKATA.indd 356 26/10/2020 4:51 PM