Page 65 - Mushaf Madani
P. 65
64 3. SURAH ALI ‘IMRAN - Keluarga ‘Imran
109. Bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan yang ada di bumi,
dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan.
segala dikembali- dan dan apa apa Dan bagi
KELEBIHAN UMAT ISLAM DARIPADA UMAT YANG LAIN urusan kan Allah kepada bumi di yang langit di yang Allah
110. Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan
untuk umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang
baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta
kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Kalaulah
untuk
kamu
Kamu
Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), dengan kebaikan menyuruh manusia dilahirkan umat sebaik- adalah
baik
tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) antara mereka ada yang
beriman, dan kebanyakan mereka orang yang fasik.
111. Mereka (kaum Yahudi dan Nasrani) sekali-kali tidak akan dapat
memudaratkan kamu, kecuali menyakiti (perasaan kamu dengan ejek-ejekan
dan tuduh-tuduhan yang tidak berasas). Jika mereka memerangi kamu, mereka beriman kalaulah kepada dan kamu kemungkaran dari- dan kamu melarang
akan berpaling lari membelakangkan kamu (kalah dengan sehina-hinanya), Allah beriman pada
sesudah itu mereka tidak akan mencapai kemenangan.
112. Mereka ditimpakan kehinaan di mana sahaja mereka berada, kecuali jika
mereka berpegang kepada ‘tali’ daripada Allah (agama Allah) dan ‘tali’ daripada
manusia (berpegang janji dengan manusia), dan sudah sepatutnya mereka orang yang beriman antara untuk baik tentulah Kitab Ahli
beroleh kemurkaan daripada Allah, dan mereka ditimpakan kemiskinan. Yang mereka mereka itu
demikian itu, disebabkan mereka sentiasa kufur kepada ayat-ayat Allah dan
mereka membunuh nabi-nabi dengan tiada alasan yang benar. Semuanya itu
disebabkan mereka derhaka dan mereka sentiasa melampaui batas.
113. Mereka itu tidaklah sama. Antara Ahli Kitab itu ada golongan yang mereka Tidak dan kebanyakan
bersikap jujur (berpegang kepada agama Allah yang benar), mereka membaca menyakiti kecuali memudaratkan kamu akan orang yang fasik mereka
ayat-ayat Allah (al-Qur’an) pada waktu malam, sedangkan mereka bersujud
(mengerjakan solat).
114. Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan menyuruh berbuat
segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah
ke
mereka me-
ke-
(buruk dan keji) serta mereka pula berlumba-lumba pada mengerjakan Ditimpakan mereka mendapat ti- mudian belakang mereka akan merangi kamu dan jika
dak
pertolongan
berpaling
berbagai-bagai kebajikan. Mereka (yang demikian sifatnya), adalah daripada
orang yang soleh.
115. Apa sahaja kebaikan yang mereka kerjakan, maka mereka tidak sekali-kali
akan diingkari (atau disekat daripada mendapat pahalanya). (Ingatlah) Allah
di
sa-
Maha Mengetahui akan keadaan orang yang bertakwa. manusia dari- dan tali Allah dari- dengan kecuali mereka haja mana kehinaan mereka
ke atas
pada
berada
tali
pada
MAKNA KALIMAT
dengan
ke atas
▪ SURAH ALI ‘IMRAN: 112 demikian itu kemiskinan mereka dan ditimpakan Allah dari- kemurkaan dan mereka
kembali
pada
Berasal daripada perkataan yang bermaksud tinggal. Ia juga bermaksud tanpa nabi-nabi dan mereka Allah kepada ayat- (mereka) kufur mereka disebabkan
mereka
ayat
membunuh
adalah
iaitu menetap atau mendiami sesuatu tempat. membawa
maksud kefakiran, kelemahan dan kehinaan. Perkataan pula membawa
maksud kemiskinan iaitu tidak mempunyai apa-apa. Ulama’ menyatakan kemiskinan
(mereka)
mereka disebabkan
yang ditimpakan ke atas mereka adalah kemiskinan yang dahsyat atas kekufuran sama Mereka itu melampaui batas dan adalah derhaka apa yang demi- kebenaran
tidaklah
mereka
kian
mereka terhadap ayat-ayat Allah s.w.t. Sebahagian ulama’ berpendapat bahawa
Allah s.w.t menjadikan orang Yahudi memberi harta benda mereka kepada orang
Islam sehingga menjadikan mereka miskin. Sebahagian lain pula mengatakannya
malam tengah Allah ayat-ayat mereka jujur golongan Kitab Ahli dari-
sebagai jizyah. membaca pada
[Abu al-Muzaffar Al-Sam'ani, 1997, Tafsir Al-Sam’ani. Lihat: Ibrahim Anis, et. al., 2004, Al-Mu’jam
al-Wasith.]
▪ SURAH ALI ‘IMRAN: 113 akhirat dan hari kepada Mereka beriman (mereka) bersujud mereka
dan
Allah
64
64
64
Merupakan kata jamak bermaksud masa atau waktu tertentu pada waktu
64
serta mereka
dari-
malam. Asal perkataan itu ialah bermaksud tibanya waktu. Ulama’ berselisih berlumba-lumba kemungkaran pada dan mereka dengan kebaikan dan mereka
menyuruh
melarang
64
pendapat bahawa saat pada sesuatu malam itu telah ditentukan ataupun tidak.
64
Terdapat beberapa pandangan yang mengatakan ia ditentukan. Pertama, pandangan
64
64
daripada Ibnu Mas’ud dan Mujahid mengatakan waktu itu ialah solat isyak. Sufyan mereka Dan apa dari- da-
64
pula mengatakan antara maghrib dan isyak dan al-Suddi pula mengatakan satu kerjakan yang orang yang soleh pada dan mereka itulah kebajikan lam
64
pertiga akhir daripada malam. Manakala Qatadah pula mengatakan waktu malam
64
ini tidak ditentukan. 64
64
[Ibnu Manzur, 1994, Lisan al-'Arab. Lihat: Ibnu al-Jawzi, Abu al-Faraj Abd al-Rahman ibnu Ali, akan orang yang Maha dan mereka maka tidak dari-
1964, Zad al-Masir fi ‘ilm al-Tafsir.] 64 bertakwa Mengetahui Allah diingkarinya akan kebaikan pada
64 MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6
ASBAB AL-NUZUL ▪ SURAH ALI ‘IMRAN: 110 TAFSIR AYAT
3 • SURAH ALI 'IMRAN Abdullah bin Mas’ud r.a, meriwayatkan, “Pada satu Ahlul Kitab ialah mereka yang terdiri daripada kaum Yahudi dan Nasrani. Terbahagi kepada dua golongan iaitu pertama,
▪ SURAH ALI ‘IMRAN: 113
golongan yang beriman dengan Allah s.w.t dan mempercayai segala yang disampaikan serta menjalankan perintah Allah
malam, Rasulullah s.a.w melewatkan solat isyak.
s.w.t. Manakala golongan kedua, golongan yang menolak segala ajaran yang disampaikan dan mereka inilah yang mendapat
Kemudian baginda keluar ke masjid dan ternyata
masih ada orang yang menunggu solat isyak. Baginda
celaan Allah s.w.t.
bersabda, ‘Ketahuilah, sesungguhnya tiada seorang pun
Rentetan daripada ayat 110 ini, dijelaskan pula golongan Ahli Kitab yang pertama, iaitu golongan yang jujur
daripada agama ini yang mengingati Allah s.w.t pada
di waktu ini melainkan kalian’. Maka turunlah ayat ini
Tha’labah Ibnu Sa’yah, Usaid Ibnu Sa’yah, Usaid Ibnu Ubaid dan lain-lain. Mereka ini patuh kepada Allah s.w.t.
hingga ayat 115.” iaitu pada ayat 113 dikhususkan kepada sebahagian Yahudi yang telah memeluk Islam, antaranya ialah Abdullah Ibnu Salam,
JUZ [Al-Wahidiy, Ali bin Ahmad, 1998, Asbab Nuzul al-Qur’an.] [Al-Tabari, Muhammad bin Jarir, 2000, Jami’ al-Bayan fi Ta’wil Ayul Quran. Lihat: Ibnu Juzay, Muhammad bin Ahmad, 1995, al-Tashil Li Ulum al-
4 Tanzil.]
JUZUK M4 PERKATA.indd 64 21/10/2020 11:38 AM