Page 79 - Mushaf Madani
P. 79

78                     4. SURAH AL-NISA' - Wanita

             ASAS HUKUM WARISAN
             7.  Orang lelaki  ada bahagian  pusaka daripada  peninggalan  ibu  bapa  dan
             kerabat, dan orang perempuan pula ada bahagian pusaka daripada peninggalan   bahagian  dan untuk orang  dan kaum  (oleh) ibu bapa  diting- daripada  bahagian  Untuk orang
                                                                                             kerabat
                                                                                                               galkan apa yang
                                                                                                                                    lelaki
                                                                                                                           pusaka
                                                                                 perempuan
                                                                          pusaka
             ibu  bapa  dan  kerabat,  sama  ada  sedikit  atau  banyak  daripada  harta  yang
             ditinggalkan  itu,  iaitu  bahagian  yang  telah  diwajibkan  (dan  ditentukan  oleh
             Allah).
             8.  Apabila  kerabat  (yang  tidak  berhak  mendapat  pusaka)  dan  anak-anak
             yatim serta orang miskin hadir ketika pembahagian (harta pusaka) itu, maka   bahagian  banyak  atau  dari-  se-  daripada   dan kaum   (oleh)  diting-  daripada
             berikanlah kepada mereka sedikit daripadanya dan berkatalah kepada mereka    padanya  dikit  apa yang  kerabat  ibu bapa  galkan  apa yang
             dengan kata-kata yang baik.
             9.  Hendaklah takut (kepada Allah daripada melakukan aniaya kepada anak-
             anak yatim oleh) orang (yang menjadi penjaganya), yang jika ditakdirkan mereka
             pula meninggalkan anak-anak yang daif (yatim) di belakang mereka, (tentulah)   dan anak-anak  hubungan  oleh orang   (kepada) pem-  Dan  yang telah
             mereka akan merasa bimbang terhadap (masa depan dan keselamatan) anak-  yatim  kerabat  yang ada  bahagian itu  hadir  apabila  diwajibkan
             anak mereka, oleh itu hendaklah mereka bertakwa kepada Allah dan hendaklah
             mereka mengatakan perkataan yang benar (menepati syarak).
             10.  Sesungguhnya orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim,
             sebenarnya mereka itu  hanyalah  menelan api  ke dalam  perut mereka dan    kepada  dan berkata-  dari-  maka berikanlah
             mereka pula akan masuk ke dalam api neraka yang menyala-nyala.  yang baik  kata-kata  mereka  lah kamu  padanya  mereka rezeki  dan orang miskin
             11.  Allah  perintahkan  kamu  mengenai  (pembahagian  harta pusaka untuk)
             anak-anak  kamu,  iaitu  bahagian  seorang  anak  lelaki  menyamai  bahagian
             dua  orang anak perempuan.  Tetapi  jika anak-anak perempuan  itu  lebih
             daripada dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga daripada harta yang
                                                                                                        mereka
                                                                           yang
             ditinggalkan oleh si mati, dan jika anak perempuan itu seorang sahaja, maka   lemah  keturunan  belakang  dari  meninggalkan  jika  orang  Dan hendaklah
                                                                                                                            takut
                                                                                                                   yang
                                                                                           mereka
             bahagiannya ialah satu perdua (separuh) harta itu, dan bagi ibu bapa (si mati),
             tiap-tiap seorang daripada kedua-duanya, satu perenam daripada harta yang
             ditinggalkan oleh si mati, jika si mati itu mempunyai anak. Tetapi jika si mati
             tidak  mempunyai  anak,  sedangkan  yang  mewarisinya  hanyalah  kedua-dua
             ibu bapanya, maka bahagian ibunya ialah satu pertiga. Kalau pula si mati itu      dan hendaklah  (kepada) oleh itu hendaklah   terhadap  mereka
             mempunyai  beberapa  orang  saudara  (adik-beradik),  maka  bahagian  ibunya   yang benar  perkataan  mereka berkata  Allah  mereka bertakwa  mereka  bimbang
             ialah  satu perenam. (Pembahagian  itu)  ialah  sesudah  diselesaikan wasiat
             yang telah diwasiatkan oleh si mati, dan sesudah dibayarkan hutangnya. lbu
             bapa kamu dan anak-anak kamu, kamu tidak mengetahui siapa antara mereka
             yang lebih dekat serta banyak manfaatnya kepada kamu. (Pembahagian harta
             pusaka dan penentuan bahagian masing-masing seperti yang diterangkan itu   da-  mereka  sesungguh-  (secara)  anak-anak  akan harta  (mereka)  orang   Sesung-
             ialah) ketetapan daripada Allah, sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui,   lam  makan  nya apa yang  zalim  yatim  memakan  yang  guhnya
             lagi Maha Bijaksana.
               MAKNA KALIMAT
                                                                         oleh   Telah me-     api neraka yang  dan mereka akan masuk  adalah  perut mereka
                                                                         Allah      wasiatkan kamu  menyala-nyala         api
             ▪ SURAH AL-NISA’: 9
                                                                                                                 bagi
                                                                                                                                      me-
                                                                               adalah maka
             Berasal daripada  kata kerja  yang bermaksud  menutup  sesuatu dan   perem-  mereka  jika  dua orang anak  baha-  menya-  anak lelaki  anak-anak kamu  ngenai
                                                                                                                 seorang
                                                                          puan
                                                                                          perempuan
                                                                                                           mai
                                                                                                     gian
             mengadaptasikannya  sesuai  dengan  keadaan.  Menurut  al-Raghib  al-Asfahani,
             perkataan   dan       mempunyai maksud  yang sama iaitu  menutup.
                   digunakan bagi maksud menutup akhlak dan  pula bagi maksud
                                                                                                                                     lebih
                                                                                                             apa
                                                                          maka
                                                                                                                 dua
                                                                                          anak perem-
             menutup perbuatan. Setiap penghalang atau penghadang antara dua perkara juga   baginya  seorang  puan itu adalah  dan jika  ditinggal-  yang  pertiga  maka bagi  perempuan  daripada
                                                                                                                      mereka
                                                                                  (sahaja)
                                                                                                                             dua orang
                                                                                                         kan
             disebut   ini kerana sifat penghadang atau penghalang ialah menutup antara
             dua perkara. Begitu juga perkataan  yang membawa maksud istiqamah
             kerana  seolah-olah  tiada  kekosongan  yang  tidak  dipenuhkan.  Ini  bermaksud
             tiada ruang kosong baginya dan ia hanya dipenuhi dengan amalannya. Ibnu Faris   jika  ditinggal- daripada  satu perenam  daripada  seorang  bagi  dan bagi  satu perdua
             menambah lagi maksud lain bagi perkataan ini iaitu benar. Berdasarkan konteks   kan  apa yang  kedua-duanya  setiap  ibu bapanya
             ayat ini, perkataan  merupakan pesanan bagi penjaga anak yatim supaya
             tidak menyakiti mereka dan berkata dengan cara yang baik atau dapat difahami
             sebagaimana maksud yang pertama iaitu menyesuaikan perkataan yang baik terhadap   satu pertiga  maka bagi kedua-dua  dan me-  anak  bagi-  adalah  ti-  maka   anak   bagi-  ia
             anak yatim sebagaimana perkataan atau percakapan terhadap anak kandung sendiri.   ibunya  ibu bapanya  warisinya  lelaki  nya  dak  jika  lelaki  nya  adalah
                                                              78
             Manakala perkataan lain yang terbit daripadanya ialah pintu    halaman
             rumah       sejenis penyakit hidung yang tersumbat   78
                                                              78
                                                              78
             [Ibnu  Faris,  Ahmad  bin  Faris,  1994,  Mu’jam  Maqayis  al-Lughah.  Lihat:  Al-Raghib  al-Asfahani,   telah  wasiat  sesu-  dari  satu perenam  maka   adik-  bagi-  ada-  maka
             2009, Mufradat Alfaz al-Qur’an. Lihat: Al-Razi, Fakhr al-Din, 1981, Mafatih al-Ghaib.]  diwasiatkan  dah  bagi ibunya  beradik  nya  lah  jika
                                                              78
                                                              78
                                 ASBAB AL-NUZUL               78
                                                              78
                                                                          bagi
                                                                                      siapa an-
                                                                                              kamu
                                                                                                    ti-
             ▪ SURAH AL-NISA’: 11                             78         kamu    yang lebih  tara mereka mengetahui  dak  dan anak-anak  bapa-bapa  hutang  atau  dengan-
                                                                                                                     kamu
                                                                                dekat
                                                                                                                                      nya
                                                                                                                             piutang
                                                                                                           kamu
                                                              78
             Jabir r.a berkata, “Rasulullah dan Abu Bakar menjengukku di kampung Bani Salamah
                                                              78
             dengan berjalan kaki. Nabi s.a.w mendapatiku tidak sedarkan diri. Lalu baginda
             meminta air dan menggunakannya untuk berwuduk, kemudian memercikkannya
                                                             78
             pada tubuhku hingga aku sedar. Aku berkata, ‘Apa yang engkau perintahkan aku
                                                              78
                                                                                        Maha
                                                                                Maha
             tentang hartaku?” Maka turunlah ayat ini.        78               Bijaksana  Mengetahui  adalah  Allah  sesung-  Allah  daripada  sebagai satu  manfaat
                                                                                                       guhnya
                                                                                                                           ketetapan
             [Wahbah al-Zuhaili, 2002, Al-Mausu’ah al-Quraniyah al-Muyassarah.]
                                                              78           MAD 2/4/6    DENGUNG       MAD 4/5     QALQALAH       MAD 6
                                                          AYAT HUKUM | PEMBAHAGIAN HARTA FARAID (I)
         4 • SURAH AL-NISA'  Harta  faraid  merupakan  harta  yang     • Asobah    •  1/3  baki  jika  tiada  waris.  Ini  berlaku  dalam  dua  masalah  iaitu  masalah  al-
                                                                                   •  1/6  jika  si  mati  meninggalkan  far’u waris atau beberapa saudara lelaki atau
              ▪ SURAH AL-NISA’: 11
                                             2. Anak lelaki:
                                                                                    saudara perempuan.
                                mati
                                     kepada
                             si
              ditinggalkan
                        oleh
                                             3. Ayah:
                                                                                    Gharrawiyyatan dan al-Umariyyatan.
              pewarisnya. Ia perlu dibahagikan mengikut
                                               •  1/6 jika si mati meninggalkan far’u waris.
              nilai  yang telah  ditetapkan oleh  syarak.
                                                                                 *Asobah adalah setiap waris yang tidak ditentukan kadarnya oleh syarak dan mereka
                                               •  1/6 dan asobah jika si mati meninggalkan far’u
              Antara pembahagian  faraid  bagi waris
                                                                                 mengambil  semua  harta  apabila  berseorangan  atau  mendapat  baki  selepas  daripada
                                                waris perempuan
              adalah seperti berikut:
                                                                                 pembahagian kepada ashabul furudh.
              1. Anak perempuan:
                                             4. Ibu:
                • 1/2 jika seorang
                                                                                 harta pusaka dengan syarat tiada seseorang menghalangi mereka daripada menerima
                                               •  1/3  jika  si  mati  tiada  far’u  waris  dan  tidak
                                                                                 perwarisan.
                • 2/3 jika dua orang atau lebih     • Asobah jika tiada anak atau cucu lelaki  *Far’u waris adalah anak dan cucu serta ke bawah yang berkemungkinan layak menerima
       JUZ      •  Asobah jika bersama dengannya   berbilang-bilang  saudara lelaki  atau saudara   [Al-Zuhaily, Muhammad, 2011, Al-Mu’tamad fi al-Fiqhi al-Syafie. Lihat: al-Fathani, Muhammad bin
        4        saudara lelaki                 perempuan lebih daripada seorang.  Ismail Daud, 2018, Matla’ al-Badrain: Panduan Lengkap Fiqh Sepanjang Zaman.]
       JUZUK M4 PERKATA.indd   78                                                                                                21/10/2020   11:40 AM
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84