Page 79 - Mushaf Madani
P. 79
78 4. SURAH AL-NISA' - Wanita
ASAS HUKUM WARISAN
7. Orang lelaki ada bahagian pusaka daripada peninggalan ibu bapa dan
kerabat, dan orang perempuan pula ada bahagian pusaka daripada peninggalan bahagian dan untuk orang dan kaum (oleh) ibu bapa diting- daripada bahagian Untuk orang
kerabat
galkan apa yang
lelaki
pusaka
perempuan
pusaka
ibu bapa dan kerabat, sama ada sedikit atau banyak daripada harta yang
ditinggalkan itu, iaitu bahagian yang telah diwajibkan (dan ditentukan oleh
Allah).
8. Apabila kerabat (yang tidak berhak mendapat pusaka) dan anak-anak
yatim serta orang miskin hadir ketika pembahagian (harta pusaka) itu, maka bahagian banyak atau dari- se- daripada dan kaum (oleh) diting- daripada
berikanlah kepada mereka sedikit daripadanya dan berkatalah kepada mereka padanya dikit apa yang kerabat ibu bapa galkan apa yang
dengan kata-kata yang baik.
9. Hendaklah takut (kepada Allah daripada melakukan aniaya kepada anak-
anak yatim oleh) orang (yang menjadi penjaganya), yang jika ditakdirkan mereka
pula meninggalkan anak-anak yang daif (yatim) di belakang mereka, (tentulah) dan anak-anak hubungan oleh orang (kepada) pem- Dan yang telah
mereka akan merasa bimbang terhadap (masa depan dan keselamatan) anak- yatim kerabat yang ada bahagian itu hadir apabila diwajibkan
anak mereka, oleh itu hendaklah mereka bertakwa kepada Allah dan hendaklah
mereka mengatakan perkataan yang benar (menepati syarak).
10. Sesungguhnya orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim,
sebenarnya mereka itu hanyalah menelan api ke dalam perut mereka dan kepada dan berkata- dari- maka berikanlah
mereka pula akan masuk ke dalam api neraka yang menyala-nyala. yang baik kata-kata mereka lah kamu padanya mereka rezeki dan orang miskin
11. Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk)
anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian
dua orang anak perempuan. Tetapi jika anak-anak perempuan itu lebih
daripada dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga daripada harta yang
mereka
yang
ditinggalkan oleh si mati, dan jika anak perempuan itu seorang sahaja, maka lemah keturunan belakang dari meninggalkan jika orang Dan hendaklah
takut
yang
mereka
bahagiannya ialah satu perdua (separuh) harta itu, dan bagi ibu bapa (si mati),
tiap-tiap seorang daripada kedua-duanya, satu perenam daripada harta yang
ditinggalkan oleh si mati, jika si mati itu mempunyai anak. Tetapi jika si mati
tidak mempunyai anak, sedangkan yang mewarisinya hanyalah kedua-dua
ibu bapanya, maka bahagian ibunya ialah satu pertiga. Kalau pula si mati itu dan hendaklah (kepada) oleh itu hendaklah terhadap mereka
mempunyai beberapa orang saudara (adik-beradik), maka bahagian ibunya yang benar perkataan mereka berkata Allah mereka bertakwa mereka bimbang
ialah satu perenam. (Pembahagian itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat
yang telah diwasiatkan oleh si mati, dan sesudah dibayarkan hutangnya. lbu
bapa kamu dan anak-anak kamu, kamu tidak mengetahui siapa antara mereka
yang lebih dekat serta banyak manfaatnya kepada kamu. (Pembahagian harta
pusaka dan penentuan bahagian masing-masing seperti yang diterangkan itu da- mereka sesungguh- (secara) anak-anak akan harta (mereka) orang Sesung-
ialah) ketetapan daripada Allah, sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui, lam makan nya apa yang zalim yatim memakan yang guhnya
lagi Maha Bijaksana.
MAKNA KALIMAT
oleh Telah me- api neraka yang dan mereka akan masuk adalah perut mereka
Allah wasiatkan kamu menyala-nyala api
▪ SURAH AL-NISA’: 9
bagi
me-
adalah maka
Berasal daripada kata kerja yang bermaksud menutup sesuatu dan perem- mereka jika dua orang anak baha- menya- anak lelaki anak-anak kamu ngenai
seorang
puan
perempuan
mai
gian
mengadaptasikannya sesuai dengan keadaan. Menurut al-Raghib al-Asfahani,
perkataan dan mempunyai maksud yang sama iaitu menutup.
digunakan bagi maksud menutup akhlak dan pula bagi maksud
lebih
apa
maka
dua
anak perem-
menutup perbuatan. Setiap penghalang atau penghadang antara dua perkara juga baginya seorang puan itu adalah dan jika ditinggal- yang pertiga maka bagi perempuan daripada
mereka
(sahaja)
dua orang
kan
disebut ini kerana sifat penghadang atau penghalang ialah menutup antara
dua perkara. Begitu juga perkataan yang membawa maksud istiqamah
kerana seolah-olah tiada kekosongan yang tidak dipenuhkan. Ini bermaksud
tiada ruang kosong baginya dan ia hanya dipenuhi dengan amalannya. Ibnu Faris jika ditinggal- daripada satu perenam daripada seorang bagi dan bagi satu perdua
menambah lagi maksud lain bagi perkataan ini iaitu benar. Berdasarkan konteks kan apa yang kedua-duanya setiap ibu bapanya
ayat ini, perkataan merupakan pesanan bagi penjaga anak yatim supaya
tidak menyakiti mereka dan berkata dengan cara yang baik atau dapat difahami
sebagaimana maksud yang pertama iaitu menyesuaikan perkataan yang baik terhadap satu pertiga maka bagi kedua-dua dan me- anak bagi- adalah ti- maka anak bagi- ia
anak yatim sebagaimana perkataan atau percakapan terhadap anak kandung sendiri. ibunya ibu bapanya warisinya lelaki nya dak jika lelaki nya adalah
78
Manakala perkataan lain yang terbit daripadanya ialah pintu halaman
rumah sejenis penyakit hidung yang tersumbat 78
78
78
[Ibnu Faris, Ahmad bin Faris, 1994, Mu’jam Maqayis al-Lughah. Lihat: Al-Raghib al-Asfahani, telah wasiat sesu- dari satu perenam maka adik- bagi- ada- maka
2009, Mufradat Alfaz al-Qur’an. Lihat: Al-Razi, Fakhr al-Din, 1981, Mafatih al-Ghaib.] diwasiatkan dah bagi ibunya beradik nya lah jika
78
78
ASBAB AL-NUZUL 78
78
bagi
siapa an-
kamu
ti-
▪ SURAH AL-NISA’: 11 78 kamu yang lebih tara mereka mengetahui dak dan anak-anak bapa-bapa hutang atau dengan-
kamu
dekat
nya
piutang
kamu
78
Jabir r.a berkata, “Rasulullah dan Abu Bakar menjengukku di kampung Bani Salamah
78
dengan berjalan kaki. Nabi s.a.w mendapatiku tidak sedarkan diri. Lalu baginda
meminta air dan menggunakannya untuk berwuduk, kemudian memercikkannya
78
pada tubuhku hingga aku sedar. Aku berkata, ‘Apa yang engkau perintahkan aku
78
Maha
Maha
tentang hartaku?” Maka turunlah ayat ini. 78 Bijaksana Mengetahui adalah Allah sesung- Allah daripada sebagai satu manfaat
guhnya
ketetapan
[Wahbah al-Zuhaili, 2002, Al-Mausu’ah al-Quraniyah al-Muyassarah.]
78 MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6
AYAT HUKUM | PEMBAHAGIAN HARTA FARAID (I)
4 • SURAH AL-NISA' Harta faraid merupakan harta yang • Asobah • 1/3 baki jika tiada waris. Ini berlaku dalam dua masalah iaitu masalah al-
• 1/6 jika si mati meninggalkan far’u waris atau beberapa saudara lelaki atau
▪ SURAH AL-NISA’: 11
2. Anak lelaki:
saudara perempuan.
mati
kepada
si
ditinggalkan
oleh
3. Ayah:
Gharrawiyyatan dan al-Umariyyatan.
pewarisnya. Ia perlu dibahagikan mengikut
• 1/6 jika si mati meninggalkan far’u waris.
nilai yang telah ditetapkan oleh syarak.
*Asobah adalah setiap waris yang tidak ditentukan kadarnya oleh syarak dan mereka
• 1/6 dan asobah jika si mati meninggalkan far’u
Antara pembahagian faraid bagi waris
mengambil semua harta apabila berseorangan atau mendapat baki selepas daripada
waris perempuan
adalah seperti berikut:
pembahagian kepada ashabul furudh.
1. Anak perempuan:
4. Ibu:
• 1/2 jika seorang
harta pusaka dengan syarat tiada seseorang menghalangi mereka daripada menerima
• 1/3 jika si mati tiada far’u waris dan tidak
perwarisan.
• 2/3 jika dua orang atau lebih • Asobah jika tiada anak atau cucu lelaki *Far’u waris adalah anak dan cucu serta ke bawah yang berkemungkinan layak menerima
JUZ • Asobah jika bersama dengannya berbilang-bilang saudara lelaki atau saudara [Al-Zuhaily, Muhammad, 2011, Al-Mu’tamad fi al-Fiqhi al-Syafie. Lihat: al-Fathani, Muhammad bin
4 saudara lelaki perempuan lebih daripada seorang. Ismail Daud, 2018, Matla’ al-Badrain: Panduan Lengkap Fiqh Sepanjang Zaman.]
JUZUK M4 PERKATA.indd 78 21/10/2020 11:40 AM