Page 89 - Mushaf Madani
P. 89
88 4. SURAH AL-NISA’ - Wanita
60. Tidakkah engkau (wahai Muhammad) perhatikan orang (munafik) yang
mendakwa bahawa mereka telah beriman kepada al-Qur’an yang telah
engkau
diturunkan kepadamu dan kepada (kitab-kitab) yang telah diturunkan sebelum kepada- diturun- dengan mereka telah bahawasa- (mereka) orang ke- perhati- Apa-
kah
engkau? Mereka hendak berhakim kepada taghut, padahal mereka telah mu kan apa yang beriman nya mereka mendakwa yang pada kan tidak
diperintahkan supaya mengingkari taghut itu. Manakala syaitan pula sentiasa
hendak menyesatkan mereka dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya.
61. Apabila dikatakan kepada mereka, “Marilah kembali kepada hukum al-
Qur’an yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah”, ke- mereka ingin baha- sebelum dari- diturun- dan apa
nescaya engkau melihat orang munafik itu berpaling serta menghalang taghut pada berhakim wa mereka mahu kamu pada kan yang
(manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu.
62. Maka bagaimana halnya apabila mereka ditimpa sesuatu musibah
disebabkan perbuatan tangan mereka sendiri (yang berupa maksiat dan
kekufuran), kemudian mereka datang kepadamu sambil bersumpah dengan
diperintah-
dan
su-
mereka
nama Allah, “Demi Allah, kami tidak sekali-kali menghendaki melainkan dia menyesat- baha- oleh syaitan berkehendak dengan- mengingkari paya kan mereka padahal
wa
kan mereka
sungguh
nya
kebaikan dan perdamaian (bagi kedua-dua pihak yang berbalah).”
63. Mereka itulah orang yang diketahui oleh Allah akan apa yang ada di dalam
hati mereka. Oleh itu, engkau hendaklah berpaling daripada mereka dan
nasihatilah mereka, serta katakanlah kepada mereka kata-kata yang boleh
kepada
Dan
dengan
ke-
apa
memberi kesan pada hati mereka. diturunkan yang pada marilah kamu mereka dikatakan apabila yang jauh kesesatan
(kembali)
64. Kami tidak mengutus seseorang rasul pun melainkan untuk ditaati dengan
izin Allah. Kalaulah mereka ketika menganiaya diri mereka sendiri datang
kepadamu (wahai Muhammad) lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasul
juga memohon ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha
Penerima taubat, lagi Maha Penyayang. daripada (mereka) akan orang munafik engkau akan Rasulullah dan oleh
65. Maka, demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidaklah (disifatkan) engkau menghalangi melihat kepada Allah
beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana
perselisihan yang timbul antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa
di dalam hati mereka sesuatu keberatan terhadap apa yang telah engkau
putuskan dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya. dengan Maka sekuat-kuat
sebab suatu musibah menimpa mereka apabila bagaimana halangan
MAKNA KALIMAT
▪ SURAH AL-NISA': 60 melain- kami meng- tidak- dengan (mereka) mereka datang kemu- tangan-tangan telah dibuat
kan inginkan lah (nama) Allah bersumpah kepadamu dian mereka (perbuatan)
Berasal daripada perkataan bermaksud mendakwa, menyangka, menuduh,
menganggap dan mengaku. Kebanyakan ucapan tersebut mengandungi unsur apa oleh diketahui orang yang Mereka itulah dan perdamaian kebaikan
keraguan, kebohongan dan kebatilan (dakwaan palsu). Perkataan ini digunakan yang Allah
di beberapa tempat dalam al-Qur’an dan orang yang mendakwa itu pasti tercela.
Ayat 60 menyebutkan tentang orang munafik dan Yahudi yang mengaku mereka
beriman dengan Nabi Muhammad s.a.w dan para nabi sebelumnya tetapi mereka
dan
menjadikan taghut (selain Allah dan Rasul) sebagai rujukan hukum mereka. dalam kepada katakan dan nasihatilah daripada maka berpalinglah hati mereka dalam
mereka
mereka
mereka
[Al-Raghib al-Asfahani, 1992, Al-Mufradat fi Gharib al-Qur’an. Lihat: Ibnu Kathir, Ismail bin Umar,
1999, Tafsir al-Qur’an al-‘Azim (Tafsir Ibnu Kathir).]
▪ SURAH AL-NISA': 60 melain- dari- Dan yang mem-
kan rasul pada Kami utuskan tidak beri kesan kata-kata diri-diri mereka
Merupakan kata nama atas wazan yang berasal daripada perkataan
bererti sesuatu perkara yang melampaui batas dalam maksiat, kekufuran diri-diri mereka mereka ke- bahawa dan
dan kederhakaan. Taghut juga bermaksud syaitan, pendeta (dukun) dan segala sendiri menzalimi tika mereka kalaulah Allah dengan izin untuk ditaati
sesuatu yang membawa kesesatan seperti menyembah patung berhala dan tukang
tilik nasib. Ibnu al-‘Arabi menyatakannya sebagai ketua Nasrani. Perkataan taghut
dalam ayat ini merujuk Ka’ab bin al-Asyraf (ketua Yahudi) yang banyak melakukan
untuk
kezaliman dan penentangan terhadap Nabi Muhammad s.a.w. oleh Rasulullah mereka dan memohon (kepada) lalu mereka memohon mereka datang
keampunan
Allah
keampunan
kepadamu
88 Abu
[Al-Mahalli, Jalaluddin Muhammad bin Ahmad & al-Suyuti, Jalaluddin Abdul Rahman bin
Bakar, 2003, Tafsir al-Jalalayn. Lihat: Ibnu Manzur, Muhammad bin Mukarram, 1994, Lisan al-
88
‘Arab.]
88
▪ SURAH AL-NISA': 65 88 mereka beriman ti- demi Maka Maha Maha Pe- Allah pasti mereka
88 dak Tuhanmu Penyayang nerima taubat itu dapati
88
88
Merupakan kata kerja tunggal yang bermaksud berdebat, bertengkar dan berselisih
88
faham (sama ada dalam pertuturan atau sesuatu perkara). Perkataan ini juga mereka dapati ti- ke- antara perselisihan terhadap mereka menjadikan sehingga
88
merujuk perkara-perkara yang diragui, samar-samar dan kabur. Al-Maraghiy dak mudian mereka faham apa engkau sebagai hakim
88
mengatakan bahawa perkataan ini diambil daripada simbolik pokok (dahan) yang
88
berselirat. Dalam ayat ini, Allah s.w.t menegur orang mukmin yang menjadikan
hakim selain Rasulullah s.a.w dalam perselisihan atau permasalahan mereka. 88
88
engkau
da-
[Al-Maraghiy, Ahmad bin Mustafa, 1946, Tafsir al-Maraghiy. Lihat: Asmaji Aes Mukhtar, 2004, dengan sepenuh dan mereka putuskan daripada keberatan diri-diri mereka lam
penerimaan
menerima
apa yang
88
Al-Muhtamir Tafsir al-Quran: Juz 5-6.]
88 MAD 2/4/6 DENGUNG MAD 4/5 QALQALAH MAD 6
ASBAB AL-NUZUL ▪ SURAH AL-NISA’: 60 KISAH UMAT TERDAHULU | GELARAN AL-FARUQ KEPADA UMAR AL-KHATTAB
4 • SURAH AL-NISA’ Ibnu Abbas r.a menjelaskan bahawa terdapat Suatu pertengkaran berlaku antara Bisyr, seorang munafik dengan seorang Yahudi. Lelaki Yahudi tersebut mengajak Bisyr menemui
▪ SURAH AL-NISA’: 60 - 62
seorang pendeta bernama Abu Burdah al-
Rasulullah s.a.w, tetapi dia enggan kerana mahu menemui Ka’ab bin al-Asyraf, pendeta Yahudi yang Allah s.w.t gelarkan sebagai taghut.
Aslami yang sering mengadili kaum Yahudi
Lelaki Yahudi itu tetap berkeras mahu menemui Rasulullah s.a.w dan setelah menemui baginda, lelaki Yahudi mendapat hukumannya.
yang bertelagah. Namun begitu, orang
Bisyr tidak berpuas hati dengan hukuman yang diberikan oleh Nabi s.a.w, lalu mengajak lelaki Yahudi itu bertemu Umar al-Khattab r.a.
Islam yang bertelagah turut pergi meminta
Setelah Umar mengetahui apa yang terjadi, beliau masuk ke dalam rumah, lalu membawa keluar sebilah pedang dan memenggal leher
hukum dengannya. Oleh sebab itu, Allah s.w.t
dan ketetapan Rasul-Nya, serta orang Yahudi yang melarikan diri”. Jibril a.s berkata, “Sesungguhnya Umar r.a telah memisahkan antara
menurunkan ketiga-tiga ayat ini.
yang hak dengan yang batil”. Oleh sebab itu, beliau digelar sebagai al-Faruq.
[Al-Wahidi al-Nisaburi, 1992, Asbab al-Nuzul. Lihat: si munafik sehingga mati. Umar r.a pun berkata, “Beginilah aku menghukum sesiapa yang tidak redha menerima ketetapan Allah s.w.t
JUZ Ibnu al-Jawzi 2002, Zad al-Masir fi Ilmi al-Tafsir.] [Wahbah al-Zuhaily, 2001, Al-Tafsir al-Wasith. Lihat: Al-Wahidi al-Nisaaburi, 1992, Asbab al-Nuzul.]
5
JUZUK M5 PERKATA.indd 88 21/10/2020 3:43 PM